Linn-Nora

Trådstartare
Jag har en bil som är ny, ca ett halvår gammal.
Idag såg jag vad som såg ut som rost på lacken. Det gick att gnugga bort och under var lacken fin.
Bilen är vit så det syntes ändå tydligt.
Är det rost? Kan det komma så tidigt och gå att gnugga bort?
Jag har bara låtit den handtvättas på en firma som gör sånt..
 
Vad är det för nåt? 😳


"Flygrost är järnpartiklar, som finns på våra vägar under vinterhalvåret och som rostar fast i lacken. Järnpartiklarna kommer från dubbarna på vinterdäcken och från stålen på snöplogarna. Det blandar sig med vägsaltet och virvlar upp på sidorna och bakpartiet på din bil och etsar sig fast i lacken. Där börjar dessa järnpartiklar att rosta. På mörka lacker syns inte rostprickarna, men de finns där! Du märker det på att du har en sträv yta – trots att du tvättat och avfettat din bil. På ljusa lacker kan du se dessa bruna/rostfärgade prickar."
 
"Flygrost är järnpartiklar, som finns på våra vägar under vinterhalvåret och som rostar fast i lacken. Järnpartiklarna kommer från dubbarna på vinterdäcken och från stålen på snöplogarna. Det blandar sig med vägsaltet och virvlar upp på sidorna och bakpartiet på din bil och etsar sig fast i lacken. Där börjar dessa järnpartiklar att rosta. På mörka lacker syns inte rostprickarna, men de finns där! Du märker det på att du har en sträv yta – trots att du tvättat och avfettat din bil. På ljusa lacker kan du se dessa bruna/rostfärgade prickar."

Tack!! Jag kunde iofs ha googlat flygrost 😉 men tack!
Nu känner jag mig helt klart lugnare! Då är det inte min bil som rostar utifrån och in 😅
Får dock bli en tvätt idag. Känns inte. Helt skönt med massa rost ändå på bilen 😳
 

Liknande trådar

Fritid Håller på att rensa här hemma för att sälja sånt som inte används, och hittade då en låda tyg. Baserat på vad som står på lådan måste...
Svar
4
· Visningar
616
Senast: Rosett
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 794
Senast: ptr
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
350
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 044
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp