Rumsren - råd?

Bra ide att upprepa ett kommando. Riktigt bra att de kan det senare i livet!
Lugn plats är ju inte så svårt - allt är lugnt här ute :)
Min hane har vi alltid använt kissa komandot oavsett om.han är lös eller i koppel både hemma och borta. Skit smidigt när man är iväg med vilen och man bara stannar flr en bensträckare, då tar man ut hunden och säger gå och kissa så går han.automatiskt och kissar.

Vi fick en omplacering nu som är 8 år och hon har också börjat fatta kissa kommandot. Jag går mot dörren och säger gå och kissa så går hon rätt ut på gräsmattan och gör ifrån sig.

Så uthållighet och träning är enda sättet. Det bästa är om du har en specifik toaplats, typ en tuss halm eller en speciell buske dit hon ska gå så hon inte har för mycket valmöjlighet.
 
Lek gör gärna valpar kissenödiga så det kan vara bra att bryta i leken, lyfta ut henne till kissplatsen och vänta ut henne.
Vi sparade två valpar ur vår sista kull och de var svårare än andra att få rumsrena just pga att de leker heeeela tiden. Man fick gå in och bryta leken (rätt ofta i början) och släppa ut dem en och en i lugn och ro.
För när de är mitt i leken är allt toppenkul och de märker inte mycket av annan :)
 
Bra ide att upprepa ett kommando. Riktigt bra att de kan det senare i livet!
Lugn plats är ju inte så svårt - allt är lugnt här ute :)

Ja det är guld att kunna säga till sin vuxna hund att kissa när man är iväg :)

Med lugn plats menar jag en särskild plats dit ni går enbart för att kissa. Helst inga distraktioner alls (fast för en valp är ju allt distraktion :angel: minsta möjliga iallafall). Jag gick till ett gammalt träd med min och stod bara där sen och upprepade kommandot tills han var klar oavsett hur mycket han försökte få till lek. Det tar ett tag innan polletten trillar ner (min är omplacering som inte har haft det lätt sin första tid i livet och var enormt stressad när han kom som sjumånaders) men när den väl gör det så är det så skönt!
 
Det var en tråd för ett tag sedan med massa bra tips om just rumsrenhet. En liten pomeranian (?) som de kämpade med. Någon som kommer ihåg den?
 
jag inser att just ha en kissplats funkar utmärkt på min terrier. När det är riktigt vidrigt ute eller om vi har superbråttom så går jag alltid till samma buske med honom och han kissar varenda gång. Den lilla Råttjäveln har jag inte gjort så med - än, men det ska jag nog börja med
 
Jag har just nu världens underbaraste (och detta är en helt opartisk åsikt, helt enkelt sanna fakta) 9-månaders australiska terrier och jag litar fortfarande inte helt och hållet på att hon klarar sig. Det går bra länge men sen glömmer hon sig och det blir en pöl. Ärligt talat tycker jag det är aningens frustrerande, men med tanke på ovannämnda underbarhet (om det kan tänkas heta så) så är det bara att härda ut. Och hon är konsekvent; det är alltid hallmattan som får agera toa. Det kan hända trots att vi nyligen varit ute, men jag tror att hon har så fullt upp att hon ibland glömmer att kissa klart.
 
När jag hade valp så gick jag ut efter varje tupplur, varje måltid och varje lekstund. Det blir typ 100 gånger om dagen, men är man konsekvent så lär sig valpen att göra ifrån sig ute väldigt fort. Han kissade inne max en handfull gånger och bajsade inte inne en enda gång. Vid 10 veckor sade han till att han behövde gå ut. :)
 
När jag hade valp så gick jag ut efter varje tupplur, varje måltid och varje lekstund. Det blir typ 100 gånger om dagen, men är man konsekvent så lär sig valpen att göra ifrån sig ute väldigt fort. Han kissade inne max en handfull gånger och bajsade inte inne en enda gång. Vid 10 veckor sade han till att han behövde gå ut. :)
Fast det är inte en allmängiltig sanning som stämmer in på alla valpar. Det är inte ovanligt att småväxta raser kan ta längre tid att få rumsrena.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
687
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 300
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag har en 13 veckors valp här hemma som blivit som besatt av snön. Så fort han är ute har han käften i snön o tar inte upp den förräns...
Svar
1
· Visningar
1 619
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 867
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp