Vaccinera mot hepatit b på spädbarn?

lady_mike

Trådstartare
Igår på en väg och mät-kontroll tog min bvc-sköterska upp vaccinet som lillan ska få när hon blir tre månader.
Hon rekommenderade att jag får henne vaccinerad mot hepatit b trots att hon inte finns i någon risk-grupp. Ingen av oss eller runt oss lever så vi löper nån risk att smittas.

Hon talade om att man nu börjat rekommendera föräldrar att vaccinera sina bebisar. Men jag fick ingen direkt information om varför trots att jag försökte fråga. Hon gav mej ett papper som skulle innehålla information men det handlade just om risk-grupperna och själva sjukdomen.

Jag vill veta mer om varför jag ska låta just mitt yngsta barn få det vaccinet?

Fler som fått frågan eller rent av låtit sina barn få vaccinet även fast dom inte tillhört någon riskgrupp?? Och i så fall varför?

Berätta hur ni tänkt och resonerat.

Jag hittade gamla trådar om vaccinet men det kändes inte som jag fick svar på mina frågor där. Och eftersom min bvc-sköterska säger att det numer ska rekommenderas så känns en ny tråd mer rätt.

Tilläggas ska väl oxå att jag har väldigt lite tillit till bvc. Eller mer till den sköterska som jobbar där. Hon har väldigt många anmälningar på sej och avger inte alls någon trygghet till föräldrar eller barn..
 
Sv: Vaccinera mot hepatit b på spädbarn?

Här i Österrike vaccineras alla barn mot hepatit b och om vi bott i Sverige hade jag önskat att mina barn fick det också. Hepatit är så pass vanligt i Europa och jag har läst att det ökar, kanske därför det rekommenderas i Sverige nu också. Här ingår den i samma spruta som polio, stelkramp, kikhosta, influensa b och en sak till så det behöver inte vara en extra spruta (vet dock inte hur man gör i Sverige).
 
Sv: Vaccinera mot hepatit b på spädbarn?

Den ges i samband med dom vaccinen. Men bara om man önskar det. Samt att man får pröjjsa själv. Men det är det minsta problemet. Jag har fått på tok för lite information för att känna mej trygg. Och sköterskan va väldigt svår att få svar av. :cool:
 
Sv: Vaccinera mot hepatit b på spädbarn?

N är vaccinerad mot hepatit-b :) Inte heller i någon riskgrupp utan det är något som de erbjuder alla föräldrar nuförtiden här i väntan på att det ska bli inbakat i det stora vaccineringsprogrammet:)

Ang. riskgrupper så är väl inte något av våra barn i riskgruppen för t.ex mässlingen, men ändå så vaccineras de emot det. Men jag valde att vaccinera mot det för om vi kommer åka utomlands senare så är han redan vaccinerad och jag behöver inte oroa mig.
Min bvc-sköterska förklarade det så som att även om det känns väldigt oaktuellt nu så kommer det kännas mer aktuellt när han är 17 och ska ut och tågluffa själv;)
Vad jag har förstått så är det i andra länder något man ger till alla bebisar.
Sen är min svägerskas två barn också vaccinerade mot detta ( 4 och 2 år) och de har inte haft några problem efter det.
 
Sv: Vaccinera mot hepatit b på spädbarn?

I Skåne behöver man inte själv betala för Hepatit B-vaccinet :idea:

TS:
Dottern tillhör riskgrupp eftersom vi då och då kommer spendera tid hos hennes pappas släktingar i Turkiet. Hon är således vaccinerad. Det kanske inte övertygar dig åt något håll dock. Ditt barn var ju inte i någon riskgrupp.
Själva sprutan gavs iaf som en extra spruta vid de vanliga vaccinationstillfällena.
 
Sv: Vaccinera mot hepatit b på spädbarn?

För oss skulle det kosta ca 200 spänn. Men det gör jag gladerligen om det är för mina barns hälsas skull. Men är inte säker på om jag vill att hon får den. Sonen har inte fått den. Han blir tre i oktober.

Om jag planerar att resa med mina barn så skulle jag ju vaccinera dem och mej. Jag är väldigt skeptisk mot alla vaccin och vill veta allt innan jag beslutar mej för att ge dem det.
Jag tog inte vaccin mot svininfluensan trots att min barnmorska försökte övertyga mej rätt friskt.. Det är jag glad för idag..
Men det är svårare att besluta något när det kommer till barnen..:grin:
 
Sv: Vaccinera mot hepatit b på spädbarn?

Svininfluensa har vare sig jag, sambo eller barn vaccinerats emot. Inte heller vanlig influensa.
Ingen av mina andra resor, oavsett världsdel, har jag heller vaccinerat mig.
 
Sv: Vaccinera mot hepatit b på spädbarn?

Men om jag kommer ihåg rätt så är denna vaccineringen något som who rekommenderar. Sen tycker jag inte heller att detta går och jämföras med svininfluensans, då detta vaccinet har varit i bruk längre och mycket mera testat. Som sagt innan är detta något som görs alltid i många andra europeiska länder.
Bara för att låta som en rasist nu, men tänk om det flyttar in en familj från utomlands som inte är vaccinerade och bär på sjukdomen med barn i samma ålder som dina och de leker hur bra som helst ihop. Då är det het plötsligt aktuellt igen.

Fast all vaccinering är frivillig, om du vill kan du skita i och ta grundvaccineringen också! Men du kan ju ringa en annan bvc och diskutera med den sköterskan och se om du blir lugnare.

Och fusk att det bara kommer kosta 200 kr, här är det 450.
 
Sv: Vaccinera mot hepatit b på spädbarn?

Who rekommenderade även alla att vaccineras mot svininfluensan. Så deras rekommendationer ger jag inte mycket för.

*kl*

Jag skulle inte vaccinera mina barn mot något annat än de sjukdomar som ingår i stelkrampssprutan.
Vid 3 år har de fått/ska få mot mpr.
 
Sv: Vaccinera mot hepatit b på spädbarn?

Så varken polio eller pneumokocker?

*kl*

E är vaccinerad mot hepatit b ( och tuberkulos ).

Vi kommer resa, hepatit b ökar = lika bra. Vi tillhör riskgruppen eftersom E s farfar är från utlandet.
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccinera mot hepatit b på spädbarn?

KL

Vårt barn är vaccinerat mot hepatit b. Vi fick det förklarat så att risken för smitta nu även ökar på förskolor och liknande eftersom många reser och har mycket kontakter med länder där smittrycket är högt.
 
Sv: Vaccinera mot hepatit b på spädbarn?

Polio ingår i stelkrampssprutan.
Jag anser inte att det är nödvändigt att vaccinera mot pneumokocker. Vill spruta in så få medel som möjligt i mina barn.
Och min man är emot all slags vaccin. Så vi har kompromissat lite.
 
Sv: Vaccinera mot hepatit b på spädbarn?

Jag är för vaccinationer generellt, finns det ett vaccin varför riskera att drabbas av sjukdomen? Hepatit B är inte vanligt i Sverige, men det ökar, och det ökar framför allt på förskolorna. Pga att små barn har svårare än vuxna att bli friska från sjukdomen. De löper störst risk att bli kroniska bärare av viruset, vilket gör att de kan smitta andra hela livet. I många delar av världen är levercancer en av de vanligaste cancerformerna just pga att människor smittas av Hepatit B som barn, och inte blir friska. Man vill gärna väga risken mot nyttan innan man bestämmer sig, tycker då inte man får glömma sjukdomens allvarlighet och inte bara risken att smittas.
 
Sv: Vaccinera mot hepatit b på spädbarn?

Jaha, enligt smittskyddsinstitutet är polio en egen spruta ( som pneumokocker ).

En spruta för: Stelkramp, difteri och kikhosta.
 
Sv: Vaccinera mot hepatit b på spädbarn?

Min dotter är vaccinerad mot hepatit b, hon räknas till riskgruppen för att farmor är utlandsfödd. Men det är inte därför vi vaccinerade, vi vaccinerade just för att fler och fler reser runt i världen, och sjukdomen ökar. Även om vi inte åker så kan hon ju bli smittad på förskolan...
 
Sv: Vaccinera mot hepatit b på spädbarn?

Alla mina barn har bara fått en spruta vid varje tillfälle, och de är alla vaccinerade mot polio, difteri, kikhosta och stelkramp.

Har din dotter fått tre sprutor vid varje tillfälle?
 
Sv: Vaccinera mot hepatit b på spädbarn?

Nej, som jag skrev så trodde jag

Spruta = kikhosta, stelkramp och difteri
Spruta = polio
 
Sv: Vaccinera mot hepatit b på spädbarn?

Vår yngste har fått hepatit B sprutan. Det skulle även de äldre barnen ha fått om vi blivit erbjudna. Vi kommer istället vid senare tillfälle att vaccinera dem och då hade jag gärna sett att att alla barnen fick hepatit A vaccin också. De tillhör ingen riskgrupp.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 893
Senast: jemeni
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 619
Senast: tanten
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 230
Senast: Sedna
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 608
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp