Okej buke, nu tänker denna ros-rookie på mera rosor och vill gärna ha inpass!
Jag verkligen älskar mina
Wollerton old hall som sattes i våras (de är tråkiga på bilden då jag inte tagit bort några överblommade blommor för jag tänkte ge den kraften i extra blomning till etablering istället). Då tänkte jag mig att sätta en
Christine Helène på den plats som jag markerat med 1 i bilden här nedanför och leda den åt sidan (och upp) för att täcka altanen och det fula utrymmet där under. Den var slut hos leverantör så har jag beställt den till nu i höst. Men under tiden har de stockrosfrö jag slängde ut utan särskild omvårdnad och innan rosplanerna fanns, tagit sig fint och kommer blomma nästa år (och åren framöver om jag fortsätter låta dem självså där utan konkurrens). Det fick mig att tänka på att sätta Christine Helène på den plats jag markerat med 2 på bilden. Runt hörnet på altanen. Där är det dels högre upp att klättra (drygt två meter till altanräckets övre kant), och dels går det att leda den runt hörnet ovanför stockrosorna om det skulle passa och då är den planterad vid lägsta punkten och leds åt sidan och uppåt istället för om den placerades på plats 1då den skulle få ledas åt sidan och både uppåt och neråt.
Ha gärna åsikter om de olika placeringarna!
Om jag nu sätter den på plats 2, så blir ju också plats ett ledig.

Det vore rätt naturligt att sätta en till Wollerton old hall så följer de hela trappräcket upp. Innan jag kom på det så kollade jag på flera sorter och blev lite kär i
The lark ascending och
Lady of Shalott. Men det kanske bara ser spretigt ut med en av dem på rad med Wollerton då de är ganska lika, och Wollerton kanske ter sig blek? Tänker på andra platser där de kunde bo och undrardå; det står att de är skuggtåliga men skulle de ge blom över huvud taget om de stod på norrsidan av altanen där det i stort sett inte är sol alls, möjligen vandrande skugga ett par tre timmar em/kväll?
Hör gärna hur ni tänker även om detta, vad passar på plats 1 och hur skuggtålig är skuggtåliga rosor?
Ytan bredvid rosorna ska täckas! Snart.