Rottweilers rykte...

Samma sak gäller väl med rottweiler, pittbull och div schäferblandningar - vissa folk som skaffar dem kan inte handskas med dem och de uppvisar då beteenden som inte accepteras av andra hundägare och annat folk.
Jag tror inte att det är trolleri som gör att den typen av hundar får "dåligt rykte" utan det är oseriösa uppfödare som säljer till folk som inte ska ha hund. Kriminella element och "kickers" som vill vara tuffa gillar rottis, pittbull och likn hundar - bara det är en anledning att INTE skaffa dem, enl mig. :cool:

Sedan att du, och säkert många med dig, har en hund som fungerar socialt är ju bara ett betyg på att du klarat av att fostra din "racka"! :D
 
Men det beror ju på att det är den "vanligaste" hunden i barnfamiljer också. De siffrorna beskriver säkert inte den procentuella delen givet att golden är en sådan vanligt förekommande ras.
Dessutom så tror jag att vissa familjer tror att bara för att golden är en "snäll" ras så ska ungarna kunna härja fritt med dem, och då är det ju inte så konstigt om hundstackarna till slut tar till tänderna.
 
Man räknar i förhållande till antal hundar av den rasen, alltså ett rättvist mått. Har också hört att Golden ska vara högt på listan, samma sak med Rottweiler och Labrador.

Om hunden är normal, med normalt påbrå så är det utan tvekan den männskliga faktorn som torde ligger bakom de flesta bettolyckor.
 
mkt puckat att göra sådär... och att folk är rädda för dom är väl inte så konstigt. det är ju faktiskt ganska stora och respektingivande hundar. fast jag har ett litet roligt minne av en rottis. satt i en soffa hon en kompis när en enorm hund med en liten ägare kom på besök. så fick monstret syn på mig, öppnade käften och till min fasa var det som att se ner i ett hajgap. sen hoppade han upp i soffan och la sitt enorma huvud i mitt knä. där låg han hela kvällen och slickade då och då min hand. gosehund. nalle kallades han :cool:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 567
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 954
Senast: Amaranthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 896
Hundträning Min unghund gör utfall mot andra hundar på promenaderna. Det började när han var 6-7 månader och är främst mot andra hanar. Bara lukten...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 880
Senast: Jwoe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp