Första parningen

Bukefalos 30 år!

Karolina90

Trådstartare
Hej, vi ska nu till helgen (planerat iallafall) testa första parningen med våran tik, hon är då i dygn 13, labrador för att tillägga, hon har sen någon dag tillbaka börjat blöda mindre och tunnare dygn 9 idag, jag vill inte ta massa progesteronprover då jag inte vill stressa henne kring o åka till veterinär fram o tillbaka utan vill höra era erfarenheter kring att prata utan progesteronprov. Hur har ni gått till väga och när har ni parat? Vad blev resultatet i valpar

Tacksam för svar

Hej, vi ska nu till helgen (planerat iallafall) testa första parningen med våran tik, hon är då i dygn 13, labrador för att tillägga, hon har sen någon dag tillbaka börjat blöda mindre och tunnare dygn 9 idag, jag vill inte ta massa progesteronprover då jag inte vill stressa henne kring o åka till veterinär fram o tillbaka utan vill höra era erfarenheter kring att prata utan progesteronprov. Hur har ni gått till väga och när har ni parat? Vad blev resultatet i valpar

Tacksam för svar
Jag tänker att utan att ta prov så får man vara beredd att åka lite extra (om man åker till hanen varje gång). De tikar jag har parat har varit väldigt tydliga när det är rätt dag. Hundarna har fått springa lösa och lärt känna varandra och sen har det visat sig om det är läge eller inte.

En gång har jag varit med om att tiken varit väldigt påstridig men hanen visade klart att han inte var intresserad. Några dagar senare blev parning av. Jag tror det blivit parning från 10,e till 15,e dygnet ungefär.

Jag tänker att utan att ta prov så får man vara beredd att åka lite extra (om man åker till hanen varje gång). De tikar jag har parat har varit väldigt tydliga när det är rätt dag. Hundarna har fått springa lösa och lärt känna varandra och sen har det visat sig om det är läge eller inte.

En gång har jag varit med om att tiken varit väldigt påstridig men hanen visade klart att han inte var intresserad. Några dagar senare blev parning av. Jag tror det blivit parning från 10,e till 15,e dygnet ungefär.
Ja jag tänker att det är lite så man får göra, vad blev resultatet i valpar för din del då? Jag vet ju dock inte om våran tik följer samma mönster som sin mor och hon parades 13-16 gav 3 valpar och sista kullen 19-20 och gav 2 valpar och dessutom testade jag progesteronprov då vid sista o det låg på 63,5> därav vill jag inte hålla på med progesteronprov heller då jag anser att det inte verkar spela roll

De flesta hanhunsägarna i min ras tar inte emot utan progprov.
Men som skrivits innan så får man vara beredd på att försöka fler dagar om man inte tar prov.

De flesta hanhunsägarna i min ras tar inte emot utan progprov.
Men som skrivits innan så får man vara beredd på att försöka fler dagar om man inte tar prov.
I detta fallet så känner vi personen som har hanen så det är ingen fara men jag tänker att ser det inte bra ut på dygn 13 så väntar 2-3 dagar isåfall, tror inte man är ute för sent då

Ja jag tänker att det är lite så man får göra, vad blev resultatet i valpar för din del då? Jag vet ju dock inte om våran tik följer samma mönster som sin mor och hon parades 13-16 gav 3 valpar och sista kullen 19-20 och gav 2 valpar och dessutom testade jag progesteronprov då vid sista o det låg på 63,5> därav vill jag inte hålla på med progesteronprov heller då jag anser att det inte verkar spela rol

Jag har aldrig strävat efter att få så många valpar som möjligt utan tänkt att tiken får styra. Det är ju viktigt att komma överens med hanhundsägaren om vilket upplägg ni ska ha. Jag har både lämnat bort tiken, haft hanhunden hos mig och åkt till hanen varje parning. Det har blivit från 3 valpar till 8,a som mest.

Jag har aldrig strävat efter att få så många valpar som möjligt utan tänkt att tiken får styra. Det är ju viktigt att komma överens med hanhundsägaren om vilket upplägg ni ska ha. Jag har både lämnat bort tiken, haft hanhunden hos mig och åkt till hanen varje parning. Det har blivit från 3 valpar till 8,a som mest.
Ja nu i första läget så kommer vi åka dit och så får dom leka o så ser vi vad som händer, sen får vi se om det blir att hon får stanna kvar där för att lära känna mer eller hur vi gör man får se hur känslan känns på söndag, tänker att visar hon inget intresse eller blir arg så testar vi typ tisdag eller onsdag igen då är hon ju i dygn 15-16

Nu senast blev det parning dag 9. Planen var att hämta hem hanen men det tog 10 min så satt de ihop. En pangparning och det blev 6 st perfekta valpar.
Ja vi får väl se helt enkelt, svårt o se att våran tik skulle accpetera på en gång då hon är en sån som behöver mjukna lite o lära känna, även om dom sätt varandra på jakter o så så behöver hon nog tid först 😅

Tacksam för svar
Är det lämpligt att avla om hunden blir stressad av ett veterinärbesök?
Jag har ingen större kunskap men stressade djur känns ju inte som det bästa.

Tacksam för svar

Om du vet hennes tidigare löpcykler kan du räkna baklänges för att få fram det troliga höglöpet. Om du inte vill progesterontesta då, som är det absolut mest säkra för att hitta LH-topp och ägglossning. Tror man att ägglossning har varit kan du i stället ta ett utstryk, det är mer tillförlitligt än prog efter ÄL.

Är det lämpligt att avla om hunden blir stressad av ett veterinärbesök?
Jag har ingen större kunskap men stressade djur känns ju inte som det bästa.
Hon har aldrig varit stressad hos veterinären innan men jag vill inte riskera att hon kan bli det eftersom man måste åka fram o tillbaka fler gånger för prover, alla hundar kan bli stressade helt normalt

Hon har aldrig varit stressad hos veterinären innan men jag vill inte riskera att hon kan bli det eftersom man måste åka fram o tillbaka fler gånger för prover, alla hundar kan bli stressade helt normalt
Ok jag har svårt att tänka mig att en mentalt stabil hund blir stressad av att åka till veterinären några gånger men men.
Däremot kanske man inte vill riskera smittor? Som med hästar?

Menar du att hundar generellt blir stressade av ett vanligt veterinärbesök? 😳

Men nämn den hund som aldrig nånsin blir stressad av nånting. Att uppleva stress i vissa situationer är en fullt naturlig reaktion och behöver inte betyda att hunden har dålig mentalitet på det stora hela. Kortvarig stress är omöjligt att helt undvika, men en hund som är bra mentalt avreagerar snabbt och släpper stressen när situationen är över.

Så ja, det är inte riktigt så svartvitt som du verkar tro.

Tänker att det beror på vad de har varit med om tidigare, plus genetisk känslighet plus hur mycket integritet de har.

Alla mina hundar har blivit lite stressade av veterinär. De som varit värst har blivit opererade flertalet gånger.

Och dessa är givetvis inte några avelsämnen. Ett veterinärbesök är väldigt sällan speciellt trevligt.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker inte det är märkligt alls, det är trots allt väldigt sällan det sker trevliga saker inne hos veterinären.
Min lilla terrier som var världens tuffaste, gladaste mest lättsamma och underbara lilla pryl bland folk viftade glatt med svansen hela vägen upp på bordet. Hälsade, var snäll och go och duktig trots någon OP och annat obehag, men pälsen föll i drivor när hon var där. Klart stresspåslag. Jag tyckte hon var en utmärkt representant för rasen ändå. :)

Jag har inte hundar, så jag vet inte. Det var liksom därför jag frågade 😉 Varför brukar du ställa frågor om inte för att få veta mer?
Hästar, hundar, katter, marsvin, människor... jag tänker att om inte de flesta, så väldigt många, känner sig lite stressade och nervösa inför läkarbesök. Djuren vet ju dessutom inte varför de är där och har de senaste tre besöken inneburit smärta och/eller obehag kan jag anta att de förväntar sig detsamma den fjärde gången.
Jag skulle absolut inte ta en individ ur avel bara för att den visade stress hos vetten (då blev inga shibor gjorda! :D ), däremot får man väl se över Nivån av stress och hur hunden uttrycker den.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka