• Träning
  • Trådstartare Trådstartare LillJenn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 245
L

LillJenn

Kan någon berätta mer om detta för mig? Jag har hört begreppet förut i samband med longering/löslongering men är inte riktigt införstådd med vad det innebär.

Någon? :bump:

Sv: Round-up?

Du menar inte Join up? När man driver hästen bort från sig på en volt och den ska vilja komma in till en. När den visar tecken på att den hellre vill vara med människan i mitten vänder man sig bort och hästen kommer och så följer den en överallt. En MYCKET förenklad förklaring :D . Kanske inte var det du sökte? Om det var det så får du säkert många svar från såna som verkligen kan och är bra på att förklara, om du frågar på NH :) .

Du menar inte Join up? När man driver hästen bort från sig på en volt och den ska vilja komma in till en. När den visar tecken på att den hellre vill vara med människan i mitten vänder man sig bort och hästen kommer och så följer den en överallt. En MYCKET förenklad förklaring :D . Kanske inte var det du sökte? Om det var det så får du säkert många svar från såna som verkligen kan och är bra på att förklara, om du frågar på NH :) .

Så round-up och join-upp är samma fenomen? Jag har en bok här hemma som utförligt tar upp join-up och som jag läst om, funderade bara om det var någon skillnad på round-up, vilket det kanske inte är då? :p

Har aldrig hört talas om round up faktiskt. Förutom när man pratar om att samla ihop djur t. ex. "round up sheep".
Var har du hört det nånstans? Men det kanske finns nåt som heter så också, jag har inte så jättekoll på det - får se om nån annan vet!

Ingen aning :angel: Follow-up och Join-up är ju kända Monty- metoder, men round up har jag aldrig hört? ;)

Det finns en ogräsgift som heter "Round up".

Men ordet round-up är mer för t ex att hämta hem boskapet från 1000tals hektar till corralen. They round them up. Så själva görelse bliv kallat "A Round-up" och det har inget att göra med att "join-up" eller en "follow up" alls.

Om inte nån har kommit upp med nya slang ord som jag har inte hört än.:angel:

Jag hörde det bara i förbifarten, men man måste ha blandat ihop det med join up helt enkelt. Det var nog det som menades, har jag förstått nu :smirk:

Det kan inte vara så att det som de talade om var en roundpen (eller hur det stavas). Dvs den inramade volt som man använder för att lära hästen join-up i?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 817
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller... 2 3
Svar
45
· Visningar
7 039
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi... 2 3
Svar
42
· Visningar
4 904
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka