Bukefalos 28 år!

Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Nu har Kristine fått fler utslagna blommor (och många återstår). Tyvärr består den bara av en "pinne". Funderar på om jag ska våga skära ner den nästa vår och hoppas på att det kommer fler skott underifrån?
IMG_2178[1].JPG
 
Hur/var växer den? Tycker egentligen att den mer ser ut som en odlad sort än en vildros. Både bladen och blommorna ser "kraftiga" ut och har mycket färg, vilket jag tycker tyder på att det är en trädgårdsros av något slag.
Den har kommit upp på eget bevåg, har ev funnits på platsen innan men i år är den nog extra stor och iögonfallande. Det är 2-3 höga stänglar brett isär, kraftigt växtsätt rakt upp nästan 2 m utan stöd, zon 4-5 småländska höglandet, gammal torpträdgård i skogen. Det kan hända att min man kört över den med röjsåg förra året men hade det varit en stor fin ros hade jag sett till att han undvek den, så antagligen har det som mest varit någon enstaka stängel liksom nu. Det är i övrigt ont om rosor i trädgården, endast en liten svagväxande sak vid dasset utöver denna finns sedan tidigare.

Kan ta bättre bilder när det slutat regna, samt känna om den luktar äpple. :) Bilden tog jag i annat syfte men kom på sedan att jag ville kolla vad det var för sort.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 677
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 753
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 376
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 644
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp