Linn-Nora

Trådstartare
Jag har en bil som är ny, ca ett halvår gammal.
Idag såg jag vad som såg ut som rost på lacken. Det gick att gnugga bort och under var lacken fin.
Bilen är vit så det syntes ändå tydligt.
Är det rost? Kan det komma så tidigt och gå att gnugga bort?
Jag har bara låtit den handtvättas på en firma som gör sånt..

Vad är det för nåt? 😳

"Flygrost är järnpartiklar, som finns på våra vägar under vinterhalvåret och som rostar fast i lacken. Järnpartiklarna kommer från dubbarna på vinterdäcken och från stålen på snöplogarna. Det blandar sig med vägsaltet och virvlar upp på sidorna och bakpartiet på din bil och etsar sig fast i lacken. Där börjar dessa järnpartiklar att rosta. På mörka lacker syns inte rostprickarna, men de finns där! Du märker det på att du har en sträv yta – trots att du tvättat och avfettat din bil. På ljusa lacker kan du se dessa bruna/rostfärgade prickar."

"Flygrost är järnpartiklar, som finns på våra vägar under vinterhalvåret och som rostar fast i lacken. Järnpartiklarna kommer från dubbarna på vinterdäcken och från stålen på snöplogarna. Det blandar sig med vägsaltet och virvlar upp på sidorna och bakpartiet på din bil och etsar sig fast i lacken. Där börjar dessa järnpartiklar att rosta. På mörka lacker syns inte rostprickarna, men de finns där! Du märker det på att du har en sträv yta – trots att du tvättat och avfettat din bil. På ljusa lacker kan du se dessa bruna/rostfärgade prickar."

Tack!! Jag kunde iofs ha googlat flygrost 😉 men tack!
Nu känner jag mig helt klart lugnare! Då är det inte min bil som rostar utifrån och in 😅
Får dock bli en tvätt idag. Känns inte. Helt skönt med massa rost ändå på bilen 😳

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok K ringde o väckte mig 8.35, vilket han har en viss vana att göra. Lite trist, då jag vid sju på morgnarna somnar allra som bäst efter 2...
Svar
4
· Visningar
566
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har mått välförtjänt bra faktiskt dom senaste månaderna. Mediterat, yogat, umgåtts kravlöst med människor och djur. Jobbet lunkar på...
Svar
0
· Visningar
375
Senast: miumiu
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
777
Senast: Unafraid
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..