Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ett tips till alla. Om ni får Ulllöss på Amaryllis så släng den. De kryper ner och förökar sig mellan lagren i löken och går inte att få bort :(
Fy vad vidrigt!
Mina ullöss verkar ha hållt sig till lagerträdet, trots att det stått på en fönsterbräda med fyra andra växter (ingen amaryllis dock). Ska fortsätta hålla koll på de andra :cautious: Drömde om ullöss inatt.
 
Idag har jag plockat i min amaryllis från vintervilan i garaget, för det hade börjat titta upp blad nu. När jag planterade om den upptäckte jag att den hade riktigt stora sidolökar, så jag plockade loss två av dem. Den största är som en liten gul lök från mataffären ungefär. Nån som vet hur länge det kan dröja innan en sån blommar?
 

Bifogade filer

  • IMG_20200429_2005371.jpg
    IMG_20200429_2005371.jpg
    80,7 KB · Visningar: 13
Idag har jag plockat i min amaryllis från vintervilan i garaget, för det hade börjat titta upp blad nu. När jag planterade om den upptäckte jag att den hade riktigt stora sidolökar, så jag plockade loss två av dem. Den största är som en liten gul lök från mataffären ungefär. Nån som vet hur länge det kan dröja innan en sån blommar?
Gödsla och ge ordentligt med ljus så kan det bli redan nästa år.
 
Vågar inte lova men det kan gå. Olika 'sorter' växer olika fort.
Tänk på att de vill ha mer utrymme för rötterna än de får i de krukor vi köper dem i till jul för att kunna utvecklas på ett bra sätt.
Ok 🙂 Jag får skämma bort dem med sol,stora krukor och gödning i sommar så får vi se. Har de blivit stora så låter jag dem vila och kollar om de blommar, annars får de stå på tillväxt ett tag till.
 
Idag har jag plockat i min amaryllis från vintervilan i garaget, för det hade börjat titta upp blad nu. När jag planterade om den upptäckte jag att den hade riktigt stora sidolökar, så jag plockade loss två av dem. Den största är som en liten gul lök från mataffären ungefär. Nån som vet hur länge det kan dröja innan en sån blommar?
Det tar troligen några år.
Jag har läst på lite om amaryllis eftersom jag pollinerade mina och samlade ihop frön från dem. Det tar typ 4 år från för till blomma. Och något åt mindre för sidolökar.
 
Det tar troligen några år.
Jag har läst på lite om amaryllis eftersom jag pollinerade mina och samlade ihop frön från dem. Det tar typ 4 år från för till blomma. Och något åt mindre för sidolökar.
Spännande att bygga egna amaryllis på det sättet! :) Jag tror sidolökarna kom under förra året min minns lite suddigt, så de kan vara ett eller två år gamla.
 
Idag har jag plockat i min amaryllis från vintervilan i garaget, för det hade börjat titta upp blad nu. När jag planterade om den upptäckte jag att den hade riktigt stora sidolökar, så jag plockade loss två av dem. Den största är som en liten gul lök från mataffären ungefär. Nån som vet hur länge det kan dröja innan en sån blommar?
Vintervila??
 
Jag tycker det är lättaste sättet att få dem att blomma om. Den här löken köpte jag för några jular sedan och skötte som en rumsväxt under sommaren efter blomningen. Sen lät jag den vissna ner på hösten, och satte ut den i garaget över vintern att vila kallt och mörkt. Plockar fram den när det börjar titta upp blad, så de senaste vårarna har jag fått fina amaryllisblommor i maj ungefär :love: Den har gått på sommarbete ute på altanen ihop med några andra rumsväxter senaste åren, med sol och gödning. Tjohoo, säger de om sånt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 219
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 781
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 923
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 497
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp