Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äta i köket är överskattat va? :D
20220709_143327.jpg
 
16574027635719138188046668799189.jpg

Har sett att tidigare nämnda växt har vita prickar (som ej rör sig vad jag sett). Idag såg jag även denna som jag plockade av. Vad kan det vara för något? Påminner lite om något spindelbo.
 
Leveransen dröjde och säljaren skickade därför med två stambitar. Fick just veta att det är Amydrium medium. Det är en växt på önskelistan så det var klockrent! :love:
Nu ska jag bara se till att de överlever, stambitar är inte min starka sida men ibland går det bra :D
 

Bifogade filer

  • 20220713_150426.jpg
    20220713_150426.jpg
    212,6 KB · Visningar: 45
Jag fick en idé om hur jag ville ha mina orkidéer. Idag kom "krukorna" jag beställt, så har testat att knyta en ampel nu:
Ork753.jpg


Funderar på hur jag ska göra med innerkrukan, om jag ska ta bort den och fylla hela bollen med bark, eller om det är smidigast att kanske ha kvar innekrukan och ha lite mossa och sånt i bollen istället? 🤔
 
Jag fick en idé om hur jag ville ha mina orkidéer. Idag kom "krukorna" jag beställt, så har testat att knyta en ampel nu:
Visa bifogad fil 95250

Funderar på hur jag ska göra med innerkrukan, om jag ska ta bort den och fylla hela bollen med bark, eller om det är smidigast att kanske ha kvar innekrukan och ha lite mossa och sånt i bollen istället? 🤔
Men gud så snyggt!
Det är ju bra för rötterna att få lite ljus, så jag skulle inte fylla bollen helt. :)
 
Finns det något man kan göra åt den här kaktusen? Vi har vänt på den tidigare (så fort vi sett att den börjar luta för mycket), men den har inte riktigt legat ner så här mycket då. Den har antagligen letat sig mot solen som var i veckan (krukan stod på andra hållet när vi kom hem) och vi var inte hemma och kunde passa den på en vecka.

Funderar på om det går att beskära på något sätt, den ser inte rolig ut när den ligger så.

FEA09097-5519-4803-A6CC-37E61A828FCD.jpeg
 
Jag fick en idé om hur jag ville ha mina orkidéer. Idag kom "krukorna" jag beställt, så har testat att knyta en ampel nu:
Visa bifogad fil 95250

Funderar på hur jag ska göra med innerkrukan, om jag ska ta bort den och fylla hela bollen med bark, eller om det är smidigast att kanske ha kvar innekrukan och ha lite mossa och sånt i bollen istället? 🤔
Jag skulle fylla bollen med mossa och bark, och så ner med orkidén. Vill rötterna ha ljus kommer de leta sig till glaset.
 
Köpte två krukor på second hand. Tänkte att jag behövde fler krukor. Kommer hem och inser något förskräckligt; Jag har inga växter att ha i krukorna!

Så nu är mitt stora dilemma: Åka till blomsteraffär och köpa fler växter, eller dela/ta sticklingar på de jag redan har?

Jag vill ha något i badrummet. Något som gillar fukt och inte behöver alldeles mycket ljus. Det finns ett litet fönster som vetter åt norr. Kanske någon slags ormbunke skulle funka? Eller en fredskalla. Eller något annat?
 
Köpte två krukor på second hand. Tänkte att jag behövde fler krukor. Kommer hem och inser något förskräckligt; Jag har inga växter att ha i krukorna!

Så nu är mitt stora dilemma: Åka till blomsteraffär och köpa fler växter, eller dela/ta sticklingar på de jag redan har?

Jag vill ha något i badrummet. Något som gillar fukt och inte behöver alldeles mycket ljus. Det finns ett litet fönster som vetter åt norr. Kanske någon slags ormbunke skulle funka? Eller en fredskalla. Eller något annat?

Jag har en gullranka i ampelkruka i badrummet :) den trivs skitbra!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 214
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 862
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 496
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp