Rökförbud på platser utomhus

stjarnhimmel

Trådstartare
2018 blir det stopp för rökning på uteserveringar, utanför entréer till lokaler som allmänheten har tillträde till, på hållplatser, perronger och på inhägnade idrotts- och lekplatser.

Dessutom ska rökförbudet utomhus även gälla e-cigaretter. Tobak får inte heller förvaras synligt i vanliga butiker. Reklam på säljställen och självbetjäning förbjuds också.

Vad tycker Buke?

Som ickerökare tycker jag det främst ska bli skönt att slippa rök på morgonen i busskuren när jag väntar på bussen. Hade jag varit rökare skulle jag kanske tyckt annorlunda?
E-cigarettet är vad jag förstår ofarliga? Men enligt ett tv-inslag jag såg igår så gäller även detta e-cigaretter då de påminner och uppmuntrar till rökning.
 
Just angående e-cigaretter tycker jag nog att man är ute och snurrar med ett förbud på samma premisser som vanliga cigaretter. De påminner ju inte mer om rökning än vad nikotinfri snus påminner om snus t ex, och är ofarliga för omgivningen. De luktar dessutom inte cigaretter, utan de dofter som man då har stoppat i e-ciggen. (Betydligt mildare för näsan med en e-cigg med jordgubb än en vanlig person på krogen som badat i parfym :angel:).

I Skottland och på Irland i allafall används ju e-cigg flitigt, det finns affärer och små stånd som säljer cigg och vätskor och vad jag tyckt mig märka så "funkar de" faktiskt mot vanlig rökning. Man ser betydligt fler e-cigg där än här, i alla fall och de är ju vanligtvis utbytta mot vanliga cigaretter.
 
2018 blir det stopp för rökning på uteserveringar, utanför entréer till lokaler som allmänheten har tillträde till, på hållplatser, perronger och på inhägnade idrotts- och lekplatser.

Dessutom ska rökförbudet utomhus även gälla e-cigaretter. Tobak får inte heller förvaras synligt i vanliga butiker. Reklam på säljställen och självbetjäning förbjuds också.

Vad tycker Buke?

Som ickerökare tycker jag det främst ska bli skönt att slippa rök på morgonen i busskuren när jag väntar på bussen. Hade jag varit rökare skulle jag kanske tyckt annorlunda?
E-cigarettet är vad jag förstår ofarliga? Men enligt ett tv-inslag jag såg igår så gäller även detta e-cigaretter då de påminner och uppmuntrar till rökning.

Jag tycker yay!
 
2018 blir det stopp för rökning på uteserveringar, utanför entréer till lokaler som allmänheten har tillträde till, på hållplatser, perronger och på inhägnade idrotts- och lekplatser.

Dessutom ska rökförbudet utomhus även gälla e-cigaretter. Tobak får inte heller förvaras synligt i vanliga butiker. Reklam på säljställen och självbetjäning förbjuds också.

Vad tycker Buke?

Som ickerökare tycker jag det främst ska bli skönt att slippa rök på morgonen i busskuren när jag väntar på bussen. Hade jag varit rökare skulle jag kanske tyckt annorlunda?
E-cigarettet är vad jag förstår ofarliga? Men enligt ett tv-inslag jag såg igår så gäller även detta e-cigaretter då de påminner och uppmuntrar till rökning.

Fast röka i busskuren får man väl inte göra ändå? Jag brukar be personen röka utanför om ngn har det dåliga omdömet att röka där.

Jag röker inte själv men stör mig inte jättemkt om nån tänder en cigg på en uteservering på sommaren så länge personen inte kedjeröker mig rakt i ansiktet
 
Hur bra som helst!
Så länge det inte går ut över andra tycker jag man borde få göra vad man vill.
 
Fast röka i busskuren får man väl inte göra ändå? Jag brukar be personen röka utanför om ngn har det dåliga omdömet att röka där.
Nej det tycker jag man inte borde få. Eller ha sunt förnuft att avstå.
Trots det har jag varit med om det ett par gånger. Och då fått be personen att gå ut.
Med sura miner och kommentarer som "men det regnar ju" tillbaka.
 
Nej det tycker jag man inte borde få. Eller ha sunt förnuft att avstå.
Trots det har jag varit med om det ett par gånger. Och då fått be personen att gå ut.
Med sura miner och kommentarer som "men det regnar ju" tillbaka.

Folk har ju ofta ganska otur när dom tänker. Självklart står man inte och blossar i en liten instängd busskur.
På svaret "men det regnar" hade jag svarat: "ja det är därför det står folk här inne"..
 
Jag är rökare men tycker att det i grund och botten är bra med de kommande förbuden. Det finns alldeles för många rökare som inte visar hänsyn och röker i busskurer osv. För min del blir det ingen större förändring, förutom att jag inte längre kan gå längst ut på en tågperrong för att komma bort från folk för att röka. Och på uteserveringar får jag ju börja gå undan lite längre bort, men det är hela skillnaden med de nya reglerna.
Jag tror att ungefär detsamma gäller för andra rökare som är måna om sin omgivning, det är de som inte tar hänsyn som kommer få ändra sina vanor.
 
2018 blir det stopp för rökning på uteserveringar, utanför entréer till lokaler som allmänheten har tillträde till, på hållplatser, perronger och på inhägnade idrotts- och lekplatser.

Dessutom ska rökförbudet utomhus även gälla e-cigaretter. Tobak får inte heller förvaras synligt i vanliga butiker. Reklam på säljställen och självbetjäning förbjuds också.

Vad tycker Buke?

Som ickerökare tycker jag det främst ska bli skönt att slippa rök på morgonen i busskuren när jag väntar på bussen. Hade jag varit rökare skulle jag kanske tyckt annorlunda?
E-cigarettet är vad jag förstår ofarliga? Men enligt ett tv-inslag jag såg igår så gäller även detta e-cigaretter då de påminner och uppmuntrar till rökning.
Det är väl bara ett förslag än så länge?

I övrigt funderar jag på hur det ska fungera praktiskt. "Utanför entréer", hur långt bort behöver man stå för att det ska vara okej? Kan man stå mitt emellan två entréers, t.ex? Och busskurer, får man stå precis utanför, då röken lika gärna kan ryka in?

Det är inget fel på lagförslaget i sig, men de som inte visar hänsyn utan en lag är jag tveksam till om det hjälper mot.
 
Det är väl bara ett förslag än så länge?

I övrigt funderar jag på hur det ska fungera praktiskt. "Utanför entréer", hur långt bort behöver man stå för att det ska vara okej? Kan man stå mitt emellan två entréers, t.ex? Och busskurer, får man stå precis utanför, då röken lika gärna kan ryka in?

Det är inget fel på lagförslaget i sig, men de som inte visar hänsyn utan en lag är jag tveksam till om det hjälper mot.
Jag är lite förvirrad nu över det. Först trodde jag det var ett förslag men när jag läser i vissa morgontidningar och ser nyheter på tv skriver man om det och pratar om det som det är en kommande lag?
 
Jag är lite förvirrad nu över det. Först trodde jag det var ett förslag men när jag läser i vissa morgontidningar och ser nyheter på tv skriver man om det och pratar om det som det är en kommande lag?
Jag hittar ingenstans där det står nåt annat än att det är ett förslag.
 
Som före detta rökare säger jag verkligen "yey". Ska folk röka kan de gott göra det på platser särskilt avsedda för det.

Hoppas verkligen att e-cigg förbjuds i det offentliga också. De stinker ju lika illa, även om de inte luktar rök på det sättet.
 
Det är väl bara ett förslag än så länge?

I övrigt funderar jag på hur det ska fungera praktiskt. "Utanför entréer", hur långt bort behöver man stå för att det ska vara okej? Kan man stå mitt emellan två entréers, t.ex? Och busskurer, får man stå precis utanför, då röken lika gärna kan ryka in?

Det är inget fel på lagförslaget i sig, men de som inte visar hänsyn utan en lag är jag tveksam till om det hjälper mot.
Jag tycker att det är ett bra förslag.
Men så är jag väldigt känslig för rök också. Det luktar vämjeligt och jag mår lite illa.

Det jag stör mig mest på är folk som GÅR och röker. Går de dessutom snabbt så man inte kan gå om dem blir jag extra ilsk. I övrigt är det oftast lätt att undvika rökare. men en del tänder en cig när de kommer ut ur en affär eller som fimpar alldeles vid entrén. Dem blir jag oresonligt irriterad på :rage: Man får hålla andan tills man kommit ur röken.


Majoriteten av rökarna sköter sig alldeles utmärkt dock. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Tjockistråden 3
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp