Rökande grannar - vad kan jag göra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men om man inte lyssnar när en astmatiker vädjar till en om att gå tio meter bort och röka - då HAR man faktiskt hål i huvudet. Imho.

Det får du självklart tycka. Frågan är bara vem som gnäller över rökningen tio meter bort - och hur stor skillnad tio meter faktiskt gör om vinden ligger på. Hur långt från hemmet ska man tvinga människor att gå för att parfymera sig, rasta hund, röka?

Det får du självklart tycka. Frågan är bara vem som gnäller över rökningen tio meter bort - och hur stor skillnad tio meter faktiskt gör om vinden ligger på. Hur långt från hemmet ska man tvinga människor att gå för att parfymera sig, rasta hund, röka?
Jag går bara på vad Philosophia säger. För henne skulle tio meter tydligen räcka.

Så försöker jag sätta mig in hur jag skulle reagera om grannen, då jag rökte, kom och bad mig inte kedjeröka på uteplatsen eftersom hen hade astma. Skulle jag säga "Nej tyvärr, det tänker jag inte göra för jag har rätt att röka på min uteplats."? Alltså det skulle inte hända. Jag skulle må skit över att vara så trång i skallen.

Jag går bara på vad Philosophia säger. För henne skulle tio meter tydligen räcka.

Så försöker jag sätta mig in hur jag skulle reagera om grannen, då jag rökte, kom och bad mig inte kedjeröka på uteplatsen eftersom hen hade astma. Skulle jag säga "Nej tyvärr, det tänker jag inte göra för jag har rätt att röka på min uteplats."? Alltså det skulle inte hända. Jag skulle må skit över att vara så trång i skallen.
Så skulle nog de flesta känna - om de inte redan ledsnat på omgivningens krav sedan långt tidigare och därför stängt av. Som rökare jagas förstår jag om man till slut bara skiter i vad alla säger. Problemet är väl att det är en vana som retar upp människor överallt, grannarna tio meter längre bort skulle säkert bli lika förbannade. För jag antar att det inte är tio meter längre bort på grannens tomt vi pratar om, utan att faktiskt ta på sig kläder, låsa lägenheten och gå iväg och ställa sig på allmän platsmark någonstans?
Annars håller jag med, känns befängt obstinat om de kan flytta sina stolar tio meter och på så vis undvika att störa någon - men så läste jag inte inlägget?

Jag menar att det i tråden inkom tips både på att kasta saker på dem, hälla vatten på dem och dessutom uttrycktes väldigt hårda ord i form av nedvärderande tillmälen. Inte direkt en nyanserad diskussion.
Min åsikt är att även högutbildade (hemska tanke - t.o.m. läkare!) har rätt att leva sitt liv som de vill och att göra vad de vill (inom rimliga gränser, lämpligen sådana som utgörs av vad som tillåts enligt kontrakt/stadgar/lag) i sitt hem, eftersom följden av att börja reglera bort tex rökning snart blir att vi reglerar bort också annat (därav diskussionen om pälsdjur, tvättmedel, sköljmedel osv) i vår iver att vara alla till lags på individens bekostnad. Det är märkligt att allergiker mot doft/parfymämnen ska åläggas att köpa egna tvättmaskiner för att överleva i vardagen, samtidigt som just rökning ses som något vansinnigt som till varje pris ska förhindras för att inte störa andra typer av allergiker. Jag tror det har med just den där bilden av rökare som korkade/självupptagna/idioter att göra som jag vänt mig mot i tråden. Som boende i bostadsrätt där det ganska ofta gnälldes över grannens katter/hundar är jag rädd att nästa mission för alla "störda" är just pälsdjur (rökning drabbas jag ju personligen inte av) - det kommer alltid vara något som stör och som ska jagas helt enkelt. För egen del tycker jag den utvecklingen är trist.

Att grannarna i nu aktuellt fall de facto förstår att rökning kan störa andra är inte synonymt med att inte ha rätt att fortsätta störa - om jag uttrycker mig så skarpt. Lika lite som att jag byter om efter stallet för att gå in och köpa pizza på väg hem - jag vet att det stör eventuella allergiker (och andra som tycker det luktar illa), men tar mig rätten ändå, eftersom mitt liv blir för stökigt annars. Precis som jag kör bil i stan för att ta mig till och från jobbet, trots att jag vet att den sprider cancerogena ämnen och bidrar till föroreningar samtidigt som den förpestar livet för alla som bor i innerstan. Människor måste få störa lite tänker jag, oavsett utbildningsbakgrund eller boendeform. Till dess det ändras så att rökning utomhus är förbjudet så får man nog som störd av rökning acceptera läget helt enkelt, precis som jag som numer bor på landet får tåla att grannen eldar på sin tomt och rökfyller mitt hem så länge det inte är under eldningsförbudsperioden. Precis som jag fick göra i lägenheten i stan när besökarna till restaurangen i bottenplan rökte på utsidan direkt nedanför vår lägenhet eftersom det var rökförbud inne i restaurangen.

Jag misstänker att rökare som inte visar hänsyn är de som framförallt kommer att bidra till att rökning regleras bort. Rökning i närheten av boendemiljöer behöver inte vara ett stort problem om det inte var för enskilda rökare som inte visar hänsyn. Jag tänker mig att det är hänsynstagande som gör att man inte behöver hålla på och reglera och förbjuda allt - men när det brister så finns det ju få andra vägar att gå (oavsett om det gäller djur, tobaksrök, etc.).

Jag är helt med på att människor måste få störa lite, jag har inte påstått något annat. Tvärtom, jag har skrivit att jag inte hade haft något som helst problem om det rörde sig om rökning ett par gånger om dagen. Men nu är ju problemet betydligt mycket mer än så.

Dock tror jag ska jag ta och stöta på styrelsen ännu en gång. Det står trots allt i våra ordningsregler att man vid rökning på balkong ska visa hänsyn till grannarna. Och det tycker jag inte att mina grannar gör. Alternativet är förslaget som @sillysinta kom med, att ge dem varsin e-cigarett i present med en förhoppning att de kan tänka sig att åtminstone alternera med dem.

Så skulle nog de flesta känna - om de inte redan ledsnat på omgivningens krav sedan långt tidigare och därför stängt av. Som rökare jagas förstår jag om man till slut bara skiter i vad alla säger. Problemet är väl att det är en vana som retar upp människor överallt, grannarna tio meter längre bort skulle säkert bli lika förbannade. För jag antar att det inte är tio meter längre bort på grannens tomt vi pratar om, utan att faktiskt ta på sig kläder, låsa lägenheten och gå iväg och ställa sig på allmän platsmark någonstans?
Annars håller jag med, känns befängt obstinat om de kan flytta sina stolar tio meter och på så vis undvika att störa någon - men så läste jag inte inlägget?
Såhär skrev hon i ett senare inlägg: "Det räcker med att de skulle bemöda sig att gå 10-15 meter från byggnaden. Men de vill de inte. Jag har frågat."

Jag misstänker att rökare som inte visar hänsyn är de som framförallt kommer att bidra till att rökning regleras bort. Rökning i närheten av boendemiljöer behöver inte vara ett stort problem om det inte var för enskilda rökare som inte visar hänsyn. Jag tänker mig att det är hänsynstagande som gör att man inte behöver hålla på och reglera och förbjuda allt - men när det brister så finns det ju få andra vägar att gå (oavsett om det gäller djur, tobaksrök, etc.).

Jag är helt med på att människor måste få störa lite, jag har inte påstått något annat. Tvärtom, jag har skrivit att jag inte hade haft något som helst problem om det rörde sig om rökning ett par gånger om dagen. Men nu är ju problemet betydligt mycket mer än så.

Dock tror jag ska jag ta och stöta på styrelsen ännu en gång. Det står trots allt i våra ordningsregler att man vid rökning på balkong ska visa hänsyn till grannarna. Och det tycker jag inte att mina grannar gör. Alternativet är förslaget som @sillysinta kom med, att ge dem varsin e-cigarett i present med en förhoppning att de kan tänka sig att åtminstone alternera med dem.
Jag tror också att det är en bra idé att ta det med styrelsen igen. Det känns som det enda du kan göra.

E-ciggen är väl konstaterat ännu farligare vad avser både aktiv och passiv rökning, kanske inte för astmatiker dock, det känner jag inte till, är det tobaken som astmatiker reagerar på när den bränns? Eller ngt annat ämne i röken?

Sedan som sagt var, en normalt omsorgsfull granne hade ju skämts ögonen ur sig att bolma vilt 24/7, det verkar ju helt galet. De har säkert rökförbud på jobbet och tar igen det hemma...

Grannen har ingen tomt överhuvudtaget. Denne har en uteplats. Husen ligger på rad och grannen bor på gaveln och kan lätt ställa sig 10 meter från sin uteplats och samtidigt se dörren utan att störa någon annan. Mer kläder tror jag inte att de behöver ta på sig eftersom de redan befinner sig utomhus. Dessutom har jag inte yttrat några önskemål om att de vid varje tillfälle flyttar sig från sin uteplats där de ska röka. Det är ju bara om någon granne ovanför sitter på sin balkong och/eller har något av sina fönster öppna.

Såhär skrev hon i ett senare inlägg: "Det räcker med att de skulle bemöda sig att gå 10-15 meter från byggnaden. Men de vill de inte. Jag har frågat."
Det tolkar jag som utanför hemmet och utanför tomten, det känns som ett större steg än att förflytta sig inom sin egna uteplats. Eller läser jag helt galet?

Det tolkar jag som utanför hemmet och utanför tomten, det känns som ett större steg än att förflytta sig inom sin egna uteplats. Eller läser jag helt galet?
Nej, inom uteplatsen kan det väl inte vara?
Uteplatser ligger i markplan, det bör handla om 10-15 m längre ut bara.

E-ciggen är väl konstaterat ännu farligare vad avser både aktiv och passiv rökning, kanske inte för astmatiker dock, det känner jag inte till, är det tobaken som astmatiker reagerar på när den bränns? Eller ngt annat ämne i röken?

Sedan som sagt var, en normalt omsorgsfull granne hade ju skämts ögonen ur sig att bolma vilt 24/7, det verkar ju helt galet. De har säkert rökförbud på jobbet och tar igen det hemma...

Det är möjligt, så det kanske är en dålig idé då.
Jag tror inte att känner till de exakta mekanismerna, men röken som sådan irriterar luftvägarna. Om tobaken eller något annat i röken hjälper till vet jag inte.

Jag håller med dig, fast samtidigt kan jag förstå att en rökare skulle bli rätt missnöjd om man köper/flyttar in i en lägenhet med balkong och det sen visar sig att det bor en astmatiker som inte tål rök precis i närheten. En inbiten rökare väljer oftast inte ett boende med balkong för att i första hand kunna sitta ute och ha det skönt, man gör det för att kunna gå ut och ta en cigg. Omständigheter som kräver extra hänsyn som kan vara avgörande för om man vill bo där eller inte, vill man få veta innan man fattar beslut om köpet/flytten.

Om jag hade varit i det läget som du beskriver på den tiden jag rökte, hade jag helt klart letat efter ett annat boende. Precis så central var rökningen i mitt liv.

Jag håller med dig, fast samtidigt kan jag förstå att en rökare skulle bli rätt missnöjd om man köper/flyttar in i en lägenhet med balkong och det sen visar sig att det bor en astmatiker som inte tål rök precis i närheten. En inbiten rökare väljer oftast inte ett boende med balkong för att i första hand kunna sitta ute och ha det skönt, man gör det för att kunna gå ut och ta en cigg. Omständigheter som kräver extra hänsyn som kan vara avgörande för om man vill bo där eller inte, vill man få veta innan man fattar beslut om köpet/flytten.

Om jag hade varit i det läget som du beskriver på den tiden jag rökte, hade jag helt klart letat efter ett annat boende. Precis så central var rökningen i mitt liv.

Det är inte på något sätt så att jag inte alls klarar av någon cigarettrök. Men att utsättas för det stup i kvarten och att aldrig kunna ha fönstren öppna utan att det kommer in rök på verkar dock astman menligt.

Du får väl önska dig ett dåligt sommarväder och en snar höst.
Som rökare så känner jag mig kränkt av denna tråden,varför ska vi alltid ta hänsyn? Det finns massor med ställen vi inte får/bör röka på (vilket är helt ok med mig) och nu ska det klagas när vi röker hemma.
Och hade jag varit din granne o du kom med en e-cigg så tror jag att jag en dålig dag klappat till dig,en bättre dag hade du bara fått en åthutning och mest troligt hade jag hämd rökt lite till.

Du får väl önska dig ett dåligt sommarväder och en snar höst.
Som rökare så känner jag mig kränkt av denna tråden,varför ska vi alltid ta hänsyn? Det finns massor med ställen vi inte får/bör röka på (vilket är helt ok med mig) och nu ska det klagas när vi röker hemma.
Och hade jag varit din granne o du kom med en e-cigg så tror jag att jag en dålig dag klappat till dig,en bättre dag hade du bara fått en åthutning och mest troligt hade jag hämd rökt lite till.

Jag har själv varit rökare, och jag tyckte det var självklart att visa hänsyn. Så avancerat var det faktiskt inte. Dessutom hade jag inte velat ha någons astma-attack på mitt samvete.

Min mamma röker och har gjort hela mitt liv, jag har aldrig upplevt något problem med det. Hon går undan, visar hänsyn, röker inte i folksamlingar eller under folks öppna fönster osv. Som sig bör. Det är _självklart_ att det är rökaren som får anpassa sig då det är dennes vanor som stör andra.

Vill man röka får man liksom finna sig i att folk kommer att tycka det stör. Kan man inte ens efter vädjan om att inte röka på uteplatsen pga grannens astma, anpassa sig efter det, då är man en rövhatt helt enkelt. Alla rökare är inte rövhattar så ni behöver inte bli så kränkta.

Fast här är det tydligen ett par som kedjeröker, vars rökande barn också är där ibland. Det blir jäkligt mycket rök, det. Och bor man i flerbostadshus så tycker jag att man måste ta hänsyn till grannarna när det gäller balkongrökning. En cigarett då och då, ja - men här låter det ju så mycket mer.

Jag har själv varit rökare, och jag tyckte det var självklart att visa hänsyn. Så avancerat var det faktiskt inte. Dessutom hade jag inte velat ha någons astma-attack på mitt samvete.
Jag håller med. Jag rökte länge - och jag tyckte inte att det var särskilt svårt att visa lite hänsyn.

Sedan tycker jag visserligen att hetsjakten på rökare har gått väldigt långt idag. De har pariastämpel. Men det innebär inte att någon som @Philosophia inte ska kunna använda sin balkong eller ens ha ventilerna öppna.

Jag som har hund måste ju göra så varje gång han ska rastas. Jag har valt att ha hund, precis som man väljer att röka.
Oavsett astma eller ej så är passiv rökning en hälsorisk, jag tycker man kan ha den respekten för sin omgivning att andra faktiskt ska kunna sitta på sin balkong utan att behöva andas in röklukten. Det går ju som föreslagits att sitta inomhus med stängda dörrar och fönster den tid man röker. Annars får väl grannarna stå ut med att det flyger hundhår när mattor och dylikt vädras, det är samma sak i mina ögon.

Allt är inte som svar på det du skrev, klämde ihop det jag tänkt skriva i ett inlägg

:cry: Jag blir tokig på mina ganska nyinflyttade grannar som bor under mig. De kedjeröker på sin uteplats som är under vår balkong. Det går knappt att sitta därute mer än 15 minuter utan att någon börjar röka. Går vi in och stänger balkongdörren så smyger det sig in i ventilerna. Vårt sovrumsfönster är rakt under deras uteplats så vi kan inte ha fönstret öppet på kvällen och natten när vi ska sova.

Jag har pratat med dem. Det hjälpte inte. Jag har förklarat att jag är astmatiker. Det hjälper inte. Jag har tappat tålamodet och ganska bitskt uttryckt mitt missnöje. Det hjälper inte heller. Nyss gick jag ut och skakade en grusig matta från min balkong. Givetvis kommer inte heller det att hjälpa, men jag blev så jävla frustrerad och förbannad och det gav mig åtminstone lite nöje att de skulle få damm i sina vinglas.

Till råga på allt är maken i familjen hjärtläkare och frun apotekare (jag skämtar inte!), så de borde ju fatta lite bättre. De måste ha hål i huvudet eller något. Deras två barn som är på besök flera gånger i veckan röker de med.

Vad fasen kan man göra, som är lite mer konstruktvt än min senaste åtgärd? Finns det något som jag kan göra, eller är jag helt rättslös mot dessa kedjerökande idioter till grannar? :arghh:
Tyvärr, jag fick flytta från hemmet för att slippa grannens rök. Man är rättslös mot skiten!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Minska antalet fästingar på katt
  • Smitare - hur gör ni?

Hästrelaterat

Tillbaka