Bukefalos 28 år!

Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en sån där klassisk grön planta (som jag nu totalt glömt namnet på 🙄 så tråkig är den!) som jag köpte för att katten skulle kunna äta på den om hon ville, men hon har noll intresse. Och jag har tröttnat på den, jag vill ha en fin blomma som jag faktiskt tycker om.
Men vette 17 vad jag ska göra med min gröna krukväxt, jag får bara plats med de två jag har i mitt fönster (andra halvan tillhör katten). Jag ställde ut den förra döende pelargonen i trapphuset med en lapp om att man fick ta den gratis och den försvann på ett nafs.
Kanske kan göra samma sak igen? 🤔
 
Den må vara en jäkla diva att ta hand om, men den verkar gilla att bli fotad :love:

20200402_190617.jpg
 
Dr. Westerlund börjar äntligen biffa till sig så nu blir det snart sticklingstagning och nedklippning. Väldigt sent i år, antagligen för att det varit så grått. Detta blir nionde generationen från den här moderplantan, som jag plockade ur min farmors dödsbo. Då var den en lång ranglig stjälk utan blad typ. Växtkraft deluxe 🌱

Visa bifogad fil 47990
Fin!

Min doktor dog i källaren under februari-mars. Jag glömde vattna.
 
Sen har vi den mindre snygga växten i rummet. Fick den av syrran i inflyttningspresent när jag blev singel.
Den får rätt häftiga blommor, ser först ut som konstiga kottar, som sen slår ut och blir massa små fina blommor. Har sett den blomma två gånger under de åren jag haft den. Hade velat ha den i en annan form, men vet inte om man kan norpa något från den och sätta i vatten så det blir rötter och sen plantera om.

Visa bifogad fil 46578
Nu har jag tagit ett "skott" från denna och satt i vatten, det blir rötter på den nya. Nu funderar ja på om det går att använda vanlig jord eller om den behöver planteras i någon special jord, funderar även på att försöka hitta någon pinne som jag kan trä den runt också.
 
Nu har jag tagit ett "skott" från denna och satt i vatten, det blir rötter på den nya. Nu funderar ja på om det går att använda vanlig jord eller om den behöver planteras i någon special jord, funderar även på att försöka hitta någon pinne som jag kan trä den runt också.

Vanlig jord borde gå alldeles utmärkt! se bara till att hålla lagom fuktigt i början. :)
Är det någon typ av porslingsblomma kanske?
 
Jag har en sån där klassisk grön planta (som jag nu totalt glömt namnet på 🙄 så tråkig är den!) som jag köpte för att katten skulle kunna äta på den om hon ville, men hon har noll intresse. Och jag har tröttnat på den, jag vill ha en fin blomma som jag faktiskt tycker om.
Men vette 17 vad jag ska göra med min gröna krukväxt, jag får bara plats med de två jag har i mitt fönster (andra halvan tillhör katten). Jag ställde ut den förra döende pelargonen i trapphuset med en lapp om att man fick ta den gratis och den försvann på ett nafs.
Kanske kan göra samma sak igen? 🤔

Prova! Om inte annat kanske någon bukefalist i närheten vill ha den.
 
Aha! Tycker hon har exakt samma bladform/mönster som min Triostar som sagt. Men hon kanske inte är rosa?

Nääe, hon är inte rosa eller vit, hon är mörkgrön med ljusgröna linjer och mörklila undersida. :) När jag googlar triostar ser den ut såhär?
1585860635450.png
 
Ja, det gör den. Mönstringen stämmer ju inte alls med din, bara formen på bladen. Ursäktar min vidsynthet med trötthet och kanske ett glas 🍷 för mycket. Blir sängen nu tror jag 😴
Fantastiskt fin dock, din triostar! Jag ska hålla utkik! :love: De är ju så lättskötta och fina. Skulle gärna ha en dvrgvariant eller två i terrariet.
 
Fantastiskt fin dock, din triostar! Jag ska hålla utkik! :love: De är ju så lättskötta och fina. Skulle gärna ha en dvrgvariant eller två i terrariet.
Jag är ju en pelargon- och palettbladstjej, men jag älskar Calatheorna. De är så vackra! Hade ett tiotal olika men alla utom Triostar och Orbifolio dog i ett jävla spinnanfall! Drog med sig stora delar av palettsamlingen också..
 
  • Ledsen
Reactions: Sel
Jag är ju en pelargon- och palettbladstjej, men jag älskar Calatheorna. De är så vackra! Hade ett tiotal olika men alla utom Triostar och Orbifolio dog i ett jävla spinnanfall! Drog med sig stora delar av palettsamlingen också..

Nej så trist! :( Jävla ohyra!
Jag gillar ju framför allt gröna blad som kräver minimal omvårdnad. :D Men jag har faktiskt en palettblad också som mot alla odds överlevt sedan förra säsongen. Vette sjutton vad hon är för sort, hon är väldigt spräcklig.
 
Nej så trist! :( Jävla ohyra!
Jag gillar ju framför allt gröna blad som kräver minimal omvårdnad. :D Men jag har faktiskt en palettblad också som mot alla odds överlevt sedan förra säsongen. Vette sjutton vad hon är för sort, hon är väldigt spräcklig.
Lägg upp en bild så ska jag identifiera henne (om jag kan). Palettblad är ju annars livets växt tycker jag, om man får henne att överleva vintern vill säga. Alla mina över 20 olika sorter dog i vintras av olika anledningar 😭
 
Lägg upp en bild så ska jag identifiera henne (om jag kan). Palettblad är ju annars livets växt tycker jag, om man får henne att överleva vintern vill säga. Alla mina över 20 olika sorter dog i vintras av olika anledningar 😭

Men NEJ så trist! Det är ju det där med övervintringen som får mig att ge upp hela tiden. :(

Men den här har klarat sig! Här är hon i sin övervintrade, kaosartade härlighet! :D
1585863569843.png
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 341
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 514
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 979
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 500
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp