Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var på Hornbach igår och kom hem med en meterhög Alocasia Wentii :love: De hade en annan lika stor Alocasia med lite flikiga blad som jag funderar på att åka tillbaka och införskaffa.
 

Bifogade filer

  • B551CEAB-3E85-44CE-842A-318D13BFF71A.jpeg
    B551CEAB-3E85-44CE-842A-318D13BFF71A.jpeg
    316,3 KB · Visningar: 68
Är det någon i tråden som har en rumslind? Är sugen på en sån men vill ha en ganska stor så nyfiken hur era har växt, placering osv!
 
Sådana där har jag ett par stycken och kan bekräfta att de är mycket lättskötta och fina! Dock känsliga för övervattning, jag vattnar mina max var 10:e dag (var 14:e på vintern).
Det läste jag något om vattning en gång i veckan på sommaren och varannan vecka på vintern.
Med andra ord får den och orkidé ingå i samma bebattningsplan så missar man inte. 😇
 
Har köpt på mig fler! Denna gång blev det en fönsterfikus, ännu en, eftersom min andra trivs så bra hos mig (och eftersom jag har svår växtabstinens). Blev Burgundy. Hoppas på fin kontrast.

Köpte också den här lille finisen. Monstera Adansonii Aurera.

Visa bifogad fil 97274

Så jävla sugen på en sån, eller vanlig en Adansonii Variegata. Helt sjukt att en sån stickling gick för typ 8000 för några år sen 😂
 
Verkade om jag skulle lägga här eller i trädgårdtråden, men det känns ändå passande här;
Ett gäng växter fick flytta ut i sommar när det var som varmast. Finns det något man kan göra för att minska risk att det dras in ohyra nu när de ska flytta in igen? En vattning med nematoder första dagen? Annat?
Vill helt inte dra in mer än nödvändigt. De står ganska isolerat i huset i eget rum och nästa rum med växter är ett par rum bort. Däremot är det här jag också brukar driva upp fröer under vinter/vår.
 
På tal om orkidéer, hur vill de ha vatten?
Vill att den ska få en schysst start här i livet.
På lappen i krukan står det något 1x/2w på vattningen. Betyder det att den vill ha vatten varannan vecka eller vad menas?
Vet inte om du har fått svar på din fråga, men om du inte har det så kommer det ett här.

En bra tumregel är att vattna när de synliga rötterna nere i krukan är silverfärgade. När rötterna är nyvattnade så är de gröna (såvida det inte är lite skruttiga rötter) och när rötterna torkat tillräckligt så är de silverfärgade. Om du är osäker, vänta en dag till. De klarar torka bättre än väta.

Hur ofta de behöver vattnas beror på hur nedbrutet substratet är, temperatur, luftfuktighet och luftrörlighet. Lycka till! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 216
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 742
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 890
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 497
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp