Rökförbud på platser utomhus

Fast ligger vinden "rätt" så kan man stå bra långt bort och röka och det luktar ändå.
Jag är inte speciellt känslig för varken rök eller andra dofter men ett rökförbud är en fantastisk idé! Hoppas även att det kommer under arbetstid på jobbet!
 
Fast ligger vinden "rätt" så kan man stå bra långt bort och röka och det luktar ändå.
Jag är inte speciellt känslig för varken rök eller andra dofter men ett rökförbud är en fantastisk idé! Hoppas även att det kommer under arbetstid på jobbet!

Ja fast vi gör allt för att inte stå 1 meter från någon entrè eller busskur mm

Vi står tex inte och blåser rök i någons ansikte utanför en affär. Det spelar ingen roll hur rökare gör, dom får ändå så mycket skit att det är sanslöst.
 
Jag är väl generellt inte så mycket för förbud och begränsningar. Jag tror att de som i dagsläget inte bryr sig inte kommer bry sig oavsett förbud eller inte. De skiter redan nu i andra människor. Jag röker också ibland och kommer faktiskt sakna att röka på uteserveringar för det är för mig trevligt. Förstår dock att andra inte tycker det. Själv röker jag dock aldrig i busskuren, utanför entréer, kring barn eller någon som snällt och trevligt ber mig att avstå (eller på övrigt olämpliga ställen). Inga problem. Vi behöver samsas om ytan och respektera varandra.

Men om vi nu skall snacka om förbud, då kan jag iofs också tycka att det vore bra att förbjuda nötter på allmän plats till exempel. Finns väldigt många som lever i konstant oro för att någon skall plocka upp en påse nötter som mellanmål på bussen. Inte okej heller i min värld. Det finns människor som kan bli riktigt dåliga/dö på fläcken och det är lika illa att man skall behöva vara orolig för det.

Om vi levde lite mer förstående för andra så skulle vi kunna skita lite mer i vad andra gör utan att det skulle störa! Tyvärr är det väl inte riktigt så det fungerar och då kanske ett förbud är på sin plats!
 
Om vi levde lite mer förstående för andra så skulle vi kunna skita lite mer i vad andra gör utan att det skulle störa! Tyvärr är det väl inte riktigt så det fungerar och då kanske ett förbud är på sin plats!
Så gör vi här ute på landet, alla gör det dom vill och så länge det inte skadar nån annan så är det okej. :)
 
jag vill flytta till platsen där du bor ;) Känns trevligt tycker jag!
Här är det trevligt, sen har vi en annan egenhet här, vi kan droppa in hos varann lite nu och då och närmsta grannen knackar jag inte ens på hos (och inte dom hos mig heller) utan öppnar dörren, gosar med vakthunden :love:, tar av mig skor och ibland overallen och kliver in i bara understället i köket och slår mig ner. Grannsämja när den är som bäst och vi har definitivt inga hemligheter för varann heller. :)
 
Vi står tex inte och blåser rök i någons ansikte utanför en affär. Det spelar ingen roll hur rökare gör, dom får ändå så mycket skit att det är sanslöst.
Fast vore jag rökare kategori hänsynsfull, som du, skulle jag störa mig än värre på rökare som inte visar hänsyn. Mer än vad icke-rökare skulle göra.

Precis som att jag när jag hade häst blev VANSINNIG över idioter som betedde sig som idioter till häst och sabbade för oss allihopa. Klagade folk över hästar så blev jag inte sur på dem, jag visste precis hur illa vissa av hästägarna betedde sig.
 
Fast vore jag rökare kategori hänsynsfull, som du, skulle jag störa mig än värre på rökare som inte visar hänsyn. Mer än vad icke-rökare skulle göra.

Precis som att jag när jag hade häst blev VANSINNIG över idioter som betedde sig som idioter till häst och sabbade för oss allihopa. Klagade folk över hästar så blev jag inte sur på dem, jag visste precis hur illa vissa av hästägarna betedde sig.

Jag blir inte sur men irriterad för även man visar hänsyn så får man kommentarer som att det spelar ingen roll om man står flera meter i från för det luktar ändå om vinden ligger rätt.

Tycker bara det är tråkigt att folk måste påpeka allt och att det är tillåtet bara för att man är rökare.
 
Jag blir inte sur men irriterad för även man visar hänsyn så får man kommentarer som att det spelar ingen roll om man står flera meter i från för det luktar ändå om vinden ligger rätt.
Aha, trodde du inte menade specifikt i tråden.

Ja, folk generellt gillar väl helt enkelt inte röken. Det kan ju tyckas tråkigt men det är väl som det är.
 
Aha, trodde du inte menade specifikt i tråden.

Ja, folk generellt gillar väl helt enkelt inte röken. Det kan ju tyckas tråkigt men det är väl som det är.

Jag förstår dom, det luktar illa och jag som är astmatiker förstår även hur svårt folk kan få att andas om man inte tål den.

Har nog rökt 3 paket sedan 1/12 och håller med om att det luktar fan men ack så gott ibland med en öl :o
 
@ainasoja Du jag vet! Jag rökte några få gånger för hundra år sen och jag kan fortfarande bli sugen på en cigg när jag dricker vin! Helt rubbat! Jag var aldrig ens beroende av det och ändå kan jag bli såå sugen :o:D
 
@ainasoja Du jag vet! Jag rökte några få gånger för hundra år sen och jag kan fortfarande bli sugen på en cigg när jag dricker vin! Helt rubbat! Jag var aldrig ens beroende av det och ändå kan jag bli såå sugen :o:D

Ja det är hemskt! Önskar så att jag aldrig ens började men med snus så funkar det rätt bra att inte röka på vardagarna. Det jäkliga är att jag röker även dagen efter att jag druckit om jag har kvar några så jag brukar ge bort dom när jag ska hem.
 
Fast ligger vinden "rätt" så kan man stå bra långt bort och röka och det luktar ändå.
Jag är inte speciellt känslig för varken rök eller andra dofter men ett rökförbud är en fantastisk idé! Hoppas även att det kommer under arbetstid på jobbet!

Det är väl ändå upp till arbetsgivaren att bestämma. Någon måtta på statens inblandning får det vara.
 
Är egentligen inte så mycket för förbud och att staten ska komma med pekpinnar - men det här var faktiskt bra!
Får själv huvudvärk av cigarettrök, så det skulle ju kännas förträffligt om det var förbjudet att röka typ i busskurer och så. Däremot hoppas jag där och då att man verkligen kontrollerar så att det efterföljs. För som det är nu så verkar det vara helt okontrollerat att folk efterföljer rökförbuden. Ett exempel är buss/tågstationen i centralorten i min kommun. Det är en helt inglasad konstruktion (dvs. man är inomhus) med två långa rulltrappor ner, en till bussterminalen, en till tåget och så är det en Pressbyrå högst upp. Tänk lite "U" format ungefär. Givetvis rökförbud i hela konstruktionen. Där uppe, i inomhusdelen, är det massa ungdomar som alltid står och röker, och dessutom blåser röken i ansiktet på förbipasserande :rage: Men det är inte en människa som kan eller vågar säga till de (mig inkluderat, man blir hotad då :arghh:). Så det jag är lite rädd för att det ska bli som i detta fall, det finns tydliga "rökning förbjudet"-skyltar, man har en lag, men den efterföljs i praktiken inte...
 
Är egentligen inte så mycket för förbud och att staten ska komma med pekpinnar - men det här var faktiskt bra!
Får själv huvudvärk av cigarettrök, så det skulle ju kännas förträffligt om det var förbjudet att röka typ i busskurer och så. Däremot hoppas jag där och då att man verkligen kontrollerar så att det efterföljs. För som det är nu så verkar det vara helt okontrollerat att folk efterföljer rökförbuden. Ett exempel är buss/tågstationen i centralorten i min kommun. Det är en helt inglasad konstruktion (dvs. man är inomhus) med två långa rulltrappor ner, en till bussterminalen, en till tåget och så är det en Pressbyrå högst upp. Tänk lite "U" format ungefär. Givetvis rökförbud i hela konstruktionen. Där uppe, i inomhusdelen, är det massa ungdomar som alltid står och röker, och dessutom blåser röken i ansiktet på förbipasserande :rage: Men det är inte en människa som kan eller vågar säga till de (mig inkluderat, man blir hotad då :arghh:). Så det jag är lite rädd för att det ska bli som i detta fall, det finns tydliga "rökning förbjudet"-skyltar, man har en lag, men den efterföljs i praktiken inte...
Vi borde ta efter Singapore när det kommer till förbud och böter, det är ett rätt effektivt system (en singdollar är ca fem svenska kronor) :up:

023.JPG
 
Är egentligen inte så mycket för förbud och att staten ska komma med pekpinnar - men det här var faktiskt bra!
Får själv huvudvärk av cigarettrök, så det skulle ju kännas förträffligt om det var förbjudet att röka typ i busskurer och så. Däremot hoppas jag där och då att man verkligen kontrollerar så att det efterföljs. För som det är nu så verkar det vara helt okontrollerat att folk efterföljer rökförbuden. Ett exempel är buss/tågstationen i centralorten i min kommun. Det är en helt inglasad konstruktion (dvs. man är inomhus) med två långa rulltrappor ner, en till bussterminalen, en till tåget och så är det en Pressbyrå högst upp. Tänk lite "U" format ungefär. Givetvis rökförbud i hela konstruktionen. Där uppe, i inomhusdelen, är det massa ungdomar som alltid står och röker, och dessutom blåser röken i ansiktet på förbipasserande :rage: Men det är inte en människa som kan eller vågar säga till de (mig inkluderat, man blir hotad då :arghh:). Så det jag är lite rädd för att det ska bli som i detta fall, det finns tydliga "rökning förbjudet"-skyltar, man har en lag, men den efterföljs i praktiken inte...

Det är iallafall här där jag bor förbjudet att röka i busskurerna. Att folk röker där dom inte får är inget som kommer att påverkas av detta.
 
Det är iallafall här där jag bor förbjudet att röka i busskurerna. Att folk röker där dom inte får är inget som kommer att påverkas av detta.

Oj! Skulle jag vilja att det var här hos mig också :eek:
Nej, dessvärre inte. Det konstiga är bara att där de där ungdomarna står och röker så brukar det finnas väktare, åtminstone vissa tider på dygnet. Men de har iaf när jag sett inte ingripit heller O_o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp