Rullgardin/Vikgardin

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare MaddeLen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 4 145
M

MaddeLen

Nån som har en bra lösning på hur man tillverkar sin egen rullgardin?
Någon form av vikgardin går också bra.

/Madde

Sv: Rullgardin/Vikgardin

Jag har gjort vikgardiner av ett tyg som jag satt ringar i övre hörnen (där i hänger gardinen) och sedan 2/3 ner på vardera långsida. Om man tar tag i de lägre ringarna och hänger upp dem på samma krokar som gardinen sitter uppe i, får man en lagom lång gardinkappa (1/3 av gardinens totala längd). Väljer man ett mönstrat tyg, syns mönstret både när gardinen är upphissad och nerfälld. (Blir som ett Z när den är upphissad)
Hoppas jag förklarar så det går att förstå, annars får du fråga!

Jag tror jag hängde med. Det låter ju väldigt smart, dom lösningar jag har sett innehåller ju oftast ett snöre och det får jag för mig bara krånglar till det hela.

Saken blir självklart lite mer komplicerat eftersom min vikgardin ska göras i läder. Men din idé skulle kunna fungera. Ska göra ett försök.

Tack för tipset!

De med snören tror jag är skörare. Har ju iaf fler detaljer som kan gå sönder.
Kanske går det slå i öljetter istället för att sy på ringar?

Men är det verkligen läder du ska använda och inte skinn? Läder är ju knappt vik/rullbart !?:confused:

Det blir ett tunt läder, på ca 1mm i tjocklek. Annars hade det nog varit omöjligt :)

Öljetterna vore ju ultimat. Gardinen ska helst döljas bakom en konisch(stavning?) i uppvikt tillstånd.

Liknande trådar

Hemmet Jag har ett gammalt skåp som min morfar tillverkat och nyckeln till låset är försvunnen. Någon som vet om, och i så fall hur, det går...
Svar
4
· Visningar
579
Senast: ameo
·
Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 859
Senast: SaraXX
·
Hemmet För 2 år sen köpte vi ny säng. Jag gjorde ordentlig research, vi var runt och provade olika sängar mm. Jag ville verkligen göra ett noga... 2 3
Svar
56
· Visningar
3 187
Senast: Rosett
·
IT & mobiler När man går in i albumen så visas en rörlig bakgrund med bildspel på alla bilder i albumet. Detta är väldigt störande. 🧠 Nån som vet...
Svar
3
· Visningar
166
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka