Rotavirus, vaccin

pollex

Trådstartare
Nu har jag sett rotavirusvaccinet diskuteras i flera olika trådar, kan vi inte samla oss lite här? :)

Jag tycker mig ha sett att det både sägs och görs lite olika angående vaccinet över landet. Här (Stockholms län) erbjuds vaccinet numer gratis från BVC, jag vet inte riktigt sedan hur långt tillbaka men sedan efter 2013 i alla fall (med mitt barn fött 2013 var frågan om vaccin aldrig på tapeten, nu 2018 fick vi först en informationsbroschyr och sedan frågan om vi tagit ställning till att vaccinera, så det behandlas inte riktigt som det vanliga vaccinationsprogrammet än).

När vår bebis vaccinerades fick vi informationen att vanliga biverkningar är att de blir dåliga i magen (och eventuellt lite feber? Minns inte, men känns som att det alltid är en vaccinationsbiverkning :p) och att tarminvagitation är väldigt ovanligt och att man inte kan missa det - ”då skriker han som han aldrig har skrikit förut och då ska du ringa 112”. Tiden för att märka av biverkningar sa de att var inom tre dagar - jag tycker att jag har sett i flera trådar här att det har pratats om längre tid men de där tre dagarna stämde bra för oss i alla fall!

Har ni valt att vaccinera - varför/varför inte? Vilken information fick ni och hur upplevde ni eventuella biverkningar?
 
Vi vaccinerade yngsta barnet. Född 2016, det var första året det erbjöds.(Örebro län)

Med äldsta född 2015 fanns det inte i programmet.

Fick inga biverkningar.
Jag är glad att vi vaccinerade.
Fick info på BVC i gid tid för att kunna ta ställning. Tog upp biverkningar och allmänt om sjukdomen.
 
Båda mina är vaccinerade då det ingick (sonen född januari-16, Stockholms län). Har fått samma info om biverkningar som i ts, men har inget minne av att ha fått nån tidsangivelse alls. Noggrann hygien har de heller inte sagt något om.
Vi har haft väldigt små biverkningar (nån lite gnälligare kväll, lite lös i magen).
 
Första född 2015 erbjöds vi vaccin (Sthlms län) men avstod, valde att vaccinera andra barnet nu 2018. Fick ingen information om hygien. Fick information om att eventuella biverkningar kommer efter ca 1 vecka och att tarminvagination påverkar bebis så mycket att det är omöjligt att missa. Bebis fick magont, gaser och bajsade oftare knappt en vecka efter vaccination, vet dock inte säkert att det var pga vaccinationen. BVC sa att de flesta inte märker av några tydliga biverkningar, då biverkningarna i regel inte är mer uttalade än normal stökighet för en bebismage.
 
Nu har jag sett rotavirusvaccinet diskuteras i flera olika trådar, kan vi inte samla oss lite här? :)

Jag tycker mig ha sett att det både sägs och görs lite olika angående vaccinet över landet. Här (Stockholms län) erbjuds vaccinet numer gratis från BVC, jag vet inte riktigt sedan hur långt tillbaka men sedan efter 2013 i alla fall (med mitt barn fött 2013 var frågan om vaccin aldrig på tapeten, nu 2018 fick vi först en informationsbroschyr och sedan frågan om vi tagit ställning till att vaccinera, så det behandlas inte riktigt som det vanliga vaccinationsprogrammet än).

När vår bebis vaccinerades fick vi informationen att vanliga biverkningar är att de blir dåliga i magen (och eventuellt lite feber? Minns inte, men känns som att det alltid är en vaccinationsbiverkning :p) och att tarminvagitation är väldigt ovanligt och att man inte kan missa det - ”då skriker han som han aldrig har skrikit förut och då ska du ringa 112”. Tiden för att märka av biverkningar sa de att var inom tre dagar - jag tycker att jag har sett i flera trådar här att det har pratats om längre tid men de där tre dagarna stämde bra för oss i alla fall!

Har ni valt att vaccinera - varför/varför inte? Vilken information fick ni och hur upplevde ni eventuella biverkningar?
Här i Östergötland ingår det inte (än?) men jag tog upp det med BVC och fick vaccinera kostnadsfritt. BVC hade generellt inte jättebra koll på vaccinet utan läste i princip innantill från 1177 när de informerade. Sa inte mycket om tarminvagination men pratade lite om extra hygien i någon vecka.

Vi märkte av lite försämrad magstatus och ont knappt en vecka efter första dosen. Efter andra reagerade jag inte på något särskilt.
 
Vi valde att vaccinera, tänker följa övriga allmänna vaccinationsprogrammet och där kommer vad jag förstå Rota-vaccin ingå efter 2018 i mitt län.

Just nu känns det jobbigt då jag märker på min bebis att hon besväras, fick första dosen i måndags, och jag oroar mig för invagination. Är rädd att missa det.
Men jag försöker trösta mig med att vaccinet kan hjälpa henne i längden att slippa en hemsk magsjuka.
 
Vi valde att inte vaccinera då sonen inte bör utsättas för levande vaccin förrän tidigast vid 6 månaders ålder, detta pga att jag står på immundämpande och gjort även under graviditeten. Levande vaccin innebär i hans fall därför stor risk att sjukdomen lyckas bryta ut. Dödsfall har rapporterats (vet inte om det har det för just rota dock, men vi tar inga såna risker).
Vi fick lite information av bvc-sköterskan, framförallt genom ett informationsblad. Sköterskan visste inte om det var levande vaccin eller ej, men det stod tydligt i informationen.
 
Vi vaccinerade sonen född -15, då ingick det inte i vaccinationsprogrammet, men bvc tyckte det var en god idé eftersom han föddes prematurt. När han var 1.5år gick ett aggressivt rotavirus på förskolan. Han fick lite diarré och var hängig några dagar. Många barn blev dåliga i veckor och två blev inlagda på sjukhus.
Vi kommer definitivt att vaccinera lillasyster som nu är 2v.
 
Vi vaccinerade vår son född 2017, det ingick om vi ville, bor i Örebro län. Berättade om det för ”min” veterinär, hon hade inte hört talas om att det fanns som vaccin (hennes barn är lite äldre) men tyckte det var väldigt bra att jag vaccinerade :)
 
Vi erbjöds inte vaccin i vårat län.
Vi fick däremot rota...
Barnet hamnade på sjukhuset, han var sjuk ca 10 dagar innan det gav med sig. Även jag smittades och jag kan säga att det är magsjukornas magsjuka 😨 Låg i sängen eller på toagolvet i en vecka. Har aldrig varit så magsjuk i hela mitt liv. Kunde knappt gå mellan sängen och badrummet.
Hade jag vetat om det innan så hade jag absolut vaccinerat!
 
Två barn födda 15 och 17. Har erbjudits vaccin med båda (Sthlms län) och båda har vaccinerats utan biverkningar. Har kompisar vars barn haft Rota och det var ingen rolig historia
 
Jag tänkte vaccinera men då fick han uvi och tuff antibiotika och sedan var det slut och sen var han för gammal :grin:
 
Hos oss i Östertike har det ingått i allmäna vaccinationsprogramet flera år, äldsta är född 2009. Alla mina fyra är vaccinerade. På dom tre äldsta märkte jag inga biverkninga alls. Yngsta fick väldigt ont i magen efter första dosen, hon skrek en hel natt. Andra och tredje dosen gick bättre.
 
Så intressant det här med information eller inte information om hygien! När jag googlade vaccinet hittade jag olika forumtrådar där det pratades hygien och då framför allt för att undvika ”återsmitta”. Jag undrar var den informationen kommer ifrån - det tas inte upp på vederhäftiga källor som 1177 eller Folkhälsomyndigheten till exempel!
 
Vi valde att inte vaccinera då sonen inte bör utsättas för levande vaccin förrän tidigast vid 6 månaders ålder, detta pga att jag står på immundämpande och gjort även under graviditeten. Levande vaccin innebär i hans fall därför stor risk att sjukdomen lyckas bryta ut. Dödsfall har rapporterats (vet inte om det har det för just rota dock, men vi tar inga såna risker).
Vi fick lite information av bvc-sköterskan, framförallt genom ett informationsblad. Sköterskan visste inte om det var levande vaccin eller ej, men det stod tydligt i informationen.

I ert fall känns det ju förstås som det självklara valet att avstå då! :)
 
Vi erbjöds inte vaccin i vårat län.
Vi fick däremot rota...
Barnet hamnade på sjukhuset, han var sjuk ca 10 dagar innan det gav med sig. Även jag smittades och jag kan säga att det är magsjukornas magsjuka 😨 Låg i sängen eller på toagolvet i en vecka. Har aldrig varit så magsjuk i hela mitt liv. Kunde knappt gå mellan sängen och badrummet.
Hade jag vetat om det innan så hade jag absolut vaccinerat!

Fy sjutton! Det är ju det man får tänka på med alla vaccin liksom, att alternativet kan vara att bli riktigt jäkla sjuk :yuck:
 
Hos oss i Östertike har det ingått i allmäna vaccinationsprogramet flera år, äldsta är född 2009. Alla mina fyra är vaccinerade. På dom tre äldsta märkte jag inga biverkninga alls. Yngsta fick väldigt ont i magen efter första dosen, hon skrek en hel natt. Andra och tredje dosen gick bättre.

Får ni tre doser alltså? Här är det två :)
 
Vi har vaccinerat båda våra, födda -14 och -17.

Bra information med första barnet tyckte jag, fast hur vet man egentligen att man får all nödvändig information? Jag kände mig trygg i alla fall. Inga märkbara biverkningar, men dottern var kolikbarn så hon hade ändå ont i magen varje kväll.

Med andra barnet just ingen information. Kanske att vår bvc-sköterska trodde att vi kunde allt redan. Magknip på kvällen efter andra dosen.
 
Barnet född februari 2018 och vi blev erbjudna och tackade ja.

Tror faktiskt inte dom sa något om att vara noga med hygien utan hittade sån info genom att söka information.

Upplevde att han bajsade mer första dagen efter första dosen iallafall och hade lite magknip/gaser i ett par dagar
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Igår på en väg och mät-kontroll tog min bvc-sköterska upp vaccinet som lillan ska få när hon blir tre månader. Hon rekommenderade att...
2
Svar
22
· Visningar
3 256
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp