Bukefalos 28 år!

Rövhatten som blev som folk

Trissa

Trådstartare
Finns han? Rövhatten som blev en bra man att leva med? Jag tänker på de många trådar som vi haft här, och de slutar ju i regel med att kvinnan lämnar. Har det hänt att rövhatten lärde sig något av det och kom till insikt, kanske till och med att förhållandet fungerade igen? Eller en gång rövhatt, alltid rövhatt?
Jag känner bara att det vore trevligt med lite hopp för mänskligheten mellan varven... ;-)
 
Jo, men min fd var en rövhatt för mig. Han var martyr och lite av plåstertypen. Jag gillar inte plåster och där bestod nog mycket av våra bekymmer, han blev desperat när inte jag ville samma och då körde han känslomässig utpressning.
Han har nu varit tillsammans med en tjej i flera år som nog är betydligt mer lik honom och det verkar funka super.
Nu var han väl ingen typisk rövhatt, men defintivt för mig.
 
Alltså, jag tror att min man skulle ha klassats som en rövhatt i sitt förra förhållande :o tänker inte berätta detaljer här eftersom många vet vem jag är, men det är inte snyggt...

Som tur var visste jag inte mycket av det när vi träffades utan fått berättat efter hand. Jag skulle säga att det berodde på en mkt konflikträdd man som inte vågade sätta ner foten och bryta (nej, det är fortfarande inte okej bara för att förhållandet var uselt) i kombination med en partner som väldigt mycket tillät honom att bete sig illa.

Idag är han i många delar en fantastisk man. Visst har han sina brister, men inte på rövhatt-nivå. Vi är jämställda, han har slagits för att få umgänge med sina barn och är en fantastisk pappa till dem och vår gemensamma son. Brukar ofta tänka att jag är lyckligt lottad när jag hör andra berätta hur de har det hemma!
 
Finns han? Rövhatten som blev en bra man att leva med? Jag tänker på de många trådar som vi haft här, och de slutar ju i regel med att kvinnan lämnar. Har det hänt att rövhatten lärde sig något av det och kom till insikt, kanske till och med att förhållandet fungerade igen? Eller en gång rövhatt, alltid rövhatt?
Jag känner bara att det vore trevligt med lite hopp för mänskligheten mellan varven... ;-)


Självklart! Och grisar kan flyga.
 
Nu har jag bara skapat en sådan tråd om en "rövhatt" en gång. Jag vill inte säga exakt vad det handlade om men enkelt sagt kan man väl säga att han begick ett rätt stort misstag i vårt förhållande för ett par år sedan. Jag fick rådet på Buke att lämna idioten, men jag valde att gå emot oraklet och har inte ångrat mig :).

Jag tror inte han kommer våga göra samma sak igen, och jag tror på oss två. Han är mannen i mitt liv. Jag har inte förlåtit honom men jag har valt att gå vidare. Så på sätt och vis kan man nog säga att min "rövhatt" fick ett ordentligt uppvaknande och skärpte till sig ;). Han är allt jag önskar mig av en man jag vill dela mitt liv med. Han ställer upp i alla lägen och vi är ett bra team.
 
Det är klart att människor kan förändra sig utifrån vad de råkar ut för.

Inga detaljer, men jag har själv sett det när en manipulativ och kontrollerande man i sitt nästa förhållande blev ihop med en kvinna med samma drag som var den som bestämde. Därefter blev han mycket mer tillåtande och mindre kontrollerande i förhållandet därefter.
 
Jag skulle vilja säga att man inte ska ge upp hoppet helt men frågan är hur många som idag, 2016, vill vara delaktiga i en rövhatts resa från rövhatt till icke rövhatt? Jag gissar att siffran sjunker för varje år som går. Det är ju mer troligt att det är nästa partner som får uppleva flrändringen tänker jag.
 
Ja jag tror faktiskt det. Inte i samma förhållande dock. Människor tar fram olika sidor hos varandra och det som framhävs i ett förhållande kan helt försvinna i nästa och vice versa. Jag är dock övertygad om att om rövhatten inte ser sin egen del i att förhållandet gick i kras och förändras själv genom att se sina egna fel och brister och jobbar med dem utan istället fortsätter skylla allt på sitt ex så är hen bortom all räddning.
 
Jag skulle vilja säga att man inte ska ge upp hoppet helt men frågan är hur många som idag, 2016, vill vara delaktiga i en rövhatts resa från rövhatt till icke rövhatt? Jag gissar att siffran sjunker för varje år som går. Det är ju mer troligt att det är nästa partner som får uppleva flrändringen tänker jag.

Det är sant. Det kanske också beror på hurdan rövhatten var innan, och hur gärna man som partner vill/orkar hitta tillbaks till den personen.
 
Det tror jag på dom kan. Min nuvarande sambo va en gigantisk rövhat i hans förre förhållande, men mycket berodde på dom typ triggade varandra och aldrig pratade ut om problemen, allt blev svepat under mattan. Vi har haft våra problem verkligen, då han kan vara en gigantisk egoist, men han provar verkligen sitt bästa och jag, och min familj kan se han har förändrats och försöker sitt bästa. Vi pratar utroligt myckt om allting, och jag berättar hur hans dåliga beteende påverkar mig, och vice versa. Men det kräver mycket jobb. Men jag älskar den mannen och hans positiva sidor uppväger dom negativa. Jag tror på vi skal vara ihop. Och det känner jag att han också vill, och även hans kompisar sa till mig hur dom aldrig har sett honom jobba så mycket för en tjej och ett förhållande.
 
Ja det tror jag.
Men det beror på vilket sätt han var en rövhatt, män som misshandlar kvinnor fysisk eller psykisk är bortom all räddning.
 
Skulle säga att min erfarenhet är att folk som varit tillsammans ett tag och utvecklat ett negativt mönster har väldigt svårt att bryta det, det brukar gå ett par veckor nån månad och så är man tillbaka i samma sörja och trampar. Sen så är man kanske inte alls kompatibel med "rövhatten" och lyckas trigga varandras värsta sidor utan att det egentligen inte är med flit.
Själv så försöker jag verkligen verkligen jobba på nån enstaka grej min make stör sig på (med rätta) men det är jävligt jävligt svårt, han säger som tur är till för annars skulle jag snabbt hamna där igen. I hans fall så har han lyckats exemplariskt med att möta mina krav men jag uttalade dem tidigt i förhållandet. Jag tror att jag har svårare för att han var lite mer "snäll" och sa inte till redan i början utan kom efter ett bra tag och sa att det här funkar inte för mig och då har jag tyvärr redan fått in ett dåligt mönster.
 

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 313
Senast: hollypolly
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 121
Senast: lingonben
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
893
Senast: Lutten
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 319
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp