Röntgen och ultraljud

hola

Trådstartare
Hejhej, är det någon som vill utbilda mig lite om röntgen på hundar? Brukar man göra det innan köp eller handlar det om vad man ska ha hunden till? Är det bara röntgen och höfter eller även nacke osv, jag kan bara häströntgen ;) Vad för 'avvikelser' är vanliga/ovanliga osv, förstår att man självklart har en veterinär som bedömer men är intresserad och vill lära mig lite om röntgen och ultraljud på organ! :D
 
Både valpar och omplaceringar (äldre hundar) säljs normalt med en veterinärbesiktning.

Röntga inför köp har jag aldrig hört talas om att man gör det brukar hundägaren göra när hunden fyllt vuxen och då höfter och armbågar på medelstora och stora raser.

Mindre raser kollar man oftast bara knän och ögon på.
 
Hejhej, är det någon som vill utbilda mig lite om röntgen på hundar? Brukar man göra det innan köp eller handlar det om vad man ska ha hunden till? Är det bara röntgen och höfter eller även nacke osv, jag kan bara häströntgen ;) Vad för 'avvikelser' är vanliga/ovanliga osv, förstår att man självklart har en veterinär som bedömer men är intresserad och vill lära mig lite om röntgen och ultraljud på organ! :D
Det beror mer på vad det är för ras.
Kolla upp vad som gäller för den rasen du vill köpa, och se till att de hälsoundersökningarna är gjorda. Normalt sett görs bara en veterinärbesiktning inför köp.
MH/BPH, HD/ED-röntgen, patellaundersökning, ögonlysning osv görs sällan inför köp utan av ägaren när åldern är inne. För vissa raser görs ingenting alls.
 
Allt beror på ras.
Vissa raser ingår i HD (höft) och Ed (armbågar) program i aveln. På dessa raser bör man röntga i ålder mellan 12-18 mån.
Alla raser har sina hälsoprogram att följa och även om hunden inte ska vara i avel så är det bra att göra undersökningarna för att hitta svagheterna i linjerna. Det kan tex röra sig om ögonlysning för en viss ögonsjukdom, höftröntgen eller hjärtkontroll.
Inför köp är det en vanlig veterinärbesiktning som görs men personligen skulle jag inte köpa en hund utan att även de undersökningar som är brukligt för rasen också är gjorda.
För tjänstehundar tex polis, kriminalvård och väktare så röntgas även rygg.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 417
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 188
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 016
Senast: Karro-Lina
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 958
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp