Bukefalos 28 år!

Rotfyllning

Har en tand i överkäken som har sprickor efter trauma, tandläkaren har såklart försökt laga den (för ca 1.5 år sen) men har antagligen gått med det länge innan jag upptäckte det så det funkar inte. Vi har lagat, borrat bort lagningen och gjort ny, borrat bort den och bytt ännu en gång men inget hjälper.

Så nu återstår bara rotfyllning. Jag är sjukt osugen, låter som det gör superont. Är en tand långt bak så läste att det är svårt att rotfylla de tänderna som sitter långt bak. Kan man välja att dra ut istället? Har tandförsäkring så vad det kostar spelar ingen roll.
Någon som rotfyllt som kan bidra med (helst inte skräckhistorier) lite erfarenheter?

Jag har rotfyllt och dragit ut. Rotfyllning gör inte mer ont än en vanlig lagning, dvs inte alls med bedövning, det tar bara lite längre tid.

Drar man ut tanden, då är det en helt annan sak, antingen ska man leva med en lucka och att resterande tänder börjar vandra, eller också implantat etc som ändå inte blir lika bra som en riktig tand.

I valet mellan rotfyllning och dra ut skulle jag rotfyllt alla dagar i veckan.
 
Jag har dragit ut 3 visdomständer och rekommenderar att laga om det går att göra inom rimliga medel.

Tand 1, nederkäke: Opererades ut, skar upp tandköttet, delade tanden i flera bitar och plockade bort en och en och sydde igen. Maxdos smärtstillande i 2 veckor efter.
Tand 2, nederkäke: Delades i flera bitar och plockades ut, fick inte med sista spetsen av roten så den sitter kvar. 1 vecka efter utdrag fick jag dry socket med tillhörande inflammation, fick åka in och spola hålet, väldigt smärtsamt och obehagligt. Totalt 2 veckors läktid med maxdos smärtstillande.
Tand 3, överkäke: Drogs ut på 30 sekunder efter att bedövningen fått verka. Behövdes ingen smärtstillande efteråt. Läkte på en vecka.

Jag går bara med på att dra ut visdomständer, allt annat vill jag ha lagat om det är möjligt. Skulle bara gå med på utdrag om tanden var så skadad att det inte gick med något annat, typ olycka eller liknande där tanden är helt knäckt och i princip bara roten är kvar.
 
Äsch jag överlever skräckhistorier med ;) än så länge så verkar jag klara mig från rotfyllning. Kollade tanden idag och det finns ingen infektion i eller så. Bara småsprickor, de kommer antagligen inte bli hjälpta av en rotfyllning.

Så har kvar min provisoriska lagning + gjorde en bettskena för natten som ska hämtas nästa vecka. Så tanden får lite mer tid på sig. Gör ont av och till i den, men visst kan det väl vara lite så att det är mentalt? Har haft ont i den så länge att den kanske blivit överkänslig/jag förväntar mig smärta liksom tänker jag.
Har du ett val, gör allt för att undvika rotfyllning. Tänker inte diskutera något mer med någon i denna tråd utan hänvisar till tandvårdskadades förbunds hemsida. Www.tf.nu , sök på rotfyllning.

http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/rotfyllningar-kan-orsaka-kroniska-sjukdomar-1541877
 
Har du ett val, gör allt för att undvika rotfyllning. Tänker inte diskutera något mer med någon i denna tråd utan hänvisar till tandvårdskadades förbunds hemsida. Www.tf.nu , sök på rotfyllning.

http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/rotfyllningar-kan-orsaka-kroniska-sjukdomar-1541877

Och som i alla andra yrken finns det sämre och bättre utövare. Det är alltid en risk att borra upp en tand pga bakterier och annat och munhålan är en besvärlig plats att jobba i. Man kan inte dra en hel yrkesgrupp över en kam för att några inte är så duktiga.
 
Min man hade en bakre tand som krånglade. Tror den lagats minst en gång och rotfyllts en gång. Nu började den krångla igen. Han (min man alltså) tyckte det var lika bra att dra ut den då det var det klart billigaste alternativet.

När tandläkaren dragit ut den så visade det sig att infektionen hade spridit sig så långt ner att en rotfyllning inte hade hjälpt. Tandläkaren hade aldrig kunnat borra så långt ner och dessutom hade han antagligen inte heller sett hur pass långt ner det var infekterat. Det syntes heller inte på röntgen hur det hela såg ut.

Så med andra ord om tanden hade rotfyllts så hade min man bara fått problem med den igen om ett tag.

Tandläkaren gjorde en brygga (heter det så?) och det är två år sedan och än så länge är det inga som helst problem med tanden (peppar, peppar).
 
Skulle bara gå med på utdrag om tanden var så skadad att det inte gick med något annat, typ olycka eller liknande där tanden är helt knäckt och i princip bara roten är kvar.

Då rensar man ut kanalen/kanalerna, sätter ett stift i roten och får sedan en ny tand ;)
 
Min man hade en bakre tand som krånglade. Tror den lagats minst en gång och rotfyllts en gång. Nu började den krångla igen. Han (min man alltså) tyckte det var lika bra att dra ut den då det var det klart billigaste alternativet.

När tandläkaren dragit ut den så visade det sig att infektionen hade spridit sig så långt ner att en rotfyllning inte hade hjälpt. Tandläkaren hade aldrig kunnat borra så långt ner och dessutom hade han antagligen inte heller sett hur pass långt ner det var infekterat. Det syntes heller inte på röntgen hur det hela såg ut.

Så med andra ord om tanden hade rotfyllts så hade min man bara fått problem med den igen om ett tag.

Tandläkaren gjorde en brygga (heter det så?) och det är två år sedan och än så länge är det inga som helst problem med tanden (peppar, peppar).

Bro kallas det numer :p:D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 647
Senast: enough
·
  • Artikel
Dagbok Idag var mitt sista besök hos tandläkaren. Det är ju kul att komma dit nu. Prata lite musik med den ena som är metalfan precis som jag...
Svar
2
· Visningar
591
Senast: et_flickan
·
Kropp & Själ Är det någon som vet hur långtid det brukar ta för att effekten av penicillin insatt mot infektion i en tand ger effekt? Jag har en...
Svar
6
· Visningar
1 897
Senast: monster1
·
Kropp & Själ jag har en tand som lagades för lite över ett år sen. Den behövdes enligt dåvarande tandläkare verkligen lagas. Jag hade inte ont alls...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 559
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp