Roliga maträtter som kan lagas på två kokplattor

Falafel. Jag brukar antingen koka ris till eller äta med pitabröd och valfria grönsaker och sås
Böngryta
Kalops
köttfärssås
Olika soppor
hamburgare/laxburgare/bönbiffar
korvstroganoff

Har man en micro kan man tillaga frysta laxportioner i den och sen servera med vad man nu vill ha.

Rekommenderar att man kostar på att göra riktig Biff Stroganoff istället för korvstroganoff, man kan göra på strimlad lövbiff och då blir det inte farligt dyrt, men otroligt mycket godare.

Frittata är också en bra enmansmiddag att göra på spisen, om man har ett lock som passar på stekpannan. Man kan göra den på i princip vadsomhelst, potatis och lök och paprikapulver, eller rödlök och paprika och fetaost, eller vad man nu har.
 
Jag älskar min gjutjärnsgryta men hatar lergrytan! Vad används liksom en sådan till :o
Du har helt rätt, jag vet inte :rofl: Den andra grytan är en gjutjärnsgryta det med, den ser bara inte likadan ut (den är emaljerad). Det var jag som fick hjärnsläpp igår och kallade den för lergryta :D
 
Pastagratäng med typ rökt skinka eller kassler på funkar också suveränt med Keldas ostsås! Koka pastan så den är nästan klar, rör ner keldas ostsås och valfritt kött, strö över ost, på med locket och ställ plattan på låg värme och vänta tills osten smält. Alt så gör du det sista i micron!

Att blanda pasta, något kött och sås och sen på med ost och låta det gotta ihop sig i pannan gör jag sällan. Det kommer det definitivt att bli mer av i fortsättningen, det går ja att variera kött/korv/osv och sås och ost i oändlighet.
 
Rekommenderar att man kostar på att göra riktig Biff Stroganoff istället för korvstroganoff, man kan göra på strimlad lövbiff och då blir det inte farligt dyrt, men otroligt mycket godare.
Varför inte båda? Biff Stroganoff är faktiskt en av mina absoluta favoriträtter, men en god korvstroganoff är billig och bra husmanskost.

@As_Vegas - när jag gör korvstroganoff gör jag den mer tomatinriktad än Biff Stroganoff (i ursprungsreceptet användes inte tomater alls) vilket jag tycker passar bra. Jag använder passerade tomater istället för tomatpuré + vatten + ev grädde och kokar ihop ganska ordentligt. Ibland behövs lite redning, men ofta räcker det att röra ner lite tjock youghurt på slutet. En klick dijonsenap är också bra för smaken.
 
Köp en wonderbag... Man koka upp maten i tex en kastrull till kokpunkt och sedan lägger man den i wonderbagen tills de är klart. Fungerar tom att baka bröd i
 
Varför inte båda? Biff Stroganoff är faktiskt en av mina absoluta favoriträtter, men en god korvstroganoff är billig och bra husmanskost.

@As_Vegas - när jag gör korvstroganoff gör jag den mer tomatinriktad än Biff Stroganoff (i ursprungsreceptet användes inte tomater alls) vilket jag tycker passar bra. Jag använder passerade tomater istället för tomatpuré + vatten + ev grädde och kokar ihop ganska ordentligt. Ibland behövs lite redning, men ofta räcker det att röra ner lite tjock youghurt på slutet. En klick dijonsenap är också bra för smaken.

Jag tycker falukorv är rätt svåruthärdlig, så "en god korvstroganoff" är något av en oxymoron i mina öron. :wtf: Men gillar man falukorv kan det kanske vara gott. :D
 
Jag tycker falukorv är rätt svåruthärdlig, så "en god korvstroganoff" är något av en oxymoron i mina öron. :wtf: Men gillar man falukorv kan det kanske vara gott. :D
Haha, jo det är ju en fördel om man gillar falukorv. Det gör jag, men även hos denna... delikatess:D finns det visst svängrum beroende på märke på korven. Vissa är svampiga = ogillas, medan de som är torrare och fastare i konsistensen får tummen upp. Lokalpatriot som jag är tycker jag att Andersson & Tillmans falukorv är bäst.

Nu blev jag sugen på falukorv!
 
Tips på världens enklaste och snabbaste korv stroganoff ;).
Stek strimlad falukorv, ta på lite ketchup, tillsätt grädde och dill och koka upp 5min. Klart!
Ja man måste ha dill för att gå den perfekt och nej man ska inte ha massa lök eller överambitiösa sojor och senaper i :p.

Perfekt då kylskåpet är lagom tomt på grönsaker och man bara vill ha mat snabbt. God till både ris, pasta, eller bara sallad. Har man sallad till så blir det allt på en platta och väldigt lite disk :p
 
Tips på världens enklaste och snabbaste korv stroganoff ;).
Stek strimlad falukorv, ta på lite ketchup, tillsätt grädde och dill och koka upp 5min. Klart!
Ja man måste ha dill för att gå den perfekt och nej man ska inte ha massa lök eller överambitiösa sojor och senaper i :p.

Perfekt då kylskåpet är lagom tomt på grönsaker och man bara vill ha mat snabbt. God till både ris, pasta, eller bara sallad. Har man sallad till så blir det allt på en platta och väldigt lite disk :p

Apropå dill, en annan snabbvariant är ryssfärs: hacka lök, och gärna nån mer grönsak, t ex strimlad vitkål, grovriven morot och/eller strimlad purjo (beroende på vad man har och hur mycket grönsaker man gillar). Bryn nöt- eller lammfärs, ha sedan i grönsakerna, stek ihop en stund. Häll på smetana, grädde eller créme fraiche (om man tar grädde, ha i lite citron också), lite fransk senap, salt, svartpeppar och massor av dill. Koka någon minut. Servera med kokt potatis och saltgurka.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp