Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man ser alldels för många sådana här som står typ i hallen hos folk. (skamlöst lånad bild.)
1585766020050.png


De här två står direkt i söderfönster hos mig. :D Lite trångt nu på grund av för många chiliplantor.
91866459_2648774332008512_50882155433164800_o.jpg
 
Jag har en marginata, några compacta, och två varianter av fragrans. Det finns ju så många! :D
Bilder pliiiis!
Ja alltså, jag tycker att jag upptäcker en ny familj varje vecka som jag bara BEHÖVER I MITT LIV! Dracaena goldieana står rätt högt upp på villhöver-listan :love: Och en magenta för det måste man ha.

Har önskat mig presentkort på växter i födelsedagspresent :angel:
 
Man ser alldels för många sådana här som står typ i hallen hos folk. (skamlöst lånad bild.)
Visa bifogad fil 47948

De här två står direkt i söderfönster hos mig. :D Lite trångt nu på grund av för många chiliplantor.
91866459_2648774332008512_50882155433164800_o.jpg

Skyldig till en halv efterapning av det övre exemplaret (dock ej i hall) och trodde faktiskt att det berodde på att den fått så lång stam och inte orkade resa sig längre :angel:

Ska försöka komma ihåg att ställa den annorlunda i nya boendet!
 
Skyldig till en halv efterapning av det övre exemplaret (dock ej i hall) och trodde faktiskt att det berodde på att den fått så lång stam och inte orkade resa sig längre :angel:

Ska försöka komma ihåg att ställa den annorlunda i nya boendet!

Stammen kan man inte göra så mycket åt när den väl blivit sådär lång och spe, om man inte vågar kapa den, men bladen blir jättemycket piggare av sol! :)
 
Jag råkade köpa mig en liten venushår idag, hur många dagar tror ni att jag klarar den? :angel:

Skulle egentligen bara ha två små perenner till balkongen, men "råkade" bära med mig ovanstående plus en minikalatea, en miniförmakspalm och en dvärgcissus också. Om de är små får man ta två, eller hur var det nu? :o

(Till balkongen blev det en Hakonegräs och en rostbräken. Ska ha en japansk skuggträdgård på översta hyllan som står under tak längst in på balkongen. Blir det en riktigt dålig sommar kommer jag vara den enda i grannskapet som stödbelyser utomhus mitt i sommaren :D)
 
Gör ett försök att rota svärmorstunga.. har satt datum på dem så jag inte ska ge upp för att det ”har gått jättelänge” när det gått tre veckor :angel:

DAD519DF-B466-42F9-B029-144D3EFCE6F9.jpeg


Har två laurentii och två hahni sen innan. Denna vet jag inte riktigt vad det är - stal blad av svärfar för några veckor sen. Försökte rota i vatten men inget hände.. hoppas detta kan gå även fast vattenrotningen misslyckades.
 
Gör ett försök att rota svärmorstunga.. har satt datum på dem så jag inte ska ge upp för att det ”har gått jättelänge” när det gått tre veckor :angel:

Visa bifogad fil 47983

Har två laurentii och två hahni sen innan. Denna vet jag inte riktigt vad det är - stal blad av svärfar för några veckor sen. Försökte rota i vatten men inget hände.. hoppas detta kan gå även fast vattenrotningen misslyckades.
Så spännande! En växt jag faktiskt aldrig haft.
 
De säljer för övrigt stora, gröna krukväxter på Tesco för £8 och £10... men jag har inte plaaaats! :arghh: De har bland annat jättefina stora bananer (jag behöver verkligen inte en till banan!) men också sorter jag inte sett förut.
 
Så spännande! En växt jag faktiskt aldrig haft.
Jag hade asmånga laurentii som jag fick av en kollega - avskydde dom! Men nu går det bättre :angel: gillar dom flesta i familjen men tycker fortfarande sämst om laurentii (dom klassiska med gula kanter. Tycker dom är fula!)
 
Jag hade asmånga laurentii som jag fick av en kollega - avskydde dom! Men nu går det bättre :angel: gillar dom flesta i familjen men tycker fortfarande sämst om laurentii (dom klassiska med gula kanter. Tycker dom är fula!)

Jag tycker att de är fina, men inte tillräckligt fina för att jag ska ha plats med dem om det makes any sense. :D Mitt utrymme är väldigt begränsat., och visst är det lite roligt vilka växter man kan känna aversion emot? Jag kan, KAN verkligen inte gilla pelargoner av någon anledning. De kommer inte in i mitt hus.
 
Jag tycker att de är fina, men inte tillräckligt fina för att jag ska ha plats med dem om det makes any sense. :D Mitt utrymme är väldigt begränsat., och visst är det lite roligt vilka växter man kan känna aversion emot? Jag kan, KAN verkligen inte gilla pelargoner av någon anledning. De kommer inte in i mitt hus.

Pallar heller inte pelargoner. Jag kommer verkligen inte överens med dem :cautious:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Pallar heller inte pelargoner. Jag kommer verkligen inte överens med dem :cautious:
Har du någon teori?
:D

Själv undrar jag om det inte blev för mycket pelargoner i farmors hus. Jag älskade typ Allt hon gjorde i trädgården och medrumsväxterna.... utom de där pelargonerna alltså. Halva året är de döa pinnar och sedan luktar de. Som i - inte gott. :crazy:
Generellt är jag inte jätteförtjust i blommande blommor inomhus om det inte är typ orkideér eller clivior.
 
Har du någon teori?
:D

Själv undrar jag om det inte blev för mycket pelargoner i farmors hus. Jag älskade typ Allt hon gjorde i trädgården och medrumsväxterna.... utom de där pelargonerna alltså. Halva året är de döa pinnar och sedan luktar de. Som i - inte gott. :crazy:
Generellt är jag inte jätteförtjust i blommande blommor inomhus om det inte är typ orkideér eller clivior.

Jag klarar inte doften och sedan tycker jag faktiskt att de inte är fina (vilket är lite märkligt, jag tycker om andra sorters nävor).

Eterisk olja från rosengeranium används ofta som substitut för rosolja eftersom den är billigare och jag klarar inte av att använda produkter doftsatta med den.
 
Dr. Westerlund börjar äntligen biffa till sig så nu blir det snart sticklingstagning och nedklippning. Väldigt sent i år, antagligen för att det varit så grått. Detta blir nionde generationen från den här moderplantan, som jag plockade ur min farmors dödsbo. Då var den en lång ranglig stjälk utan blad typ. Växtkraft deluxe 🌱

1EC5B482-579B-44DF-B583-C42A252112E3.jpeg
 
Min ena sparris har börjat skjuta ut nya skott. Har aldrig testat att knipsa den men det ser ju ut som att man borde kunna göra det? Som på ampelliljor typ?

6322C2DF-076F-4582-81C1-222D32E75DAB.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 216
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 757
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 893
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 497
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp