Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Svea var ju helt fantastisk. :love: Hade passat in jättefint! Kan ju sätta en remonterade ros bredvid eller vi stenarna på andra sidan portalen för mer blomning. :) Men då är det bara moderna rosor eller?

Stanwell Perpetual som @athena_arabians tipsade om blommar kontinuerligt under sommaren och tillhör de gammeldags rosorna. Enligt Flora Linnea i odling sedan åtminstone 1838. Den hade jag kollat in om jag var du. :)
 
Svea var ju helt fantastisk. :love: Hade passat in jättefint! Kan ju sätta en remonterade ros bredvid eller vi stenarna på andra sidan portalen för mer blomning. :) Men då är det bara moderna rosor eller?

Finns många remonterande gammaldags också... :angel: :D

Säg att du tar Svea på ena sidan, då skulle jag personligen inte vilja ha någon som är för stark i färgen. Quatre Saisons eller avkomman Q S Blanc Mousseux skulle kunna fungera. Armide är den enda återblommande albarosen och sedan finns ju Alfred de Dalmas som är en mossros. Stanwell Perpetual skulle också kunna fungera.

Några nyare med gammaldags känsla är Paula Vapelle och Fülingsduft (fast den sistnämnda tycker jag nog inte riktigt matchar Svea färgmässigt).
 
Nån som vill/kan försöka artbestämma denna ros? Bortse från det ljusspräckliga på bladen, tror det är pga bladlöss (?). Det är en klätterros av okänd ålder (15-50 år). Knopparna är cremevita, den utslagna blomman är ljusrosa med gul mitt, ca 5 cm stor. Doftar klassisk ros.

72307A5D-3702-46BC-A5F7-475913D6F566.jpeg
 
@athena_arabians det är tyvärr inte någon av dem. Min ros är mer ”sluten” i blomman och så har den annorlunda stjälk. Stjälken är grön med röda taggar. Knopparna är täckta med små fina röda taggar. Efter att ha läst på svenska rosensällskapet har jag lärt mig att den är av climber-typ.
 
@athena_arabians @Martenix Vilka jättefina förslag! :love: Vill absolut ha en Svea, sen är jag förtjust i rosor/blommor som är vita men hintar lätt åt rosa. Stanwell perpetual ligger bra till.

Det ska bli roligt att se rosen/rosorna som jag postade tidigare i tråden när de slår ut nu, om alla är samma eller om det är olika sorter. Den första som slog ut var ju mörkrosa/cerise. De står strax intill stenbumlingarna så de kanske ska få en spaljé där i bakgrunden att klättra på och lysa lite på avstånd från buskrosorna. :)
 
@athena_arabians @Martenix Vilka jättefina förslag! :love: Vill absolut ha en Svea, sen är jag förtjust i rosor/blommor som är vita men hintar lätt åt rosa. Stanwell perpetual ligger bra till.

Det ska bli roligt att se rosen/rosorna som jag postade tidigare i tråden när de slår ut nu, om alla är samma eller om det är olika sorter. Den första som slog ut var ju mörkrosa/cerise. De står strax intill stenbumlingarna så de kanske ska få en spaljé där i bakgrunden att klättra på och lysa lite på avstånd från buskrosorna. :)

Jag gillar min Stanwell, den är litegrann den lilla rosen som kunde :heart Den är inte jätteflashig men den tål det mesta (min reste långt från Skåne i en liten kruka i en jättevarm husbil och står på ett inte så bra ställe med mycket skugga) och bara blommar på.
 
Fick så bra roshjälp sist.
Vad är detta och framförallt: när/hur beskär jag den på bästa vis? Vill inte ta bort den men den börjar bli ett monster. Närbild kommer i nästa inlägg.
 

Bifogade filer

  • 20200624_163231_HDR.jpg
    20200624_163231_HDR.jpg
    499,9 KB · Visningar: 40
@athena_arabians @Martenix Vilka jättefina förslag! :love: Vill absolut ha en Svea, sen är jag förtjust i rosor/blommor som är vita men hintar lätt åt rosa. Stanwell perpetual ligger bra till.

Det ska bli roligt att se rosen/rosorna som jag postade tidigare i tråden när de slår ut nu, om alla är samma eller om det är olika sorter. Den första som slog ut var ju mörkrosa/cerise. De står strax intill stenbumlingarna så de kanske ska få en spaljé där i bakgrunden att klättra på och lysa lite på avstånd från buskrosorna. :)
Jag har några stycken "Hebes Lip" som växer alldeles för torrt egentligen.
Vita men lite lite rödrosa utåt kanten.

Lättskötta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 310
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 633
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 344
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 591
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp