V

Vicku

Nu vill jag gärna veta hur ni gjorde för att få era valpar rumsrena.. någon som vill dela med sig?
 
Ut är den har busat, ut när den har vaknat, ut när den har ätit, ut när den börjar nosa och snurra, ut om den går till ytterdörren osv.. ut sent på kvällen, ut mitt i natten, ut tidigt på morgonen..
Det är ett jäkla springande ut och in men det är det ju värt :)
Skippa tidningspapper på golvet.. ger dej bara dubbelt jobb!
 
Jag hade nästan glömt av hur jobbigt det va =)
Men våran kille var nästan 6 månader innan han blev helt rumsren, och ändå gjorde vi precis som man ska.
Sista månaden kissade han "bara" i sängen när han inte kunde hålla sig....mysigt!
 
Håller med Tigerlilja.
Ut efter mat, sömn, lek och se till att stanna ute tills valpen kissat.
Efter mat brukar de bajsa också.
Min däremot behöver inte ut på natten, hon sover från 22-06
varje natt(tio veckor nu)
Det är olika på alla, men det viktigaste är att bara hålla på och beröm när de gör det ute.
 
Jag håller med övriga om att springa ut efter, lek, mat, sömn osv. Jag var väldigt noga med att vara uppmärksam på "tecken" när han ville gå ut....vilket har gjort att han oftast kommer och säger till.....en o annan pöl har det väl blivit ändå när han varit uppspelt :D
/Wera
 
hihi...känner igen det där med å kissa i sängen sista tiden, så najs så :D

Men han är bäst endå :love:

:banana: NiCkAn
 
Tror ni det funkar med getter också? Har två killingar som jag gärna skulle ha i knät framför TV:n...
 
Vi hade ett litet helvete att lära våran lilla Elektra att bli rumsren då uppfödaren hade vant valparna att kissa på tidningar.

Men som de andra här har skrivit. Vi gick ut så fort hon hade sovit, ätit och busat.

Första dagarna kunde vi gå ute i trädgården och vänta i 2 timmar innan det hände något och sen så fort hon kom in satte hon sig på första bästa matta.
 
Det kan vara otroligt svårt när de är vana vid tidningar....
 
vi försöker så gott det går att få vår valp rumsren.. det går väldigt bra och han är 8 veckor.. vi bor på tredje våningen så det blir ett himla springande upp och ner för dessa trappor, att kissa på tidningspapper skulle jag aldrig lära en valp, de är ju precis som du säger bara dubbelt jobb.. får se hur länge det tar för busfröet (har inte något namn än) namn tips kanske?
 
Om hunden kissar på natten kan man ta en stor pappkartong och tejpa sidorna ordentligt så att de inte viker sig och sedan ställa den bredvid sängen, lägg i en mjuk filt och sist men inte minst valpen :p. eftersom valpen inte kissar där den ligger kommer den att börja gnälla och då vaknar man (förhoppningsvis). sen är det jätteviktigt att vara snabb som tusan med att ta ut hunden när den verkar nödig. och att hellre ta ut den en gång för mycket än för lite. min duktiga labbe blev rumsren på 2 dagar!
 
va hemskt de lät :o de är väl jag som är känslig de funkar säkert jätte bra men han måste ju få kunna dricka vatten och lägga sig nån annanstans om det blir för varmt eller oskönt, vår valp har börjat pipa lite på natten när han vill ut så de går bra det här.. :)
 
Jajamän!

Min lilla collie-flicka är nu fem månadet och helt rumren sedan ca 1,5 månad!
Hon kissade inne sammanlangt kanske fem-sex gånger...

Jag fick henne då hon var 9 veckor. Det första hon gjorde när hon kom hem var att kissa på gräset och då fick hon beröm. Sedan väckte hon mig vid 4 på morgonen, då bar jag ut henne och satte he´nne på samma ställe - hon kissade - bröm. Det gäller att ta ut valpen direkt efter mat och sömn och minst ca varannan timme.

Om man ser valpen kissa inne får man rusa fram så att den förstår att den gör fel, men man ska inte skälla etc. Lyft snabbt upp den (då slutar den kissa), sätt ner den ute och beröm då den kissar färdigt.

Det gäller att passa på, berömma och inte lämna valpen ensam alls de första veckorna. Lycka till!
 
hmmm... det kanske ska tilläggas att jag inte kunde motstå hans blick så han kom upp i sängen redan första natten... och där ligger han fortfarande, 35 kg större. men det är ju inte alla som vill vakna upp med en hundgump i ansiktet... :p
 
Som andra redan har skrivit, ut så fort valpen har ätit, sovit och lekt och beröm när den gör behovet ute.
Min valp var tidningslärd så det första hon gjorde när hon kom hem hit var att sätta sig på en matta så nu har alla mattor åkt ut temporärt. Vi går ut ofta med henne så det har inte hänt någon olycka på ett bra tag nu och hon har börjat fattat vinken med att gå ut så när det är dags går hon till dörren.
 
Mattorna har åkt ut här också, fast vi tog bort dem innan vi fick hem vår valp.
Gjorde misstaget en gång att ha dem kvar och det var inte speciellt kul.
Det finns ju en viss bitfaktor i mattor också......
 
du har fått så många fina tips....
såhär har jag gjort med mina då dom var valp:
ut så fort dom ätit, druckigt, lekt osv... alltid berömma då dom gör behoven ute, aldrig fya då dom gjort inne då dom kan gå i smyg och göra det för dom skämms. På natten har dom fått bo i bur (kompost-hage) med tidningspapper....
Däremot hade jag problem då valp nummer två kom och hund nummer ett var ca 1 år, två hannar och den äldre börjde markera inne lite titt som tätt... men han växte bort från det tack och lov... :smirk:
 

Liknande trådar

Hundträning Om några veckor flyttar det förhoppningsvis hem en liten valp. Då det är min första valp funderar jag mycket över den första tiden med...
2
Svar
22
· Visningar
2 856
Senast: pocreator
·
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 868
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa I förrgår tog jag bort vår 11-åriga hund, hemmaavlivning. Vi har även en 6mån valp av samma ras, som även var med hemma vid...
Svar
7
· Visningar
817
Övr. Hund Jag funderar lite över försäkring. Jag har individuella försäkringar på mitt gäng nu, men funderar på om man ska gå över på...
2
Svar
32
· Visningar
1 810
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp