Royal Canin gastro intestinal

Sofie.S

Trådstartare
Båda mina hundar har fått RCGI när de ätit något olämpligt och blivit dåliga i magen. Efter några dagar har de haft fin fast avföring och fodret har de ätit med god aptit - till och med min oerhört kräsne hane har gillat fodret.

Är i tankarna att byta foder på hundarna (inte på valpen ännu) då jag inte är tillreds med deras avföring. Den är inte lös men den är inte fast heller.

Men foder är en djungel.
Vad är det i RCGI som gör att avföringen blir så fast? Och vad gör fodret så smakrikt?

Då jag har två stora raser är det inte ekonomiskt hållbart att ge RCGI.
 
Båda mina hundar har fått RCGI när de ätit något olämpligt och blivit dåliga i magen. Efter några dagar har de haft fin fast avföring och fodret har de ätit med god aptit - till och med min oerhört kräsne hane har gillat fodret.

Är i tankarna att byta foder på hundarna (inte på valpen ännu) då jag inte är tillreds med deras avföring. Den är inte lös men den är inte fast heller.

Men foder är en djungel.
Vad är det i RCGI som gör att avföringen blir så fast? Och vad gör fodret så smakrikt?

Då jag har två stora raser är det inte ekonomiskt hållbart att ge RCGI.
Det innehåller lättlösliga fibrer och prebiotika. Om jag inte minns fel är det även psyllium i det. Det är energitätt som gör att man kan ge mindre portioner, det bidrar säkert till smakligheten. Är säkert också sprayat med smakförstärkare. Man vill ju ha det smakligt så även hundar med ont i magen (sämre aptit) vill äta det.
 
Båda mina hundar har fått RCGI när de ätit något olämpligt och blivit dåliga i magen. Efter några dagar har de haft fin fast avföring och fodret har de ätit med god aptit - till och med min oerhört kräsne hane har gillat fodret.

Är i tankarna att byta foder på hundarna (inte på valpen ännu) då jag inte är tillreds med deras avföring. Den är inte lös men den är inte fast heller.

Men foder är en djungel.
Vad är det i RCGI som gör att avföringen blir så fast? Och vad gör fodret så smakrikt?

Då jag har två stora raser är det inte ekonomiskt hållbart att ge RCGI.
Precis som @Jeps skriver. Det är ju ett foder anpassat till olika akuta och kroniska besvär från mag-tarmkanalen. Royal har överlag mycket hög smaklighet på sina foder.
Du skulle kunna kolla på deras normalfoder med inriktning mot mage-tarm (Digestive Care Maxi). Det ligger lägre i pris då det inte är ett medicinskt foder. Om det fungerar är individuellt så börja med en mindre påse.
 
Om man kollar på grunden i fodret så bygger det på ris och torkat fågelprotein. Kanske kan vara en sammansättning att kolla på i andra foder?

Just nu äter hanen ett foder som bygger på ris och köttmjöl.
Valpen äter RC fast valpfoder som också bygger på ris och torkat fågelprotein.
 
Om man kollar på grunden i fodret så bygger det på ris och torkat fågelprotein. Kanske kan vara en sammansättning att kolla på i andra foder?

Just nu äter hanen ett foder som bygger på ris och köttmjöl.
Valpen äter RC fast valpfoder som också bygger på ris och torkat fågelprotein.
Det fodret jag föreslog innehåller just ris och torkat fågelprotein som första ingrediens och är överlag likt GI.
Dessutom lär smaken vara liknande :)
 
Båda mina hundar har fått RCGI när de ätit något olämpligt och blivit dåliga i magen. Efter några dagar har de haft fin fast avföring och fodret har de ätit med god aptit - till och med min oerhört kräsne hane har gillat fodret.

Är i tankarna att byta foder på hundarna (inte på valpen ännu) då jag inte är tillreds med deras avföring. Den är inte lös men den är inte fast heller.

Men foder är en djungel.
Vad är det i RCGI som gör att avföringen blir så fast? Och vad gör fodret så smakrikt?

Då jag har två stora raser är det inte ekonomiskt hållbart att ge RCGI.
Kolla även nedanstående, ligger på ca 45 kr/kg i normala fall men finns för 37kr/kg på kampanj nu. Vet ej smakligheten, tycker Purina är lite sisådär med det.

Pro Plan® Large Adult Robust Sensitive Digestion - OptiDigest®​

 
Kolla även nedanstående, ligger på ca 45 kr/kg i normala fall men finns för 37kr/kg på kampanj nu. Vet ej smakligheten, tycker Purina är lite sisådär med det.

Pro Plan® Large Adult Robust Sensitive Digestion - OptiDigest®​

Innehållsmässigt låter det ju som ett vettigt foder!
 
Alltså oftast är det ju lite så med hundmat att man får vad man betalar för.

Stora hundar är ju lite dyrare i drift.
Jag är fullt medveten om att en större hund är dyrare i drift.
Men försöker hitta ett torrfoder som hunden ens vill äta. Just nu blandar jag torrfoder och blötfoder för att få hunden att äta ens. Skulle kunna minska matkostnaden genom att hitta ett mer aptitligt torrfoder. Lägger nu 900kr i månaden och tycker faktiskt inte att det är helt rimligt..
 
Jag är fullt medveten om att en större hund är dyrare i drift.
Men försöker hitta ett torrfoder som hunden ens vill äta. Just nu blandar jag torrfoder och blötfoder för att få hunden att äta ens. Skulle kunna minska matkostnaden genom att hitta ett mer aptitligt torrfoder. Lägger nu 900kr i månaden och tycker faktiskt inte att det är helt rimligt..
Oj, ja okej om du tycker att det är väldigt dyrt så blir det ju kanske svårt.
 
Jag är fullt medveten om att en större hund är dyrare i drift.
Men försöker hitta ett torrfoder som hunden ens vill äta. Just nu blandar jag torrfoder och blötfoder för att få hunden att äta ens. Skulle kunna minska matkostnaden genom att hitta ett mer aptitligt torrfoder. Lägger nu 900kr i månaden och tycker faktiskt inte att det är helt rimligt..
Lägger du 900kr/mån totalt eller är det per hund?
 
Oj, ja okej om du tycker att det är väldigt dyrt så blir det ju kanske svårt.
Hanen äter knappt 13 kg i månaden så ja, jag tycker att det blir dyrt att lägga 900kr när säcken bara kostar 549kr egentligen. Resten av summan läggs på blötfoder för att få honom att äta torrfodret.
 
Hanen äter knappt 13 kg i månaden så ja, jag tycker att det blir dyrt att lägga 900kr när säcken bara kostar 549kr egentligen. Resten av summan läggs på blötfoder för att få honom att äta torrfodret.
Du kanske redan har provat men tex laxolja, eller blodpulver istället för blötfoder. Eller färskfoder. Borde väl bli billigare än blötfoder och används det endast som topping behöver man ju inte ta hem så mycket. Min kräsna hane åt allt torrfoder om han fick lite blodpulver på men det skulle va Svenska djurapotekets annars ratade han det.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 082
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Min hund har åkt på rejäl gastrit. Hon har tidigare visat små tecken på kronisk gastrit (rapningar ibland, kräsen osv) men det har...
Svar
6
· Visningar
876
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa Hej! min hund har varit inlagd och håller på att återhämta sig efter en akut pankreatit. Hans värden har gått ner men jag är...
Svar
3
· Visningar
2 257
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 805
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp