Röntga dräktigt sto?

S

sydney

Säkert en jättedum fråga men...

Kan man röntga ett dräktigt sto? Har ett sto till salu som semineras just nu o förhoppningsvis blir dräktig. Stoet kommer vara till salu vare sig hon blir dräktig el ej, och jag antar att hon kommer att röntgas inför försäljningen om jag hittar nån ny ägare. Vanlig exportröntgen antar jag blir aktuellt, blir ju köparen som får bestämma det isåfall.

Kan man röntga ett dräktigt sto? Vet att människor inte få gå in i röntgenrummet om man är gravid, vad gäller för häst?
 
Sv: Röntga dräktigt sto?

Jag har låtit röntga benen på ett dräktigt sto. Fölet är fem år idag och mår utmärkt:)
 
Sv: Röntga dräktigt sto?

Vad bra! Kanske det är lite hårdare säkerhetskrav när det gäller människor, antar jag iaf:laugh:
 
Sv: Röntga dräktigt sto?

på människor undviker man helst röntgen av gravida, varför skulle inte samma gälla för hästar?
Jag hade inte röntgat om det inte vore alldeles nödvändigt, men även jag har röntgat dräktigt sto vid några tillfällen och av olika orsaker (skador).
Avkommorna har till synes varit normala, men vem vet vad strålningen har orsakat för skador under fosterutvecklingen?
 
Sv: Röntga dräktigt sto?

Ja nödvändig röntgen kan man ju knappast säga att det blir, en vanlig exportröntgen o köparen vill ha en sån...

Jag skulle gärna vilja veta (om nån vet) varför man kan/inte kan röntga vid dräktighet.

Säkert fler än jag som hamnat/kommer hamna i en sån här sits nån gång!
 
Sv: Röntga dräktigt sto?

Ring och fråga veterinär eller klinik, då får du nog det mest korrekta svaret kan jag tänka mig.
 
Sv: Röntga dräktigt sto?

Röntgen är radioaktiv strålning, som kanske skulle kunna påverka fosterutvecklingen om man har otur.
 
Sv: Röntga dräktigt sto?

Jodå det känner jag till, men det är ju mängden strålning som påverkar om det blir ev skador.
På en gravid människa ex kan ju röntga tänderna, då är strålningen man utsätts för så liten att den ej bedöms påverka fostret.
Så jag funderar då lite på hur mkt strålning det blir om man ex röntgar benen på en häst, men antar att det är svårt för er på buke att svara på.

Ringer klinik istället o kollar om det blir aktuellt!
 
Sv: Röntga dräktigt sto?

Vi var tvungna att röntga vårt sto när hon var dräktig i typ 9 månaden pga vrickning, för att utesluta fraktur. Fölet är nu 8 år och inga fel på. Men som sagt, man gör det nog inte om man inte måste, helst.
 
Sv: Röntga dräktigt sto?

Fast så sent är ju redan fölet färdigbyggt. Det är ju i de tidiga dräktighetsmånaderna röntgen kan påverka utvecklingen.
 
Sv: Röntga dräktigt sto?

Man kan röntga andra delar på gravida människor också, tex bäckenet, men då man gör det så har man ju vägt risker med att röntga mot riskerna med att inte röntga. Samma avvägning får man ju göra när det gäller en häst.

Anledning till att gravida inte får följa med in på röntgen som tex sällskap är ju för att de då utsätts för helt onödig strålning, vilket alltså inte är värt risken.
 
Sv: Röntga dräktigt sto?

Jo jag vet ju att det är en avvägning där man kollar risk mot fördelar så att säga...

Ska ringa vet o fråga hur man brukar göra, så får de bestämma vilket som blir bäst:laugh:
 
Sv: Röntga dräktigt sto?

Skulle nog vara mer rädd för att stoet skulle bli smittat av något på kliniken än den korta exponeringen.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 526
Senast: Masse
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 025
Senast: Andersson
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 753
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp