Ruggad päls knights hawk

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Anfi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 150
A

Anfi

Hej,

Det är så att jag har testat en ny sadel på hästen närmare bestämt en knights hawk allround. sadeln så ut att ligga bra i stallet men efter ridningen så var pälsen ruggad under sadeln ungefär från stigländret och en dm bak, jag tänkte då att sadeln var för rak men kollade på andra sidan (den högra) och där var pälsen slät och fin. vad kan det bero på och har ni några tips på vad jag kan göra åt det? Under ridpasset gick hon jätte bra så hon verkade trivas iaf jag själv tyckte att jag hamnade lite i framvikt. Jag har testat en wintec 500 cair allround förut men den var för böjd i bommen.

Och så har jag en fråga till vad är det för grader på järnen på knights sadlarna, det röda sitter i sadeln nu och jag har sökt på internet och sett allt från 90 grader till 110 på det röda, så är det någon som vet vilket gradtal det röda järnet har?

/Annsofie

Sv: Ruggad päls knights hawk

Har du kollat under sadeln hur det såg ut där? Var stoppningen likadan på båda sidor?

Vet bara en person som haft bredare Hawks järn än de igentligen är. De är i stort likvärdiga viddmässigt med Wintecs järn så röd ca 95 grader.
Det går även att ha Griffins järn i denna sadel.

Kika under så att stoppningen är lika och fundera även på hur hästen gick med sadeln, ett annat rörelsemönster kan ju visa sig genom rugg och att sadeln inte legat still just på den sidan.

Dessa sadlar liksom de andra syntetisarna har en tendens att bredda sig en hel del när man sätter sig i dem så om du kände att du hamnade i framvikt så skulle jag testa med ett smalare järn alt. en pad under.
Vad ögat säger och hur sadeln sedan beter sig kan skilja regält.

Jo, jag har kollat sadeln och jag tycker att stoppningen ser jämn ut på båda sidorna, ungefär samma sak hände med wintec sadeln fast här var pälsen ruggad lite mer vid manken och bara på den vänstra sidan där också så jag tror inte det är sadelns fel utan antagligen jag som sitter snett eller hästen som är fel musklad. jag ska testa med en fårskinnspad nästa gång så får jag se om det blir bättre. Tack för svaren! :)

Liknande trådar

Utrustning Har funderat på ny sadel. Hästen har idag en Wintec 500 cair, som inte ligger riktigt 100. Har blått och vitt koppjärn, men med det blå...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: palle
·
Utrustning Hej. Hade en annan tråd ang min nya sadel, Knights Hawk, som det vart lite konstigheter med bredden på koppjärnen med. En kort...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: sissu
·
Utrustning Hej. Vi är ute efter en billig sadel med utbytbara koppjärn och har funderat på Wintec. Men nu när jag satt här och "smurfade" runt på...
Svar
17
· Visningar
4 158
Senast: fjordtokan
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom... 188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
661 350
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Vilken hundras?