Rörelsemönster

Bukefalos 30 år!

Sryoqwe

Trådstartare
Har märkt att en av mina ponnyer, ett treårigt russ, landar med bakhovarna ca en halv hovbredd utanför framhovarnas spår. Han har ingen avvikande benställning vad jag kan se, ska dock kolla mer noga på honom. Han är inte halt. I skritt syns det tydligt om man tittar, i trav har jag inte riktigt hunnit se mycket.

Ponnyn har stått några månader och har gjort sitt andra riktiga pass idag. Därmed är han ganska omusklad. Han är heller inte skolad på något vis som rimligtvis borde påverka hur han rör sig. Hovarna är fina.

Vad kan det här bero på? Är det ett problem?

Om han står rakt uppochner - står bakhovarna bredare än framhovarna?

Svingar han bakhovarna sidledes på något sätt eller för han dem enbart rakt fram när han går?

Sker detta på rakt spår eller böjt spår eller båda?

Är utanförtrampet lika stort på båda sidorna (speciellt rakt fram)?

Rita gärna upp hovspåren på ett papper och fota av hur du menar?
IMG_20260617_134321520~2.webp

Typ såhär. Bak landar nästan i framhovens spår, fast lite utanför.

Om han står rakt uppochner - står bakhovarna bredare än framhovarna?

Svingar han bakhovarna sidledes på något sätt eller för han dem enbart rakt fram när han går?

Sker detta på rakt spår eller böjt spår eller båda?

Är utanförtrampet lika stort på båda sidorna (speciellt rakt fram)?
Det är möjligt att bak står något mer isär än fram, ska kolla mer på det senare. Tyckte när jag kollade på honom löst i hagen att han möjligtvis är väldigt vagt kohasig.

Han rör benen rakt fram, inget svingande vad jag sett.

Det här är på rakt spår, han har inte riktigt lärt sig svänga än och vi har inte jobbat något på böjda spår utöver longering ett fåtal gånger. Då märkte jag inget och han verkade inte obekväm med rörelsen.

Ja, det är symmetriskt.

Jag har varit med om att hästar med rejält övertramp breddat bak som ungar (särskilt under ryttare) för att de inte är starka nog att lyfta fram innan de sätter ner bak. De hästarna har blivit bra när de byggt styrka och erfarenhet.

Travare brukar också bredda bak när de lägger i en högre växel för att inte slå på sig.

Min erfarenhet och kunskap är begränsad, men den tyder på att det inte behöver vara fel

Jag har varit med om att hästar med rejält övertramp breddat bak som ungar (särskilt under ryttare) för att de inte är starka nog att lyfta fram innan de sätter ner bak. De hästarna har blivit bra när de byggt styrka och erfarenhet.

Travare brukar också bredda bak när de lägger i en högre växel för att inte slå på sig.

Min erfarenhet och kunskap är begränsad, men den tyder på att det inte behöver vara fel
Slarvig förklaring. Det handlar om att de inte orkar vinkla sig och bära mer på bakdelen. De blir kvar på fram eftersom vikten ligger där när bakbenet lyfts och ska sättas ner. Det är en förenkling att de inte hinner

Slarvig förklaring. Det handlar om att de inte orkar vinkla sig och bära mer på bakdelen. De blir kvar på fram eftersom vikten ligger där när bakbenet lyfts och ska sättas ner. Det är en förenkling att de inte hinner
Tack!

Det känns ganska rimligt, jag upplever honom som lite lat. Han är inte typen som visar upp sig (hingst) och gör det som är enklast. Han går heller inte i ökad skritt eller trav utan går då hellre upp en gångart, vilket han iofs gärna gör.

Men då hoppas jag att han rättar till sig med mer muskulatur och skolning. Hoppas på att kunna visa fram honom som hingst också, så det är extra viktigt att benen är bra.

Liknande trådar

• Den stora tråden om hovar!
  • Hästen springer konstigt?
  • Gaffelband/ct röntgen/lång
  • Blodvärde häst

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat