rottweiler + agility =sant??

E

Elvis

Är rottweilers bra till agility? Jag har en livlig tik på 1,5 år. Och skulle vilja träna/tävla agility med henne. Går det att börja vid den här åldern eller är det försent? Tack för svar!
 
Du kan säkert börja lite försiktigt. Men en hund ska egentligen inte börja träna ordentligt för ens den har växt färdigt.
En rottweiler är väl inte den lämpligatse hunden om man vill komma långt. Men vill man bara träna och tävla för att göra något kul ihop så fungerar det säkert jättebra.
Tänk på att agility är mycket mer än bara hopp. Ni kan ju börja öva på lydnaden, höger och vänster osv. Ta hjälp av eran brukshundsklubb! :banana:

/Maria
 
Det jag rekomenderar innan du börjar med agility är att friröntga hennes höfter m.m

Det brukar man vanligtvis inte göra förens hunden är minst 1 år 6 månader .

Jag tror du och din hund kommer få ut mycket nöjje med att träna agility.

lycka till
 
Det jag inte skrev tidigare är att en tung, stor man trampade henne på tassen när hon var valp (ca. halvår), så att benen krossades i. :(! Nu är hon dock bra... men jag undrar om det kan bli för stor belastning för tassen ändå?! Jag vill ju bara träna lite för att både hon och jag tycker det är kul att röra på oss! :D . Men det är inte värt det om hon blir halt!
 
Den enda som kan svar på det är veterinären , kolla upp tassen grundligt, röntga o.s.v

Så får du se vad det visar !
 
Agility kan de flesta träna, om du väljer själv tempo osv. Säg till din instruktör att du bara vill träna för skojs skull, och att inte vill träna lika intensivt som de andra, så ska det nog gå bra, om du nu inte vill träna intensivt ;)

Som instruktör så brukar vi säga att alla hundar är välkomna att prova och går kurs, man känner själv efter ett tag hur det går och om man vill fortsätta. Röntga hennes höfter först bara så att man vet att det är "grönt".

Rent generellt kan man ju annars säga att rottisen är något för stor och tung för att hålla elit-klass i agility. MEN det finns alltid undantag :cool:

//E
 
Jag skulle inte rekommendera agility som aktivitet till en rottis. Det är en tung ras som inte ska hoppa och skutta för mycket.
Har hunden ledfel bör du absolut inte träna agility, så röntga först.

Vill man bara ha skoj ibland kan man dock träna lite agility, men någon stjärna på tävlingsplanen blir Rottweilern aldrig. Den har fel fysik.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 423
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 624
Senast: ako
·
Övr. Hund Vi har två hundar. 1 år och 1,5 år båda tikar. Den yngre är finnspets och den äldre blandras( labrador, golden, pudel och jackrussel)...
Svar
15
· Visningar
712
Övr. Hund Vi kanske börjat fundera på målsättningar för 2023 lite smått? Nike, fyller åtta år men håller sig förhoppningsvis fräsch och kan kvala...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 315
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp