Rotavirus, vaccin

Har ni valt att vaccinera - varför/varför inte? Vilken information fick ni och hur upplevde ni eventuella biverkningar?

Ja, vi valde att vaccinera. Läste på en del om vaccinet och pratade med läkaren på BVC som sa att biverkningar var väldigt ovanliga och att nästan alla barn utsätts för rotaviruset. Magsjuka är ju aldrig kul tänkte vi och vaccinerade. Är glad för det, fick inga biverkningar alls! :up: Dock har jag förstått att man ska vara väldigt noga med hygienen vid blöjbyte och så, har läst många familjer som blir helt utslagna i magsjuka efter vaccineringen. Den informationen fick inte vi men klarade oss tack och lov ändå. :nailbiting:
 
Med dottern född 15 var det aldrig på tapeten med nu med sonen 18 så valde vi vaccin. Erbjöds gratis som extra hos oss i VGR.

Som min bvc sköterska sa om invagination. Det är ytterst få bebisar om året, kan hända även ovaccinerade, så de kanske hade fått det oavsett vaccin eller ej.

Jag tar alla vacciner. För mina barns skull och för de som inte själva kan vaccinera sina barn vill jag inte va en smittspridare.

Väldigt bra i ämnet (och alla andra ämnen om barn!):
http://www.barnakuten.nu/fordelar-och-nackdelar-med-rotavirusvaccin/
 
Ja, vi valde att vaccinera. Läste på en del om vaccinet och pratade med läkaren på BVC som sa att biverkningar var väldigt ovanliga och att nästan alla barn utsätts för rotaviruset. Magsjuka är ju aldrig kul tänkte vi och vaccinerade. Är glad för det, fick inga biverkningar alls! :up: Dock har jag förstått att man ska vara väldigt noga med hygienen vid blöjbyte och så, har läst många familjer som blir helt utslagna i magsjuka efter vaccineringen. Den informationen fick inte vi men klarade oss tack och lov ändå. :nailbiting:

Men är det säkert att det varit vaccinet som varit boven? Vaccinet är förvisso levande virus, men det är ju försvagat. Kan förstå om det är en risk för personer med nedsatt immunförsvar, men knappast någon större risk för personer med normalt immunförsvar, eller? De flesta bebisar får ju knappt några symptom av vaccinet.
 
Men är det säkert att det varit vaccinet som varit boven? Vaccinet är förvisso levande virus, men det är ju försvagat. Kan förstå om det är en risk för personer med nedsatt immunförsvar, men knappast någon större risk för personer med normalt immunförsvar, eller? De flesta bebisar får ju knappt några symptom av vaccinet.

Ingen aning, var bara så pass många i fb-gruppen att det kändes lite osannolikt att det vara ska ha varit slumpen.. men å andra sidan föddes dom här bebisarna mitt i vinterkräksjuketider så vem vet! Vår BVC-sköterska sa som sagt inget om extra noggrann hygien och det gick ju ändå. :)
 
Här ingår vaccinet.
Har vaccinerat två av barnen, dottern född - 15 och nu lillkillen.
Fick nåt informationsblad och lite muntlig information ett par veckor innan det var dags.
Här sa dom att människor som hade dåligt immunförsvar inte skulle byta bajsblöjor och att biverkningarna kunde komma upp till två veckor efter.
Märkte inga biverkningar alls på dottern, sonen blev lite lösare i magen och gick från att bajsa var tredje dag till att bajsa flera ggr per dah.
 
Med dottern född 15 var det aldrig på tapeten med nu med sonen 18 så valde vi vaccin. Erbjöds gratis som extra hos oss i VGR.

Som min bvc sköterska sa om invagination. Det är ytterst få bebisar om året, kan hända även ovaccinerade, så de kanske hade fått det oavsett vaccin eller ej.

Jag tar alla vacciner. För mina barns skull och för de som inte själva kan vaccinera sina barn vill jag inte va en smittspridare.

Väldigt bra i ämnet (och alla andra ämnen om barn!):
http://www.barnakuten.nu/fordelar-och-nackdelar-med-rotavirusvaccin/

Jag är också ett fan av den bloggen! :up:
 
Men är det säkert att det varit vaccinet som varit boven? Vaccinet är förvisso levande virus, men det är ju försvagat. Kan förstå om det är en risk för personer med nedsatt immunförsvar, men knappast någon större risk för personer med normalt immunförsvar, eller? De flesta bebisar får ju knappt några symptom av vaccinet.
Ingen aning, var bara så pass många i fb-gruppen att det kändes lite osannolikt att det vara ska ha varit slumpen.. men å andra sidan föddes dom här bebisarna mitt i vinterkräksjuketider så vem vet! Vår BVC-sköterska sa som sagt inget om extra noggrann hygien och det gick ju ändå. :)

Ja, jag är också fundersam om det där - om det de facto vore en biverkning så borde det ju tas upp på andra ställen än på forum/FB kan jag tycka. Nu säger ju tydligen vissa BVC det, men jag undrar med vilket stöd!
 
Jag har aldrig hört om hela familjer (eller enstaka familjemedlemmmar) som blivit magsjuka efter rotavaccin och här har det ingatt länge i allmäna vaccinationsprogramet sa manga vaccinerar.
 
Får ni tre doser alltså? Här är det två :)

Tog fram vaccinationspasset
Barn 1 (2009) vaccinerades med tre doser RotaTeq (första vid 6 v alder och sen med en manad mellan)
Barn 2 (2010) fick tva doser Rotarix (5 v gamal och nästa en manad senare)
Barn 3 (2014) fick tre doser RotaTeq (2,5 manad vid första)
Barn 4 (2017) fick tre doser RotaTeq (2 manader vid första)

Barn 3 och 4 av samma barnläkare i annan stad än barn 1 och 2 (tva olika läkare)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Igår på en väg och mät-kontroll tog min bvc-sköterska upp vaccinet som lillan ska få när hon blir tre månader. Hon rekommenderade att...
2
Svar
22
· Visningar
3 251
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp