Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag plockat i min amaryllis från vintervilan i garaget, för det hade börjat titta upp blad nu. När jag planterade om den upptäckte jag att den hade riktigt stora sidolökar, så jag plockade loss två av dem. Den största är som en liten gul lök från mataffären ungefär. Nån som vet hur länge det kan dröja innan en sån blommar?
Köpte två amaryllis i julas, den ena tvärdog, (hittade en 10 cm lång daggmask i krukan och ville dö själv) den andra har inte vissnat ner än. Har fått gömma den på altan pga apful. Hur länge tar det innan den vissnat ner egentligen?
 
Köpte två amaryllis i julas, den ena tvärdog, (hittade en 10 cm lång daggmask i krukan och ville dö själv) den andra har inte vissnat ner än. Har fått gömma den på altan pga apful. Hur länge tar det innan den vissnat ner egentligen?
Den vissnar ner när du slutar ta hand om den, jag brukar låta mina vissna ner i augusti ungefär. Så får dom vatten i september/oktober för blomning till jul. :) jag har en amaryllis som blommade i julas som blommar igen nu!
 
Den vissnar ner när du slutar ta hand om den, jag brukar låta mina vissna ner i augusti ungefär. Så får dom vatten i september/oktober för blomning till jul. :) jag har en amaryllis som blommade i julas som blommar igen nu!
Tack! Läste i nån tanttidning att man skulle ta hand om den hela tiden och att mellan blomningarna ser den ut som en ”tuff” vanlig krukväxt med ”spännande” form
 
Tack! Läste i nån tanttidning att man skulle ta hand om den hela tiden och att mellan blomningarna ser den ut som en ”tuff” vanlig krukväxt med ”spännande” form
Haha, jag tycker att dom är ganska spretiga och dom får trängas i gästrummet och bo utomhus någonstans där jag slipper se dom på sommaren. :p
 
Haha, jag tycker att dom är ganska spretiga och dom får trängas i gästrummet och bo utomhus någonstans där jag slipper se dom på sommaren. :p
Har förpassat den till inglasade altanen tillsammans med min 5 år gamla våreld som aldrig vill dö 😂 vårelden verkar trivas där i fönstret, stekhett på dagarna och svinkallt på nätterna
 
Köpte två amaryllis i julas, den ena tvärdog, (hittade en 10 cm lång daggmask i krukan och ville dö själv) den andra har inte vissnat ner än. Har fått gömma den på altan pga apful. Hur länge tar det innan den vissnat ner egentligen?

Får den vatten därute? Mina har inte vissnat ner förrän jag tvingat dem genom att inte vattna, evt i kombination med att sätta ut den i garaget. Om du vill ha blommor senare hade jag nog skämt bort den med vatten och gödning under sommaren och tvingat den vissna framemot höstkanten :)
 
Får den vatten därute? Mina har inte vissnat ner förrän jag tvingat dem genom att inte vattna, evt i kombination med att sätta ut den i garaget. Om du vill ha blommor senare hade jag nog skämt bort den med vatten och gödning under sommaren och tvingat den vissna framemot höstkanten :)
Så de fungerar som en porslinsblomma. Vägrar blomma om man inte plågar den innan 😂 har tagit för väl han om min hoya så inte fått blommor på två år, nu jäklar är det svält och törst som gäller för den tills jag ser resultat.
 
Så de fungerar som en porslinsblomma. Vägrar blomma om man inte plågar den innan 😂 har tagit för väl han om min hoya så inte fått blommor på två år, nu jäklar är det svält och törst som gäller för den tills jag ser resultat.

Och nu förstår du varför mitt hem är fullt av porslinsblommor, mönjeliljor och amaryllisen... Jag måste ha växter som behöver plågas för att blomma för att få några blommor alls! :laugh:
 
Tack! Läste i nån tanttidning att man skulle ta hand om den hela tiden och att mellan blomningarna ser den ut som en ”tuff” vanlig krukväxt med ”spännande” form
Amaryllis är en lökväxt.
Den berhöver göra stora gröna blad i mängd. När den sedan går i vila (torkar ut) så dras näringen ner i löken och ger näring till ny blomning.

Mina får tjänstgöra som krukväxter under vårvintern. Så fort det är frostfritt så pålanterar jag ut dem på skuggig plats i fet jord. Tar in dem i augusti/sept och skakar av all jord. Lökarna får sedan bo svalt i en papperskasse.
I november tar jag fram dem i ljus oc h värme. När de börjar visa livstecken planteras de och jag har mängder av fina blommor vid årsskiftet :love:

Det viktiga är att de får möjlighet att göra stora gröna blad.
 
Jag surfade runt på amaryllissidor i vintras och har läst mig till att de inte behöver vissna ner, utan om man sköter dem och ger dem gott om näring så kan de hålla igång året runt och blomma 2 gånger om året.
Så, jag ska testa den varianten...
 
Har för få att dela glädjen med så here goes! Köpt två nya idag som jag velat ha ett bra tag, har en mysig liten blombutik på jobborten som har något spännande varje gång! Zamiakalla raven och chlorophytum fire flash. Garderobsblomman är Enorm 😁
IMG_20200507_122519.jpg
 
Jag surfade runt på amaryllissidor i vintras och har läst mig till att de inte behöver vissna ner, utan om man sköter dem och ger dem gott om näring så kan de hålla igång året runt och blomma 2 gånger om året.
Så, jag ska testa den varianten...
Jag har en som kört den varianten i flera år. Nu har den tagit blomvila under vintern i två år som kompensation fick jag två blomstänglar i juli förra året. Jag hoppas den återgår till att blomma kring nyår. Det är en dubbel så två blomstänglar är ett gigantiskt jobb.
DSC_1619.JPG

Det är den högra i krukan. Den vänstra är en sidoläge modell några år gammal
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Har för få att dela glädjen med så here goes! Köpt två nya idag som jag velat ha ett bra tag, har en mysig liten blombutik på jobborten som har något spännande varje gång! Zamiakalla raven och chlorophytum fire flash. Garderobsblomman är Enorm 😁
Visa bifogad fil 50334

WOW garderobsblomman, så otroligt vacker! :love: jag visste inte ens att det fanns varianter ochhar aldrig velat ha en - nu vill jag! :D
 
Tänkte bara visa att min sensitiva/rör mig ej blommar!
Alltså jag har nu hållit den i liv sedan måndag vecka 9 när mina barn släpade hem den från sina morföräldrar och det är ett under! Jag som aldrig brukar kunna hålla blommor som ska hållas fuktiga vid liv 😊

DB8C72CC-48BF-4296-B20F-1AFE0CFB0A70.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 218
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 780
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 918
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 497
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp