Rökförbud på platser utomhus

Ok.
jag ändrar mitt inlägg;
JAG tycker det luktar illa. Vissa andra tycker säkert det luktar gott.
Vissa får svårt att andas eller rinnande ögon etc av röklukt eller rök.
Jag förstår, och där är det väl lämpligt att tillämpa "allmän hänsyn" oavsett om det gäller röklukt, parfym, svett, jordnötter eller vad det nu kan tänkas vara.
 
Jag är rökare själv, eller tja jag röker ibland just nu men inte hela tiden. Hade någon sagt åt mig att inte röka så accepterade jag det. Jag vet hur svårt jag har med parfymer så jag tror jag är mer hänsynsfull pga det.
Ja, är man med enskilda rökare är det sällan ett problem, många resonerar som du :).
 
Ok.
jag ändrar mitt inlägg;
JAG tycker det luktar illa. Vissa andra tycker säkert det luktar gott.
Vissa får svårt att andas eller rinnande ögon etc av röklukt eller rök.

Alla rökare luktar inte? Jag har en vän som aldrig luktar rök även fast hon är rökare medans andra stinker!
 
Alla rökare luktar inte? Jag har en vän som aldrig luktar rök även fast hon är rökare medans andra stinker!
Mkt möjligt. De av mina vänner och kollegor som röker luktar rök.
Sen finns det säkert andra tex kollegor som också röker som jag inte vet om då jag inte känner lukten.
 
Det vore fantastiskt om det går igenom!

Själv är jag mest less på rökare inom kollektivtrafiken. De som står och röker, ser bussen komma, ivrigt suger i sig allt som går till sista sekund, kliver på bussen samtidigt som ciggen slängs i backen (trots att det är massa folk omkring) och gör en stor utandning full av rök på andra sidan dörrarna. Vips så är hela bussen rökstinkande och mina luftrör drar ihop sig så det bara piper om dom och jag knappt får luft längre (brukar få en del konstiga blickar, för det låter högt). Då hjälper det inte att flytta på sig, för det sprids i hela fordonet.
Samma sak händer vid entréer där man tvingas gå igenom rökmoln för att komma in. De gånger jag sagt något har svaret varit nåt surt om att dom har rätt att stå där. Då känner jag mest för att svara att jag borde ha rätt att kunna andas.
 
Jag gillar ett rökförbud på offentligt miljö, där det inte går att komma undan passiv rökning.
Jag har alltid ogillat passiv rökning där jag själv inte kan komma undan den.

Minns jag tyckte det var bra när de förbjöd rökning inne på krogen osv. Nästa steg är väl att förbjuda det utanför och bara tillåta på vissa platser. Det kommer säkert ta ett tag innan det ställs om, förändringar brukar ta tid innan de går igenom.

Själv hoppas jag nog att något av det som ligger på förslag ska gå igenom, någonstans måste de börja. :)
 
Toppenbra och det hade jag tyckt om jag fortfarande rökte också. Bara för att man inte respekterar sig själv så behöver man ju inte vara respektlös mot andra också. :up:
 
Jag hoppas på att det blir ett färdigt förslag och att det går igenom. Jag får astmakänning av cigarettrök. Jag är trött på att inte kunna följa med mina vänner ut till uteserveringarna på sommaren. Det känns som att man som känslig alltid är den som får anpassa sig, men jag tycker snarare att det är rökarna som ska få anpassa sig. Det är inte jag som ska behöva flytta mig, utan det är rökarna. Jag vill inte behöva ta del av deras skit.
 
Jag tycker det är två helt olika frågor här. Ett förbud mot rökning på uteserveringar, i busskurer osv, är utan tvekan befogat. Passiv rökning är skadligt.

Att förbudet även ska innefatta e-cigg är däremot? :confused: Hörde på nyheterna att det handlade om att det ser ut som om man röker och det kan vara svårt för dom som har slutat röka att se. När kommer lagförslaget om att det ska vara förbjudet att dricka vatten på allmän plats då? Det ser ju faktiskt ut som Vodka och det kanske kan vara svårt för en nykter alkoholist att se.O_o
 
Bra tycker jag som icke rökare!

Det värsta jag vet är när ett gäng rökare står max en halv meter utanför en entre...
Jag avskyr att behöva gå igenom ett rökmoln så fort jag ska in eller ut från en butik, shoppingcenter eller till exempel hotell. Jag lider inte av astma eller liknande men verkligen hatar stanken (som gärna också sprider sig in)!
 
Jag måste bara få påpeka att alla rökare inte är elaka och röker 1 meter från entrèr, busskurer mm

Många av mina vänner avstår från att röka på sådana ställen, vi går undan och röker för att inte störa andra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa sms-appen
  • Fototråd del II
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp