Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Vi har en rabatt på framsidan av huset som ska totalrensas på växtlighet i sommar med anledning av renovering. Det betyder att jag kommer stå med ett helt blankt papper närmare sensommaren och har oändliga möjligheter (nåja...). Tanken har slagit mig att rosor kanske skulle vara något att stoppa dit. Nu till utmaningarna: rabatten ligger i näst intill total skugga och vi bor i zon 5/6 (Västerbotten).
Då det har en tendens att trilla ner enorma mängder snö från taket funderade jag på en klätterros som får hålla sig närmare fasaden där det inte landar lika mycket snö. En stor bonus om det dessutom är en doftande ros. Är det en omöjlig dröm eller finns det någon ros som är tillräckligt galen för att växa under de förhållandena? Jag är helt grön när det kommer till rosor, enda erfarenheten jag har är Findlands Vita ros som står på en annan del av gården och är det arv från de tidigare ägarna. Den är ju dessutom nästintill odödlig har jag märkt

Rosor trivs inte i total skugga och vare sig rosen eller fasaden kommer att trivas med en ros nära huset. Det kommer att döda fasaden och bli för torrt (inga rosor ska stå under takfoten). Men som sagt, problemet är främst skuggan.

Jag skulle rekommendera skuggperenner i stil med funkia samt att en kaprifol kanske är ok med skuggan.
 
Rosor trivs inte i total skugga och vare sig rosen eller fasaden kommer att trivas med en ros nära huset. Det kommer att döda fasaden och bli för torrt (inga rosor ska stå under takfoten). Men som sagt, problemet är främst skuggan.
Äsch då, då var det som jag misstänkte :down: Antar att en par-tre timmars förmiddagssol inte räcker
 
Äsch då, då var det som jag misstänkte :down: Antar att en par-tre timmars förmiddagssol inte räcker

Mycket tveksamt tyvärr. Sedan kanske det skulle kunna gå att få en ros i stil med Stanwell Perpetual att överleva men den kommer inte att bli hög. Rosor som odlas i högre zoner blir sällan så stora som de ska kunna bli, dvs en klätterros kanske bara blir som en rejäl buskros i höjd.

Edit: Det låter ju som att rhododendron borde kunna trivas där.
 
Mycket tveksamt tyvärr. Sedan kanske det skulle kunna gå att få en ros i stil med Stanwell Perpetual att överleva men den kommer inte att bli hög. Rosor som odlas i högre zoner blir sällan så stora som de ska kunna bli, dvs en klätterros kanske bara blir som en rejäl buskros i höjd.

Edit: Det låter ju som att rhododendron borde kunna trivas där.
Visste att jag skulle få bra råd här :) Får kolla upp den istället
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 131
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 542
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 331
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 552
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp