Bukefalos 28 år!

Rottweiler

CA

Trådstartare
Hur mkt äter de i månaden (kostnaden)?
står fortf i kvalen mellan olika hundraser, men nu ahr de minskat till två st, Rottweiler och Dalmatiner.
Tips från er vore inte dumt.
Fick se att Dalmatiner kan bli döva, är det ärfligt? Gäller det alla Dalmatiner?
 
Sv: Rottweiler

köp inte en dalmatinervalp som inte är testad. är den testad är du garanterad en hörande valp.

de raser du väljer mellan är helt olika på alla sätt och vis. hur kan det komma sig att båda har det du önskar av en hund?

vad det kostar med mat är individuellt. men runt 3-400 skulle jag tro.
 
Sv: Rottweiler

Själv funderar jag starkt över en Rottis nästa gång det ska köpas hund (om tio år eller så *lol*).
Jag gillar rase skarpt av det jag sett på hundklubbar och liknande.
Dock verkar dom rätt korkade ibland. Var på fjället en dag tillsammans med en rottweiler ägare. Vi åkte skidor efter hundarna.
Hennes hundar drog i hundraåttio hela tiden och mina münsterländers hade definitivt problem att hänga med.
Men så skulle vi hem och rottisarna var totalt utpumpade de hade verkligen gett allt och hade inget kvar för återfärden. *lol*
Inte så att vi pressade hundarna särskillt mkt eller så och de såg inte ut att vara trötta men efter kaffe på fjället ville de banne mig inte dra på hemvägen. Jag ve tinte om de inte orkade eller om de helt enkelt inte tyckte det var kul i den riktningen.

Men kom igen nu alla rottisfantaster ös på varför rasen är så bra så att jag och Love_travare får det klart för oss ;)

Mvh
Björn
 
Sv: Rottweiler

För 1 vecka sedan var det en Ridgeback du vill ha, så jag är lite fundersam om du tänkt över detta ordentligt.

Tog mig friheten att gå tillbaka och läsa lite där.

En Rottweilers aktiveringsbehov tillgodoses inte med lite spår och utställningar samt promenader tyvärr.

En Dalmatiner däremot passar bättre in på den biten.

Dock är jag fortfarande fundersam.

Ena veckan RR
Andra veckan Dalmatiner eller Rottweiler som är totalt olika hundraser ?
 
Sv: Rottweiler

Men inte tänker du väl välja hundras efter hur mycket de äter för per månad??? Vad vill du ha ut av ditt hundägande då? Vad ska hunden användas till? Vad har du för hundintresse? Vad ska du ha hunden till? Båda raserna är rätt så krävande, på olika sätt! Väldigt olika...
 
Sv: Rottweiler

Beror ju helt på vad du väljer för mat till hunden. Och hur matfrisk och hur lätt den har för att lägga på sig m.m.
Men jag säger som de andra, det är väldigt olika raser. Hur kommer det sig att du tycker att dessa två är bäst lämpade för dig?
 
Sv: Rottweiler

Min rottis dra mycket hellre bortåt än hemåt. Bortåt kan det ju finnas saker man inte sett som måste undersökas. Hemåt har man ju redan sett allt...
 
Sv: Rottweiler

Francess skrev:
Men inte tänker du väl välja hundras efter hur mycket de äter för per månad??? Vad vill du ha ut av ditt hundägande då? Vad ska hunden användas till? Vad har du för hundintresse? Vad ska du ha hunden till? Båda raserna är rätt så krävande, på olika sätt! Väldigt olika...


Måste hålla med här.
Du kan inte välja ras för att den är vacker eller häftig. (eller vad man har för anledning)
Hund väljer man efter vad man vill göra med den, vad man ska ha den till. Vad man vill få ut av det och vilka livsomständigheter man har.

Själv skulle jag jätte gärna vilja ha en afgan någon gång, men det krockar, eftersom rasen och jag itne har samma behov.
 
Sv: Rottweiler

Du ska inte välja ras efter hur mkt de äter och kostar i månaden :) Men några hundralappar i månaden är det nog för en stor hund, aldrig räknat på det fakiskt!!!

Det är två väldigt olika raser du står och väljer mellan, båda dessa kräver tid och energi och stort engagemang .......

Utgå vid valet från "vad du ska ha hunden till" är ett het tips, vill du ha en vakthund, jakthund, sällskapskompis som kan följa med överallt......hur mkt tid du vill och kan lägga på träning...

vi har 9 hundar i min familj (fördelat på oss olika familjemedlemmar).....
Ridgebackarna är vääääldigt olika i sätt och temperatment! en väldigt smart och en mkt mindre smart individ :)
Rottisarna är supergoa, vaktar när det behövs och är super sällskapshundar övriga tiden!
Jack Russel....leker mest...alltid med överallt!
Yorkshire terrierna..... ligger mest i soffan och håller papiljotterna på plats!
Mopsen...sover mest..snarkar högt!!
Border terrier...studsar runt full fart överallt alltid...
Bishon Frise.... busfrö som är superintelligent.

Alla våra kräver sin "olika" tid... från sökträning till papillionuppsättning... beror helt på vad man är intresserad av!
 
Sv: Rottweiler

*lånar knapp*

jag väljer inte hund efter hur mkt den äter i månaden, utan jag undrade bara så man vet.
Jag tycker att det är jättesvårt att välja ut bara en hundras av alla de som finns, ja jag tog kontakt med en RR uppfödare men hon tyckte inte att en RR uppfyllde just de kraven jag hade på en hund, så därför såg jag mig om efter andra hundar.

Jag väljer absolut inte hund (eller något annat djur) för att den är vacker eller ser häftig ut, utan jag väljer hund för att jag ska ha den till ett ändamål.

Jag var på en rottiskennel i går, får man skriva namnet?, och tittade lite på hundarna.
Och vad uppfödaren sa så tyckte han att en rottweiler skulle passa mig bra.

Jag har tittat lite i Hundsport tidningar och där har jag sett att det finns en hel del att göra med sin hund, lydnad, agility, spår, drag, utställning m.m.

Sedan sa uppfödaren att, som någon här skrev, att en rottis måste aktiveras, den kan inte bara användas till en promenad runt hörnet utan måste jobba!

Jag är ute mkt så hunden jag köper kommer att vara mkt ute, samt på ridturerna, dessutom har jag tagit kontakt med min gamla tränare som jag gick för med min förra hund.
Hon sa att hon kunde komma och träna oss två ggr i veckan, med 4 st andra hundar, så jag kommer att få hjälpa redan från början med fostran på min hund.

Så med hennes hjälp kommer jag att börja tävla så smått.
Jag pratar även med henne om rasval och hon tyckte att en rottweiler skulle passa mig bra. Hon rekommenderade mig att jag skulle träna (och tävla om jag vill) hunden i lydnad och spår, två grenar som är både lätta och svåra för hund och förare, enligt henne.

Nu vet jag att man inte ska stirra sig blind på bara en ras,vilket jag inte gör, men jag tycker att rottweiler verkar tillgodose de krav jag har på en hund.
 
Sv: Rottweiler

Det ska finnas nåt test man kan göra för att se vilken eller vilka raser man skulle passa med. Vet inte om länk finns på SKKs hemsida? Man får fylla i hur mycket tid man kan lägga ner, om man gillar pälsvård etc. Inte dumt alls om man är i valet o kvalet! Kan ju ge lite hintar om inget annat?
 
Sv: Rottweiler

Bubbla skrev:
Min rottis dra mycket hellre bortåt än hemåt. Bortåt kan det ju finnas saker man inte sett som måste undersökas. Hemåt har man ju redan sett allt...
Jo det var vad hon som jag var på fjället sa med..... men jag gillar det på något vis. Jag tycker Rottisarna verkar störtsköna och bra att jobba med helt enkelt och i framtiden tror jag inte det blir fler jakthundar. Det är därför jag funderar över just Rottweiler nästa gång.

Mvh
Björn
 
Sv: Rottweiler

Jo rottisar är jättetrevliga hundar. Om de är bra och stabila i temperamentet förstås. Har ett par exempel på både hem- och kenneluppfödda hundar som inte alls har varit några bra exemplar.
Har en tik nu och har även haft hennes pappa, båda otroligt stabila, trevliga hundar. Lätta att lära saker (även saker man inte vill att de ska lära sig...), arbetsvilliga men inte hysteriska. Kanon med barn, tål hur mycket som helst (på gott och ont...). Enda nackdelen jag kan komma på är att de kan vara otroligt självständiga, min tik är ett praktexemplar på detta. Man får lägga ner en hel del tid på kontaktövningar.
Jag har även en korsninghund, jättetrevlig på alla sätt, men...nästa hund jag köper blir nog en rottis igen.
 
Sv: Rottweiler

Jag har också spekulerat kring hundra olika raser ungefär.... det är svårt. Men jag kom fram till att jag vill ha en glad och öppen hund och kunde då stryka många raser med vakt i sig. Ville också ha en hund som funkar till det mesta och älskar vara sin förare till lags. Det blev en jakthund :angel: en Flat Coated Retriever... En väldigt krävande ras men också en av de mest användbara raserna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej igen! Undrar hur mycket pengar ni lägger ner på hund/ hundar i månaden? Inkl. Försäkring, hundfoder, mediciner osv. håller på räknar...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 022
Senast: Sofie.S
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Sassy
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 118
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 661
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp