Rökförbud på platser utomhus

2018 blir det stopp för rökning på uteserveringar, utanför entréer till lokaler som allmänheten har tillträde till, på hållplatser, perronger och på inhägnade idrotts- och lekplatser.

Dessutom ska rökförbudet utomhus även gälla e-cigaretter. Tobak får inte heller förvaras synligt i vanliga butiker. Reklam på säljställen och självbetjäning förbjuds också.

Vad tycker Buke?

Som ickerökare tycker jag det främst ska bli skönt att slippa rök på morgonen i busskuren när jag väntar på bussen. Hade jag varit rökare skulle jag kanske tyckt annorlunda?
E-cigarettet är vad jag förstår ofarliga? Men enligt ett tv-inslag jag såg igår så gäller även detta e-cigaretter då de påminner och uppmuntrar till rökning.

Jag tycker (icke-rökare) att det är bra att slippa att människor står och röker precis vid entrén till affärer och liknande. Det är obehagligt att behöva passera genom rökmolnet.
Samma sak med uteserveringar: jag vill gärna slippa röken när jag äter eller fikar (löses enkelt genom att sitta inomhus i och för sig).

Jag ser inga problem med att man inte får ha tobaksvarorna synligt exponerade, heller. Jag förstår att det leder till praktiska konsekvenser för de butiker och liknande som säljer varorna, men det tycker jag ändå är OK.
 
Åh vad bra! Jag har inga problem med e-cigg eftersom de inte påverkar mina lungor på samma sätt som vanliga cigaretter gör. Skönt att slippa röken på uteserveringar!
 
Vafan är poängen med uteserveringar om man inte får röka? :meh:
Vi är väldigt många som tycker om att sitta på uteserveringar trots att vi inte röker. Tyvärr är det sällan trevligt eftersom det alltid sitter rökare i närheten, gärna med ciggen lååååååångt i från deras egna ansikten, så att nån annan stackars jävel får den i ansiktet istället.

KL

Jag är SÅ glad för det här förbudet! Äntligen kan jag också gå ut och ta lite frisk luft när jag är på krogen och faktiskt få i mig frisk LUFT och inte rökares jädra rök :banana:.
 
Vi är väldigt många som tycker om att sitta på uteserveringar trots att vi inte röker. Tyvärr är det sällan trevligt eftersom det alltid sitter rökare i närheten, gärna med ciggen lååååååångt i från deras egna ansikten, så att nån annan stackars jävel får den i ansiktet istället.

KL

Jag är SÅ glad för det här förbudet! Äntligen kan jag också gå ut och ta lite frisk luft när jag är på krogen och faktiskt få i mig frisk LUFT och inte rökares jädra rök :banana:.
Bli inte för glad. Rökarna kommer ändå ställa sig precis bredvid uteserveringen där du sitter. :p
 
Ärligt talat så kommer jag äta upp ett ciggpacke om det blir något uthomhusrökförbud. Jag tror det när jag ser det.
 
Äh, får börja ta med mig nåt att kasta på dem då :p :D

eftersom det är buke: OBS: skämt! jag kastar ej saker på människor. oftast.
Kasta använda snusprillor! Skadar ju ingen.

Snus är världens bästa uppfinning - gör att man kan missbruka nikotin hur mycket som helst utan att någon jävel kommer och gnäller.
 
Personligen så skulle jag helst se att tobak likställdes med narkotika och totalförbjöds. Tobak tillför absolut ingenting, försämrar hälsan och är en belastning inte minst för sjukvården som inte behöver fler KOL-patienter eller lungcancerpatienter där skadorna relateras till tobaksbruk. Fasas tobaksbruket ut nu så är det ett steg framåt för folkhälsan och samhället i stort och inte minst för individen.
 
Snus är världens bästa uppfinning - gör att man kan missbruka nikotin hur mycket som helst utan att någon jävel kommer och gnäller.
Framförallt så slipper folk runtomkring snusaren komma hem och lukta äckelröv så det är ju ett stort plus :up:.

Finns inget värre än att ha umgåtts med rökare en hel kväll och komma hem och lukta skunk. Jag förstår att det är trist för rökare att nån jävel gnäller över att deras rök men tro mig, det är inte så jävla kul alltid för icke-rökare att vara runt rökande rökare. Röken stör liksom, hur mycket ni än älskar den.
 
Som astmatiker så säger jag HURRA om det blir så att det faktiskt blir ett förbud. Det är så himla tråkigt att i princip aldrig kunna sitta på en uteservering, eller att behöva vara på sin vakt när man väl sitter på en för förr eller senare så kommer det att komma någon som röker.
 
Framförallt så slipper folk runtomkring snusaren komma hem och lukta äckelröv så det är ju ett stort plus :up:.

Finns inget värre än att ha umgåtts med rökare en hel kväll och komma hem och lukta skunk. Jag förstår att det är trist för rökare att nån jävel gnäller över att deras rök men tro mig, det är inte så jävla kul alltid för icke-rökare att vara runt rökande rökare. Röken stör liksom, hur mycket ni än älskar den.

Är väl ingen som tvingar dig att umgås med rökare? Valet är fritt!
 
Är väl ingen som tvingar dig att umgås med rökare? Valet är fritt!
Jamen det fattar väl jag med? Men ibland är man på tillställningar där en hel del röker och då är det ju trist att komma och lukta skunk. Eller för att man suttit ute på en uteservering en hel kväll och kommer hem och luktar skunk för att folk runtomkring en rökt.
 
Är väl ingen som tvingar dig att umgås med rökare? Valet är fritt!
Men ibland är det svårt. I vissa sammanhang såsom kollektivtrafik/ flyg/ föreläsningar etc tvingas man stå nära någon som stinker rök. Samma sak med att tvingas ihop med någon som har haft på sig en halv parfymflaska. :mad:
 
Vafan är poängen med uteserveringar om man inte får röka? :meh:
Hehe...,den kommentaren har jag stött på en del.
En rökare berättade för mig idag att hon tyckte att hon minsann ska få röka för andra stör henne också...dvs barnfamiljer, hundar, och andra.
Visst jag skulle också störas mer av en stojig barnfamilj än en rökare. Men.. För mig handlar det om hänsyn och att vi måste samsas om den ytan som finns.
 
2018 blir det stopp för rökning på uteserveringar, utanför entréer till lokaler som allmänheten har tillträde till, på hållplatser, perronger och på inhägnade idrotts- och lekplatser.

Dessutom ska rökförbudet utomhus även gälla e-cigaretter. Tobak får inte heller förvaras synligt i vanliga butiker. Reklam på säljställen och självbetjäning förbjuds också.

Vad tycker Buke?

Som ickerökare tycker jag det främst ska bli skönt att slippa rök på morgonen i busskuren när jag väntar på bussen. Hade jag varit rökare skulle jag kanske tyckt annorlunda?
E-cigarettet är vad jag förstår ofarliga? Men enligt ett tv-inslag jag såg igår så gäller även detta e-cigaretter då de påminner och uppmuntrar till rökning.
Som extremt rökallergisk välkomnar jag detta. Mitt liv är väldigt begränsat. Sätter jag mig på en uteservering väljer jag självklart att sätta mig där ingen röker. Men vips sätter sig en eller flera rökare intill och jag måste skynda mig därifrån.
 
Det borde väl vara upp till innehavaren att själv avgöra, på samma vis som det är vad det gäller hundar.
Så ett alternativ vore väl rökförbud på terrassen mellan 1;e september och 1;e maj Samtidigt som vi har rökförbud inne from. 1;e maj tom 1;e september ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp