Bukefalos 28 år!

Rörelsestörning/hälta?

AnneSofie

Trådstartare
Min kuse har senaste veckan känts rätt "knackig" i traven på ridbanan. (har en tidigare tråd om just detta) hon kan bitvis kännas helt ren och fin, men sedan börjar hon "hoppa" konstigt med bakbenen och tappar bjudningen. Känns otroligt skumt och obehagligt. Hon blev bättre ett tag men sen för nån vecka sedan blev det mycket värre. När jag travar rakt fram på vägen känner jag absolut ingenting, hon känns tvärtom mycket fin.

Skulle inte säga att hon känns klockrent halt, utan mer som en rörelsestörning (som iofs ju kan komma av en hälta)

Borde inte hårt underlag (typ grusväg) provocera fram en ev. hälta mer än mjukare underlag så som ridbana/ridhus. (det är inte bara på böjt spår hon känns ofräsh)

Har ringt ut vet. som kommer och kollar henne ikväll, men skulle vara intressant att höra era teorier.

Har haft henne ett år och har inte haft problem hittills. Vid vet.bes vid köp upptäcktes en galla i patellaleden, samt en liiiiten hälta i samma bakben vid bp som dock värmde ur efter någon meter. Gjorde dock en ny bes. när jag ridit igång henne ca 2 mån och då gick hon igenom ua. Hon hade rätt rejält rasp angrepp på detta ben som blivt mkt bättre vid andra bes. så jag tänkte att det hängde ihop med detta på nåt sätt. Så trodde även vet. som gjorde bes. nr två.

Kan det ha något med patellaleden att göra? Isåfall vad är det som utlöst det just nu? Kan det yttra sig på olika sätt? Syrrans häst har lite problem med detta, men yttrar sig inte alls på samma sätt.

Tycker även att hon varit lite tjock i ett framben (ytterst lite och "mjuk" galla) men detta försvinner så fort det blir lite svalare ute. Hade det suttit i båda frambenen hade jag nog inte varit lika orolig.

Funderar även på om det kan vara låsning/spänning i ryggen, men kiropraktor är steg två efter vet.

Så bombardera mig med ideer och erfarenheter så jag vet vad jag ska korsförhöra vet. om när hon kommer hit!:)
 
Senast ändrad:
Sv: Rörelsestörning/hälta?

Hjälp! Läste lite trådar nyss och kom att tänka på spatt:eek:
Hoppas att det bara är jag som är hippokondrisk:crazy:
 
Sv: Rörelsestörning/hälta?

Jag skulle gissa att det kan komma från ryggen, kontakta du en Equiterapeut och gå igenom hästen.
 
Sv: Rörelsestörning/hälta?

Patella = knäskålen, och någon knäskålsled har jag inte hört talas om? Menar du knäleden? Eller patellaupphakning?

Hårt underlag kan prowocera fram wissa hältor, ffa låga, medan mjukt prowocerar fram andra. Ingen säker diagnostik alltså. Wad gäller rakt och böjt spår så är det samma där; beroende på war hältan sitter så wisar den sig mer eller mindre på rakt spår resp böjt (och om det onda benet är i inner- eller ytterwarw).

För mig är en rörelsestörning detsamma som en hälta. Skillnaden, om man nu skulle ge sig till att skilja dem åt, borde wäl wara att en rörelsestörning kan förekomma utan samtidig smärta?

Utifrån din berättelse skulle jag gissa på knäleden, men det kan lika gärna wara fel. Det kan förstås wara ett ryggproblem, men jag är aw den åsikten att man först kollar upp problemet hos doktorn (weterinären) och sedan söker hjälp hos kiropraktor/naprapat/massör (ET).

Berätta gärna wad wetten kommer fram till!
 
Senast ändrad:
Sv: Rörelsestörning/hälta?

Tack för era svar!:)

Nu har vet varit här.

Vid longering är hon helt ren i vänster varv men höger är betydligt sämre. Vet tyckte inte att hon såg halt ut, men tillräckligt knackig för att man kan konstatera att något är galet.

Vet tycker att problemet sitter bak, så hon böjer båda bakbenen, dessa är dock ua.

Hon klämmer lite på rygg/bak men hittar inget uppenbart. Dock tycker hon att kusen är olika i muskulaturen i "låren", dvs höger sida är sämre musklad, vilket kan tyda på att "vad det nu är" är något som hängt med ett tag.

Hon tycker att det är diffust och vet inte vad det kan vara, men skrev ut en metacam kur och ordinerade 3v vila med bara skritt. Är hon inte bättre vid återbesök om 3 v åker jag in till klinik med stackars kuse.

hmm...vad kan detta vara?

Om det är något med knäleden visar det sig då vid böjprov?

Frågade lite om kiropraktorbesök efter avslutad metacam behandlig, men fick inte nån direkt positiv respons av vet.
 
Sv: Rörelsestörning/hälta?

Just hältor från knäleden brukar wara swåra att böja fram, leden är inte funtad för det.. Man brukar behöwa bedöwa leden för att bekräfta misstanken. Det är wäl förnuftigt att inleda med wila och NSAID, om problemet inte förswinner eller återkommer är det klinik som gäller.
 
Sv: Rörelsestörning/hälta?

Ok, då är det alltså mycket möjligt att det sitter i knäleden. Har inte kommit i kontakt med detta tidigare, hur brukar prognosen vara? Förstår att det skiljer sig en hel del från fall till fall men så här i ett (förhoppningsvis) tidigt stadie?

Är det samma behandling som vid tex kotledsinfl, alltså kortison i leden?
Är det i allmänhet lättare eller svårare att få bukt med än låga hältor?

Vad är vanliga anledningar till att det uppkommer?

Kämpade i slutet med med återkommande hovledsinflammationer på min "gamling", känns trist om det skulle upprepa sig med nya kusen:(
Men hon är rätt ung så prognosen kanske ser bättre ut:crazy:
 
Sv: Rörelsestörning/hälta?

Prognosen beror förstås till stor del på warför (öweranstängning eller lös benbit) och om det bliwit några sekundära skador i leden (pålagringar).

Många hästar blir helt ok efter behandling och wila.

Orsak? Trauma (wrickning, slag), lite taskig benställning, sned i bäckenet, felaktigt underlag/ridning osw. Som wid alla ledinflammationer i princip.

Behandlas som andra ledinflammationer, inte helt säkert med kortison med med ledinjektion iallafall. Om NSAID inte räcker, förstås.

Och som sagt, knäled är min gissning, det kan ju wara något annat!
 
Sv: Rörelsestörning/hälta?

Tusen tack för dina svar!:)

Ja, svårt att spekulera i möjliga diagnoser och orsaker, men det kan vara bra att vara lite förberedd inför ev. fortsatt utredning om det inte hjälper med metacamen och vila (vilket jag hoppas innerligt att det gör)

/Annso
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
784
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 491
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 686
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 715
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp