Rörigt eller orörigt skrivbord?

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Enya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 1 164

Bukefalos 30 år!

Är imponerad över hur många som verkar ha ett permanent skrivbord på jobbet! Det har jag inte haft sen typ 2014.
Mitt skrivbord används bara för att göra beställning av en sak och skriva ut etiketter. Det är bara om jag är borta någon annan behöver göra det men det ligger uppsorterat i högar.

På jobbet, kliniskt, inte mycket saker och spritar tangentbord varje vecka. Gillar inte att de är rörigt och är noga med att de ska va rent (för mycket saker = svårt att hålla rent)
Kablarna är undanstoppade under skrivbordet och har endast 2 skärmar, musmatta (en variant lätt att rengöra, inget tygaktigt) tangentbord, datorn, ett block och en mugg med pennor.

Hemma, inte mycket saker där heller. En stor skärm, dator och mus. Men väligt mycket finare iom blommorna i fönstret etc :D

Vi får inte ha papper liggande heller pga sekretess/säkerhet

Jag har inget skrivbord på jobbet, men i kassan där jag jobbar vill jag ha ordning. Hemma däremot - jag kan verkligen inte ha det prydligt städat, har aldrig kunnat... Så, vi kan kalla det för organiserad oordning, för jag har oftast rätt bra koll på var saker och ting ligger även om det ser ut som ett smärre kaos.

Jag har en organiserad röra på både jobbet och hemma 😄 Hittar ofta det jag behöver på både jobbet och hemma efter en stunds letande. Har iallafall ett snyggt pennställ hemma men om det är halvtomt eller halvfullt tvistar de lärde om.:cool: De övriga pennorna som lätt hade kunnat göra pennstället fullt ligger på lite alla möjliga ställen I lägenheten.

På mitt skrivbord hemma har jag en skärm för jobb och en egen dator. På hyllan för skärmar ligger det alltid lite pennor och annan kontorsmateriel. Ibland i facket för pennor, ibland inte. Den del av hyllan som är avsedd för papper är ständigt full av kollegieblock. Musmatta, två möss, mobiltelefoner och en samling laddsladdar ligger alltid på skrivbordet. Och ett tangentbord till min egna dator. Just nu står där också en pärm med papper från scouterna och en broschyr från Blaser.

På jobbet är det clean desk som gäller. Om jag lämnar ett skrivbord mer än en timme så ska det vara rent.

Mitt skrivbord är inte rörigt direkt men jag har mycket grejer. Två skärmar, tangentbord och mus. Sedan har jag ett gäng pärmar och annat kontorsmaterial. Inget av det är väl direkt konstigt men sen börjar kaoset. Har ett gäng verktyg, mätinstrument, hjälmar, brandmasker, väggarna tapetserade med ritningar och tekniska beskrivningar. Och en låda dedikerad enbart för godis, kakor och drickor.

Exempel på låda
IMG_2911.webp

Har inget fast skrivbord på jobbet men under mitt skift är det visuellt användande som gäller. Dokumenten jag behöver för att fylla i och instruktioner i min vanliga struktur, dagens to do lapp och prylar jag behöver på sin plats. Sedan varierande mängd saker jag behöver komma ikapp med eller tänker jag ska hinna med under mitt skift där de får plats (de får inte plats egentligen så ser nog oftast kaos ut 😅).

Är en person som hellre har kaos synligt innan jag tagit hand om det till 100% än kaos bakom en dörr eller i en låda. Finns inte en enda sak jag lagt undan utan en noggran tanke bakom varför den är där i mitt liv. Både en nyttig och jobbig struktur för mig (jobbig när jag inte hittat rätt/hunnit med).

Jag trivs egentligen med ordning och reda men på jobbet är det dunderkaos på skrivbordet. Hemma har jag inget skrivbord men där är det generellt mer ordning. Jag brukar skicka bild på mitt skrivbord på jobbet ibland när det är extra stökigt och min man tror inte att det är samma person som jobbar där som han bor med hemma :D

Jag behöver mycket saker nära till hands! Så förutom arbetsmaterial (dator etc) så finns böcker, utskrivna dokument, papper, pennor av olika slag... Under skrivbordet finns även en stor låda med kreativt material, utrustning och annat bös. Hade egentligen behövt plats för än mer förvaring, men det börjar bli trångt. Kanske får köpa en till låda..

På jobbet några skärmar o sånt som tillhör de och en docka till datorn.
Jag vill hålla rent pga respekt för städerskan. Hon ska inte behöva plocka och lyfta för att kunna städa.
Eget rum.
Mina papper handlar inte om dålig respekt för lokalvårdarna. Jag förväntar mig inte att de städar/torkar mitt skrivbord. Dels ingår det inte i deras uppdrag hos oss, dels hade jag bett dem lämna det om det varit så just för att allt jag jobbar med just nu (som inte är sekretess eller säkerhetsklassat) ligger inom räckhåll för mig.

Mitt jobb är helt digitalt, så på mitt skrivbord har jag laptop, två skärmar, ipad, telefon, post-its, penna, kaffemugg och katt.

Så olika det är! :D

Jag har hört det där om hjärnan fast på annat sätt- rörigt skrivbord=rörigt i hjärnan och städat skrivbord=ordning i hjärnan. att det skulle vara tomt i hjärnan känns ju mer elakt, sakerna är ju inte på skrivbordet bara, de är undanstoppade liksom. Jag undrar om det stämmer egentligen. Jag ska fundera på det nästa period jag har rörigt på skrivbordet :D Kommer i håg hemmaskrivbordet när barnen var små, allt samlades där lite grann, men det var ju ändå saker som användes hela tiden på ett eller annat sätt. Såg rörigt ut, men var organiserat även det även fanns någon barnleksak osv :D Och det är ju så alla med röriga skrivbord också säger, de har full koll på sina prylar så det som för ett otränat öga ser rörigt ut ser för dem helt klart ut.

Jag har däremot aldrig samlat muggar/glas eller annan disk på mina skrivbord, utan det har varit prylar och papper och böcker. Och sladdar! Numera har jag sladdfria möss och tangentbord, tack gode Gud för den uppfinningen! Hatar sladdhärvor!

Ordning och reda här. Har ett arbete där rätt info och ordning och reda är viktigt. Det jag antecknar behöver hamna rätt så att säga och känsliga uppgifter får inte ligga framme utan uppsikt.

Liknande trådar

• Pranks på skärmen.
  • Valvaka!
  • Säga till att barn stör?
  • Syskon

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat