Bukefalos 28 år!

Röntgenbilder på frisk has

_moa_

Trådstartare
Jag undrar om någon har röntgenbilder på en frisk has att dela med sig av. SKulle behöva ha det i mitt arbete om spatt där jag ska jämföra en has med spatt och en utan.

Tacksam för hjälp:bow:
 
Sv: Röntgenbilder på frisk has

Prova att ringa till en klinik.
Det är ganska lätt att se skillnad på en med 3 friska glidleder mot en som har förändringar i en eller flera.
 
Sv: Röntgenbilder på frisk has

_moa_ skrev:
Jag undrar om någon har röntgenbilder på en frisk has att dela med sig av. SKulle behöva ha det i mitt arbete om spatt där jag ska jämföra en has med spatt och en utan.

Tacksam för hjälp:bow:


Jag va så sent som i går till Strömsholms kliniken med en häst som jag svor på hade spatt, likväl min vän Vet Chris Johnston efter böjprov samt longering. Så vi la en bedövning i båda haserna och 15 minuter senara så va hästen "klockren". Skitlätt tyckte vi båda så här är det bara att röntga för att se hur utvecklad spatt det är för spatt är det garanterat.

In på röntgen och denna häst är lite nervig av sig samt stretar emot ngt helt enormt vid drogning så vi fick fylla på och ta nya bilder då det är extremt viktigt med exakta vinklar när man tar bilder på haserna. Några bilder blev lite suddiga så dom fick vi ta om, jag kollade dock på datorn dom bilder som hade tagits och blev lite fundersam då jag hade jättesvårt att se ngn spatt men tänkte att jag är väl lite dum och det va länge sedan jag läste röntgenbilder så jag har väl fel som vanligt.

Chris kollade bilderna femtioelva gånger och skakade på huvudet, kallade in oss bara för att konstatera att friskare haser har aldrig skådats.

Så överbelastade haser har den men friskare skelett får man leta efter. Jag tycker dessa bilder är kul, främst på denna häst som absolut inte har extriören för friska haser samt varit med om både det ena och det andra.

PM:a mig och jag ska se om du kan få tillgång till dessa bilder då dom även har en historia med sig. Du måste dock lova att aldrig avslöja namnet på denna häst.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått röntgenbilder på en häst som jag är intresserad av. Fick dem idag så kan inte fråga någon veterinär. Om någon är lite...
Svar
16
· Visningar
2 481
Senast: Nevermind
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
307
Senast: sweep
·
Hästvård Hej! Är det någon här som har en häst som blivit opererad för spatt? Min häst kommer opereras inom kort och jag undrar lite om hur...
Svar
0
· Visningar
403
Senast: Biet
·
Hundavel & Ras Tråden postades av sig själv, så texten är lite knas… :o Men ja. Vi pratar ju mycket om hälsoläget bland olika raser. Man kan ju basera...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 403
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp