Rottweiler köp...inte så genomtänkt

I

isse

Pratade med en i mitt stall som har kommit fram till att familjen ska skaffa hund och inte vilken hund som helst utan en rottweiler och naturligtvis en hanhund också. Dom har inte haft hund på väldigt länge och för att citera "kommer inte ihåg så mycket". Hon syftade på hur man uppfostrar och hanterar en valp/unghund eller vuxen hund.

Jag frågade vad dom skulle ha hunden till av nyfikenhet och fick då svar att det skulle vara en sällskapshund. Valpkurs kunde ju vara bra att gå men inget hon själv tänkt på förrän jag sa något. Hunden skulle bli en present till sin man som fyller 60. Detta hundköp känns inte speciellt genomtänkt och anledningen till att dom ska ha en rottis är för att dom ser häftiga ut och att hon har sett så många rottisar som är så lydiga och trevliga. Försökte förklara för henne att det antagligen ligger ganska mycket arbete bakom den lydiga hunden och att det inte är en hund som nöjer sig med att ligga på soffan. Men jo det gör den visst det för hunden blir vad man gör den till såklart. Jag sa då att den hunden antagligen kommer bli ganska skarp och det är inte samma sak som att ha en pudel i kopplet. Men det tyckte hon bara var bra för hon gillade lite skarpa hundar.

Jag kan bara se framför mig hur den här hunden om ett år kommer vara ett stort monster som far fram utan stopp.

Hon får naturligtvis göra som hon vill men det känns som om jag åtminstone kan ge en liten diskret varning på ett hövligt sätt. Hade ni sagt något eller bara låtit det vara? Vill inte svartmåla henne som en dålig hundägare men kanske få henne på andra tankar och tänka om i hennes rasval bara.
 
Sv: Rottweiler köp...inte så genomtänkt

Låtit det vara, efter den diskussion ni redan haft. Man kan inte styra andras liv och beslut så, det stjäl bara ens energi.

Det kan gå åt skogen och den hamna på blocket innan den fyllt ett. Eller så kan det mot alla odds gå bra. Som för min arbetskompis som har två rottishanar, dessutom är de NÄRA varandra i ålder, nummer två köptes innan den äldre var ett år. De är första hundarna. Kors i taket så är både jättetrevliga, väluppfostrade, stabila familjehundar som går utmärkt med både barn, förståndshandikappade och kreti och pleti. Sams håller de med, delar allt från tuggben till bil. Och de har aldrig ens sett en lydnapsplan/brukshundsklubb.

Givetvis tillhör de undantagen, men, man kan inte mer än råda, hoppas personen tar åt sig, finnas där som stöd/råd om så önskas, och sen låta folk göra sina egna val, och ev misstag.
 
Sv: Rottweiler köp...inte så genomtänkt

Hade ni sagt något eller bara låtit det vara?
Jag hade låtit det vara. Jag är ingen världspolis som säger åt människor hur de ska leva sina liv. Vill folk skaffa hund så får de skaffa hund. Det är upp till varje enskild uppfödare att vara tillräckligt ansvarstagande när det gäller vilka personer de säljer hund till.

Varför ens "varna" människor om hur det kanske kommer att bli? Det kanske kommer gå hur bra som helst. Har du behov av att vara världspolis?
 
Sv: Rottweiler köp...inte så genomtänkt

Håller med Alexandra_w.
Dessutom tror jag lite på filosofin: Lära sig av sina misstag.

Det behöver absolut inte bli kaos, men OM det skulle bli det kanske det blir en väckarklocka för dom, och de tar hjälp av någon som kan.
 
Sv: Rottweiler köp...inte så genomtänkt

*KL*
Det du kan göra är att påverka dem att köpa från en SKK kennel o inte från någon med egna register.

mvh
 
Sv: Rottweiler köp...inte så genomtänkt

Nej jag har inget behov av att vara världspolis:crazy: Jag tyckte att det var helt galet att dom ska skaffa en sån brukshund som kräver så mycket som en rottis gör för att ha som sällskapshund och undrade då om ni tyckte att jag skulle varna dom eller inte. Men jag ska låta det va och hoppas på att den här hunden inte kommer ligga på blocket om ett år.
 
Sv: Rottweiler köp...inte så genomtänkt

Tipsa lite fint om labbe - kanske av jaktmodell! De är ju oxå stora o svarta o snygga MEN passar enormt mycker bättre till hennes syfte. Dock behöver de ju så klart motion o hjärngympa, men inte på samma sätt som en rottis. Labbarna brukar ju inte direkt bli otäcka om man inte har stenpli på dem heller, bara lite allmänt odrägliga ;).
 
Sv: Rottweiler köp...inte så genomtänkt

Precis det var lite så jag hade tänkt. Ska fråga henne vad hon tycker om labbe.:)
 
Sv: Rottweiler köp...inte så genomtänkt

NO NO NO!!! En jaktlabbe utan pli är i mina ögon myyyyycket värre än en rottis... En jaktlabbe har en helt annan aktivitetsnivå än en rottis och de är definitivt inga leksaker. Mycket hellre en råtta faktiskt.

En mastiff eller nåt sånt med låg aktivitetsnivå med lite struktur är bättre isf om det tvunget ska vara häftigt. Men tyvärr är väl fakta att många rottisar idag faktiskt klarar av att vara sällskapshundar utan problem, bara de har fått en grunduppfostran, synd på en bruksras.
 
Sv: Rottweiler köp...inte så genomtänkt

Jag tycker du skall ge dem numret till ett antal väletablerade kennelinnehavare med lång erfarenhet av rottis, där bör de bli avskräckta om de berättar om sina planer.

Sedan tycker jag absolut du kan tipsa om andra raser som kan vara passande och uppmuntra deras köp...men av en annan ras.
 
Sv: Rottweiler köp...inte så genomtänkt

Visst kan du tipsa om väletablerade kennlar om du nu känner till någon sådan. Däremot hade jag struntat i att föreslå andra raser. Det beror ju på hur väl du känner personen ifråga och har koll på allt i situationen. Hennes man kanske kan hundar riktigt bra eller de kanske har stöd i duktigt hundfolk som de inte har nämnt. Att föreslå andra raser kan faktiskt upplevas som både oförskämt och nedvärderande. Hade du oombedd kommit med sådana förslag till mig, hade jag gett dig onda ögat :devil:

Jag hade fördelen att när jag sade att jag skulle skaffa en Weim så har de flesta med nöd och näppe sett dem på bild och vet än mindre om rasen som sådan. Men en sak tände mitt humör och det var när alla som "vet bättre och har mer erfarenhet för att de är hundägare" började predika och komma med förslag. Jag lyssnar gärna på folks åsikter men mellan varven lägger sig folk i saker som de inte har med att göra. Vill de ha en råtta så låt dem köpa en.

Många hittar vägen till både valpkurser och unghundskurser på alldeles egen hand och många av oss "orutinerade och ringrostiga" hundägare har gott stöd i våra uppfödare. Jag kan meddela att det har hänt massor i hundvärlden sedan jag hade hund senast. Jag hade förvisso någorlunda koll på rasen men min teoretiska kunskap och mina gamla praktiska kunskaper och erfarenheter var värda nada när det landade en 13 månaders unghund i min hall 5 månader tidigare än planerat att det skulle dyka upp en hund och valp var det ju inte heller. Men man biter ihop, anpassar sig, terroriserar sin uppfödare med många frågor per telefon under långa telefonsamtal och gör sitt bästa att klara ut situationen och lär sig efter hand. ;)

Låt folk göra som de vill! Man mår bättre av att sköta sitt eget och inte bry sig på andra i slutänden ;)
 
Sv: Rottweiler köp...inte så genomtänkt

Det är ju det som är så kul med att skaffa ny hund, man kommer på en massa som man aldrig någonsin har tänkt på. Och weimaraner är ju liksom... öhhh... Speciella:D

Men dock kan man inte undkomma att vissa inte ska ha hund eller djur öht, och jag är en sån skitjobbig människa som aldrig rekommenderar min ras eller typ några andra raser heller för den delen:angel: Oftast för att det är "fel" folk som frågar. Lysande exempel när en piffig dam i medelåldern flyger ur sin skinande Jaguar för att fråga om mina (enligt henne, otroligt vackra) hundar och frågade Charles (jo, mannen hette det) om inte en sådan hund hade passat på deras typ sommarställe i Frankrike... Öh, nej...

Men visst är det sant att folk för göra som de vill och man lär sig av sina misstag, men ibland behövs lite tips...
 
Sv: Rottweiler köp...inte så genomtänkt

Det är ju det som är så kul med att skaffa ny hund, man kommer på en massa som man aldrig någonsin har tänkt på. Och weimaraner är ju liksom... öhhh... Speciella:D

Men dock kan man inte undkomma att vissa inte ska ha hund eller djur öht, och jag är en sån skitjobbig människa som aldrig rekommenderar min ras eller typ några andra raser heller för den delen:angel:

Speciella är nog bara förnamnet väljer man en Weim så spelar det ingen roll hur förberedd eller hur kunnig du är. De där grå skönheterna med sina säregena ögon vänder upp och ned på allt. Vi har haft många olika raser inom familjen men jag vet ingen som är så säregen som Weimen. Men jag skulle aldrig byta, nu när jag har Fjant så är min Weim-sjuka obotlig :love:

Jag är precis som du, rekommenderar inte min egen ras och inga andra heller. När folk frågar om Fjant och ras så är jag faktiskt nästan avrådande och om de frågar om det finns något snarlikt så ställer jag mig glatt ovetande och som jag skrev tidigare. När folk är inne på en ras och föreslås något som de rakt inte kan tänka sig så tolkas det i regel negativt. Man trampar på högexplosiv mark när man börjar med goda råd i det ämnet. När coola killar frågar om vilka hundar som är "coola" brukar jag svara - TAX! :devil:

Inte för att jag tycker illa om taxar, tvärtom tycker jag att taxar är något av det coolaste man kan äga i hundväg. De är så häftiga och hade jag bara haft möjlighet så hade jag haft en tax också men här finns bara utrymme för en hund och det tas upp maximalt av vackra och mycket säregna Fjant :love:

Att världen är full av folk som aldrig borde äga hund kan man tyvärr inte göra så mycket åt, de kommer skaffa hundar vare sig man vill eller inte :(
 
Sv: Rottweiler köp...inte så genomtänkt

Jag sa då att den hunden antagligen kommer bli ganska skarp och det är inte samma sak som att ha en pudel i kopplet. Men det tyckte hon bara var bra för hon gillade lite skarpa hundar.

Visst, pudeln väger kanske inte lika mycket och har inte lika mycket muskler att använda, men de är absolut inget trevligare ouppfostrade än en rottis.

Många rottisägare jag har träffat har intygat att det är inte mer annorlunda än en annan ras att uppfostra, de blir inte mer aggressiva än en pudel om de blir dåligt ouppfostrade. Det är väl först när de blir felbehandlade som det kan bli problem. Men gäller inte det alla raser med jämförbar tyngd och styrka? Just rottisar är ju faktiskt inga aggressiva hundar, de råkar bara vara stora, svarta och ha en cool look som gör att folk tycker de är lämpliga att använda "fel" och skrämma andra för dem.
 
Sv: Rottweiler köp...inte så genomtänkt

Speciella är nog bara förnamnet väljer man en Weim så spelar det ingen roll hur förberedd eller hur kunnig du är. De där grå skönheterna med sina säregena ögon vänder upp och ned på allt. Vi har haft många olika raser inom familjen men jag vet ingen som är så säregen som Weimen. Men jag skulle aldrig byta, nu när jag har Fjant så är min Weim-sjuka obotlig :love:

Jag är precis som du, rekommenderar inte min egen ras och inga andra heller. När folk frågar om Fjant och ras så är jag faktiskt nästan avrådande och om de frågar om det finns något snarlikt så ställer jag mig glatt ovetande och som jag skrev tidigare. När folk är inne på en ras och föreslås något som de rakt inte kan tänka sig så tolkas det i regel negativt. Man trampar på högexplosiv mark när man börjar med goda råd i det ämnet. När coola killar frågar om vilka hundar som är "coola" brukar jag svara - TAX! :devil:

Inte för att jag tycker illa om taxar, tvärtom tycker jag att taxar är något av det coolaste man kan äga i hundväg. De är så häftiga och hade jag bara haft möjlighet så hade jag haft en tax också men här finns bara utrymme för en hund och det tas upp maximalt av vackra och mycket säregna Fjant :love:

Att världen är full av folk som aldrig borde äga hund kan man tyvärr inte göra så mycket åt, de kommer skaffa hundar vare sig man vill eller inte :(
Du borde svara att rasen inte är det viktiga i hur cool något är, det är hur väldresserad hunden är :devil:

En skitlydig hund är så mkt koolare :love: än en hund som knappt kan sitta på befallning :p (om det nu inte är en vinthund eller liknande ras som har egen vilja i utöver det vanliga :D)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 266
Senast: Praefatio
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 781
Senast: NOC14
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 204
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp