Roten till allt ont i världen just nu: Ryssland.

Frågan är om US kommer respektera artikel 5 eller inte. Man vet aldrig med honom. Det senaste budet är att han gör det, men Trump är Trump.

Det ironiska är att den enda gången som artikel 5 faktiskt implementerades var den 11 september World Trade Center.

Just verkar han vara positiv, men som sagt, med Trump vet man aldrig.

https://www.theguardian.com/world/2...-un-as-us-envoy-vows-to-defend-nato-territory

• Washington’s new envoy to the United Nations, Michael Waltz, vowed on Monday to “defend every inch of Nato territory” as he addressed an emergency meeting over an incursion by Russian fighter jets into Estonia’s airspace. Nato scrambled jets after three Russian MiG-31 fighters on Friday breached Estonian airspace, triggering complaints of a dangerous new provocation and denial from Moscow.

https://www.theguardian.com/world/2...-un-as-us-envoy-vows-to-defend-nato-territory

Frågan är om US kommer respektera artikel 5 eller inte. Man vet aldrig med honom. Det senaste budet är att han gör det, men Trump är Trump.

Vad Trump säger ska man helt ignorera.
Däremot ska man notera vad Trump faktiskt gör.

Och som Trump 2.0 har han ännu inte gjort nåt mot Kremls vilja. Personligen tycker min mage att det är ett dåligt tecken.

Just så. Ryssland har börjat förbereda sig på att det blir slut på striderna i Ukraina.
Ryssland balanserar på den egg där staten på andra sidan håller på att falla sönder ekonomiskt.
Nu har t.o.m deras krigsmakt restriktioner på hur de får använda bränsle, så oljeexportinkomsterna (trots skuggflotta) är garanterat en skugga av sitt forna jag.

Så vårt hopp är att det kommer bli omöjligt att kriga för dem innan de lyckats (deras bästa gren) utnyttja demokratins svaghet och installerat rysslandsvänliga regeringar i för många länder i Europa.
Det här ser nämligen mörkt ut på riktigt.

Det ironiska är att den enda gången som artikel 5 faktiskt implementerades var den 11 september World Trade Center.

Jag är 100% övertygad om att USA inte kommer stå upp för artikel 5.

Den ryske utrikesministern Lavrov sade specefikt den 11:e december att Ryssland vill ogiltigförklara Sveriges och Finlands NATO-medlemsskap.

Detta är ett förlängning av det krav Ryssland ställde i december 2021 - som alltså gäller fortfarande - att "alla NATO-anslutningar sedan 1997 måste ogiltigförklaras.

1997 = Östtyskland kvar i NATO som en del av Tyskland, övriga Warzawapaktsländer tillbaks in under rysk intressesfär. (ja, det där sista sades inte exakt så, men andemeningen var sådan.)

Källa på finska:
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011687044.html

I efterspelet till ovanstående har en videosnutt från rysk stadskontrollerad tv, sänt i december 2021, flutit upp till ytan.
Jag har länkat till den förr, men nu är det bättre bildkvalitet, bättre översättande textning samt avslutas senare.
Den visar hur Ryssland ska ta de Baltiska staterna med hjälp av Gotland.

Just den här sista, ej tidigare visade biten är intressant för oss som svenskar - vi får en flygförbudszon över oss, som bl.a stoppar flyg över Stockholm, Göteborg och även Köpenhamn - dvs i princip hela Sverige i en linje söder om Söderhamn, Mora, Torsby, Årjäng, Lysekil. Vi signerar ett fördrag om "evig neutralitet", vi lånar ut Gotland i 99 år till Ryssland "for Military purpose".

Om föregående inläggs ledord var "ogiltigförklara", så ogiltigförklarar detta inlägg uttrycket "russofobi", då fobi är en ogrundad rädsla för något.

Och här skulle jag länka denna film, men den har plockats bort från x.com under den senaste halvtimmen. Jag har dock den fortfarande cachad på min telefon och kan återspela den - men det hjälper ju inte min källhänvisning...

Här är en annan länk på samma filmsnutt:
(samma konto har en serie andra plågsamma ryska stats-tv-snuttar)

Senast ändrad:
I efterspelet till ovanstående har en videosnutt från rysk stadskontrollerad tv, sänt i december 2021, flutit upp till ytan.
Jag har länkat till den förr, men nu är det bättre bildkvalitet, bättre översättande textning samt avslutas senare.
Den visar hur Ryssland ska ta de Baltiska staterna med hjälp av Gotland.

Just den här sista, ej tidigare visade biten är intressant för oss som svenskar - vi får en flygförbudszon över oss, som bl.a stoppar flyg över Stockholm, Göteborg och även Köpenhamn - dvs i princip hela Sverige i en linje söder om Söderhamn, Mora, Torsby, Årjäng, Lysekil. Vi signerar ett fördrag om "evig neutralitet", vi lånar ut Gotland i 99 år till Ryssland "for Military purpose".

Om föregående inläggs ledord var "ogiltigförklara", så ogiltigförklarar detta inlägg uttrycket "russofobi", då fobi är en ogrundad rädsla för något.

Och här skulle jag länka denna film, men den har plockats bort från x.com under den senaste halvtimmen. Jag har dock den fortfarande cachad på min telefon och kan återspela den - men det hjälper ju inte min källhänvisning...

Här är en annan länk på samma filmsnutt:
(samma konto har en serie andra plågsamma ryska stats-tv-snuttar)

Som jag sagt tidigare, en svensk som är Rysslandsvänlig är en landsförrädare.

Jag tycker att det är konstigt att tänka sig EN rot till allt ont (även om vi begränsar det onda till krig och konflikter mellan länder, och inte pratar om tex tandvärk).

Över vilken tidsram tänker du dig? Ryssland har ju ändrat politik på olika vis rätt mycket tex de senaste 120 åren.

Jag tycker att det är konstigt att tänka sig EN rot till allt ont (även om vi begränsar det onda till krig och konflikter mellan länder, och inte pratar om tex tandvärk).

Över vilken tidsram tänker du dig? Ryssland har ju ändrat politik på olika vis rätt mycket tex de senaste 120 åren.
Ryssland i den iteration som finns idag, fanns inte före 1991.
Det Ryssland som fanns under Sovjetunionen hade ingen egen utrikespolitik - Ryssland fanns ju inte ens i FN, medan både Vitryssland och Ukraina gjorde det.

Visserligen ärvde Ryssland en del 'ont' från Sovjet - t.ex Syrien - men det ärvda 'onda' vi ser idag är kultiverat av Ryssland - eftersom man har velat bibehålla sitt inflytande.

En konflikt som jag tror är svår att koka ned till Ryssland är Rwanda/Burundi 1994. Å andra sidan är den över sedan årtionden.

I dagens konflikter har jag inte fördjupat mig så mycket i Thailand/Kambodja att jag funnit några andra ryska kopplingar är att båda länderna är populära att turista i av ryssar.

Så det går säkert att finna undantag till att Ryssland är de ENDA roten till allt ont i världen.
Men känslan är att om man kokar tillräckligt länge så finner man den ryska trikoloren i minst nio fall av tio.

Tänk t.ex hur svensk inrikespolitik hade sett ut utan rysk påverkan på BÅDA ytterkanterna.

Nej. Roten till allt ont är vita gubbjävlar med allt för.mycket pengar och avsaknad av empati.

Eat the rich.
Om man ser till Fifa och diverse organisationer skulle jag nog egentligen inte vilja etniskt bestämma eller könsbestämma, utan tänka mer på folk med alltför mycket åtrå till pengar och makt och avsaknad av empati. Sedan Ryssland har ju väldigt många av den vita gubbiga varianten.

Nu törs inte anställda gå 500 m till jobbet längre utan åker transfer efter alla hot.

Mordhot pressar bank med frysta ryska pengar

Bankens vanliga anställda försöker samtidigt sköta sina jobb så gott de kan. Men sedan två år kontaktas de ideligen av skumma personer via olika appar och på sociala medier. De uppmanas att ta Euroclears egna transferbussar till jobbet från den närmaste spårvagns- och tunnelbanestationen, istället för att promenera de 500 metrarna.

Den tyske vapenföretagaren Armin Papperger, som skulle mördas av ryska agenter för sina planer att hjälpa Ukraina har kallats för ”Rysslands mest eftersökta” – en vd med ett pris på sitt huvud.

Samma sak kan nog sägas om Euroclears vd Valérie Urbain.

Sverige, Finland, Polen, de tre baltiska länderna, Rumänien och Bulgarien
träffades igår som NATO's östra flank, och har idag presenterat en gemensam deklaration.

Första paragrafens första halva:
Russia is the most significant, direct and long-term threat to our security and to peace and stability in the Euro-Atlantic area. Russia’s war of aggression against Ukraine and its repercussions constitute a profound and enduring threat to European security and stability.

13 paragrafer i sin helhet:
https://www.government.se/swedish-t...eastern-flank-summit-in-helsinki-16-december/

Karta som förklarar geopolitiken i boken 1984:

1984.webp

Lite kryptisk sidokommentar ur Donald Trump-tråden:
Det enda som inte stämmer är att gult lag just nu har 1.200.000 soldater i en stad i Manchuriet som blickar in i rött område. De pratar om miljoner kvadratkilometer som inte verkar vara försvarat.

Kort och koncist uppdrag:

Konstantin, som streamar den informativa kanalen "Inside Russia" hade denna 67 minuter långa sändning om varför Kina inte är Rysslands bästa vän.

Titta gärna på hela, titeln är
"Is China Preparing a Russia Far East Takeover Sceniario? Here's the Evidence"
men jag direktlänkar den specifika passagen jag vill visa lite längre ned.

Konstatin räknar upp punkter som stöder hans tes (rubriken ovan),
det är Pengar - lovade kinesiska lån som inte blir av, Teknologi - utlovad kinesisk tekniköverföring som inte blir av, Kartor där ryska områden visas som kinesiska, områden där det redan idag handlas med kinesisk valuta med kinesiska handelsmän...

Punkt 5 - de där 1.2 miljonerna soldater - och punkt 6 Öppna Kinesiska Annexeringsdiskussioner är var min sidokommentar ovan kommer in i bilden, ungefär 21:25 in i videon - länkat här:

Konstatin visar sedan kinesiska websidor som pratar om den här annexeringsdiskussionen.
De tre länkarna (på kinesiska, men med lite översatt text) finns i nästa inlägg.

Egentligen är det den tredje länken som ger mest för Konstantins tes, så jag översätter bara från den:

1. https://kan.china.com/article/5381938.html
-------------------------------
2. https://www.sohu.com/a/915078956_121611645
-------------------------------
3. https://www.toutiao.com/article/7527277623651713590/?wid=1765825525305
Rubrik: China must prepare for the worst: if Russia disintegrates, this 7 million piece of land must not be lost

Tre brottsstycken:
If "Russia really can't survive the disintegration one day, then for China, the most worrying thing is the 7 million square kilometers of land in the Russian Far East. This place is close to our Northeast. There are so many resources that it is eye-catching, and the strategic location is even more critical. We have to make plans early and never let this land “lose it”, otherwise the country's security and interests will be at stake.

The Far East, officially called the Russian Far East Federal District, covers an area of 7 million square kilometers, which is half the size of our country. This place is really not comparable to any land for China.

The Far East borders Heilongjiang and Jilin, and the border is thousands of kilometers long. To the north is the North Pole and to the east is the Pacific Ocean, which is simply the “gate” for China to break out. If "Russia disintegrates, if this place falls into the hands of others, our Northeast will have to face the threat directly. Not to mention anything else, military pressure alone is enough for us to have a pot.

Nu törs inte anställda gå 500 m till jobbet längre utan åker transfer efter alla hot.

Mordhot pressar bank med frysta ryska pengar

Bankens vanliga anställda försöker samtidigt sköta sina jobb så gott de kan. Men sedan två år kontaktas de ideligen av skumma personer via olika appar och på sociala medier. De uppmanas att ta Euroclears egna transferbussar till jobbet från den närmaste spårvagns- och tunnelbanestationen, istället för att promenera de 500 metrarna.

Den tyske vapenföretagaren Armin Papperger, som skulle mördas av ryska agenter för sina planer att hjälpa Ukraina har kallats för ”Rysslands mest eftersökta” – en vd med ett pris på sitt huvud.

Samma sak kan nog sägas om Euroclears vd Valérie Urbain.

Här beskrivs det hur hotet/hoten mot Euroclear gick till.
Och att det hade en svensk koppling.

De här frusna ryska pengarna verkar ha varit väldigt viktiga för Kreml.

https://euobserver.com/eu-and-the-world/arb025ae39

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

• Intuitivt ätande
  • Roliga saker som barn säger

Hund

Katt, Andra Djur

• Vad för kattras passar mig och sambon?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Dressyrsnackis 20
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka