Rörigt eller orörigt skrivbord?

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Enya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 1 164

Bukefalos 30 år!

Mitt skrivbord på jobbet är kaos, det är papper överallt och en hög med kaffekoppar som jag försöker gå undan med en gång per dag men det är inte alltid det blir så. Ett gäng kaffefläckar, pennor överallt och en och annan chokladbit finns också.

Mitt skrivbord på jobbet är kaos, det är papper överallt och en hög med kaffekoppar som jag försöker gå undan med en gång per dag men det är inte alltid det blir så. Ett gäng kaffefläckar, pennor överallt och en och annan chokladbit finns också.
Jag vill också ha godis på mitt skrivbord :D Hemma kan jag inte ha sånt på skrivbordet då det finns risk att det försvinner i hundgap och på jobbet tror jag det skulle försvinna när jag inte är där :D Men har en låda med läkerol i åtminstone :D Värktabletter, akutmedicin för epilepsi, halstabletter, läkerol och någon liknande sort, "dent" tror jag de heter. Men inget gott! Får införskaffas!

Mitt skrivbord kan se väldigt rörigt ut medans jag arbetar, jag måste ha alla papper sorterade men runt mig. Och när jag sorterar inkomande uppgifter så ser det mer än lovligt rörigt ut :p
Men så fort jag lämnar själva skrivbordet för andra arbetsuppgifter så är det renplockat och var sak på sin plats igen, jag kan inte lämna rörigt för jag vill inte möta rörigt ;)

Hur organiserade är ni? Hur ser era skrivbord ut på jobbet (om ni har ett kontorsjobb)? Hur ser det ut hemma (om ni har skrivbord hemma)? Jag tänkte på det i går när jag såg mitt och kollegornas skrivbord och nu igen när jag såg en serie där man ser en drös skrivbord och alla ser lite olika ut.

Säger ett skrivbord något om personen som sitter vid det? Om det är städat? Undanplockat? Rörigt? Stökigt? Många prylar, få prylar framme på det?

Jag såg mitt eget i går, hade plockat fram kalender, kollegieblock, penna, några lathundar jag använde, där låg mina nycklar och korthållare och mobiltelefon samt hörlurar. Utöver det står en dokumenthylla med papper, en tidskriftsamlare med tre kodningsböcker, laptop,mus, skärm, tangentbord, musmatta med dobermannar på (<3 ), dockan till laptopen, pennställ, muggunderlägg och en burk med gem, där det ovanpå står en burk med min ena epilepsimedicin jag tar på lunchen, väl synlig att inte glömma. Även mina specialterminalglasögon finns där, eller på mig och de andra ligger på skrivbordet. När jag lämnade jobbet hade jag plockat undan det jag använde, som jag brukar göra.

Mitt hemmakontorsskrivbord består av en skärm på en arm samt en skärm med dator i, tangentbord, mus och musmatta samt en docka till jobbdatorn. I skrivande stund står även jobbdatorn där, hörlurarna, min mobiltelefon samt ett glas där det varit pepsi i. Tangentbord och mus jag använder till jobbdatorn finns i ett fack i skrivbordet, bara att ta fram när jag sedan jobbar. Här ligger också antingen specialterminalglasögon eller vanliga beroende på vilka jag har på mig för tillfället.

Hur ser det ut hos er? Lika "sterilt" eller har ni saker? Hemma har jag en hylla i en bokhylla bredvid där jag har pennställ och en korg med handkräm, post it lappar, laddare och mina dosetter med mediciner samt astmamedicinerna. På hyllan står även anteckningsbok, kalender, pärm med arbetspapper och en kodningsbok. På en skärm har jag satt fyra små leksaksbilar och det gör väl det mindre sterilt kanske.... På jobbet har jag i fönsterkarmen en pennvässare i metall i form av en buss, en pennvässare i metall i form av ett lok, en mini cooper som är en radio samt ett gosedjur i form av en husky. På min lampa (sådan där cool pryl med skarpt ljus och med förstoringsglas :D )sitter en gammal namnskylt från ett tidigare jobb samt en nyckelring med en husky. Jag försöker motverka det sterila där kanske.... (har ju två hyllor med böcker och viktiga prylar och även satt lite bilder på en vägg samt en almanacka), men i går tänkte jag verkligen på hur olika våra skrivbord ser ut!

Är det bara jag, eller har ni upplevt att det går i perioder också, rörigt under en tid och sedan välstädat? Eller är ni antingen eller? Dock, sedan synen blev så dålig som den är nu har mina skrivbord varit konstant sterila liksom, tidigare dock var det en faslig röra och så städade jag och höll det i ordning en tid och så rörigt igen.

Vad föredrar ni och varför?

OBS! Ingen allvarligt menad tråd så ingen ska behöva känna sig på något vis förlämpad vare sig av ett sterilt skrivbord eller ett stökigt, tycker jag. :) Ville bara lätta upp mörka, kalla, jobbiga februari med lite intressanta och roliga funderingar som inte är så allvarliga. :)
Mitt skrivbord är rent och välorganiserat. Förmodligen för att jag oftast hamnar någon annanstans än i mitt kontor när jag jobbar kontorsjobb. 😅
Jag har också målarsaker etc i mitt kontor. Men håller det oftast på annat bord. Dock inte alltid.

Sen har vi gemensamma ytor där allt är extremt noga placerat, uppmärkt etc IOM att sambo är pedant och har viss OCD. Det är inte min förtjänst riktigt.😅

Mina papper handlar inte om dålig respekt för lokalvårdarna. Jag förväntar mig inte att de städar/torkar mitt skrivbord. Dels ingår det inte i deras uppdrag hos oss, dels hade jag bett dem lämna det om det varit så just för att allt jag jobbar med just nu (som inte är sekretess eller säkerhetsklassat) ligger inom räckhåll för mig.
Det ingår hos oss, att de ska torka av skrivbordsytan.
Självklart ligger aldrig något klassat material på öppen yta om man inte är där.

Jag jobbar aktivitetsbaserat så skrivbordet är alltid rent när man kommer och går. En bred skärm, laptopen, tangentbord och min ergonomiska mus, datorväskan matlåda och en kaffekopp brukar dock stå där medan jag jobbar.
Tidigare när jag hade eget kontor hade jag inrett rummet med tyg på väggen, krukväxter, foton och någon ljusslinga. Skrivbordet var dock ganska rent, jag hade någon organiserare med fack för papper och ordning i bokhyllan. Så mysigt men ordnat skulle jag säga.

Hemma försöker jag har rent men barnen leker vid mitt skrivbord ibland så det är väl en blandning av pennor, papper, laddare, lego, vattenglas samt en extra skärm och tangentbord.

Liknande trådar

• Pranks på skärmen.
  • Valvaka!
  • Säga till att barn stör?
  • Syskon

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat