Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
BEEC8883-27A7-4CFE-8B92-1EC7E81C78F1.jpeg

Var tvungen att ansa lite. Kommer behöva klippa ner den också men nu får den återhämta sig lite först.

Det här är min moderplanta, som jag tog ur farmors dödsbo för några år sedan. Den var bara en sorglig liten kvist då, nu har den ynglat av sig minst sex generationer 🌱🌿🍀
 
Ska på semester till fredag så passade på med dusch och näring.
De är omplanterade i början av juni och knappt vattnade sen dess :o får ta resten nästa sväng!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag köpte för ett par veckor sen en liten Aloe Vera att ha i badrummet och nu ser det ut som att den blommar! Det visste jag inte ens att de kunde :o

Bör jag göra något särskilt med den p.g.a detta? Läser på vissa ställen att växten kan dö efter att den har blommat och det verkar finnas lite motstridig info gällande hur man ska hantera det...
 
Är det någon här som knyter amplar som har tips om någon guide eller filmklipp som är lätt att börja med? @Esswe du hade ju fina, men du kanske köpt dem?

Min senaste, tycker egentligen det blir lite trångt men den var oemotståndlig.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20200728_115803_com.huawei.himovie.overseas.jpg
    Screenshot_20200728_115803_com.huawei.himovie.overseas.jpg
    78,9 KB · Visningar: 31
Är det någon här som knyter amplar som har tips om någon guide eller filmklipp som är lätt att börja med? @Esswe du hade ju fina, men du kanske köpt dem?

Min senaste, tycker egentligen det blir lite trångt men den var oemotståndlig.
åååh, var hittade du den? Har letat efter orbifolia men utan lycka :(
 
Jag gillar växter men har aldrig haft gröna fingrar. Mera köpa billigt och sen slänga när de är hopplöst förlorade. Vändningen kom med min forellbegonia som av någon anledning verkar trivas hos mig, vilket har väckt intresset att faktiskt försöka anstränga mig för att få dem att överleva.

Fredskalla och Ampellilja har länge varit standard, mest för att inget annat överlevt. Har tagit död på både kaktus, garderobsblomma och svärmostunga. Har också tagit död på en hel del orkidéer. Men efter att jag slutat vattna dem och börjat bada har några till och med blommat om.

Resized_20200616_163412.jpeg


I dagsläget bor här 18 stycken och jag inser att jag behöver fler fönster.
 
De flesta kommer från jobbet där vi säljer billigt eller slänger när blommorna börjar vissna. Två är delar från en orkidé någon tryckte ner i rabatten utanför. Den verkade dock inte må så bra där så den fick följa med in och verkar ha klarat sig.

20200729_230538.jpg
 
Sticklingar från ovan nämnda begonia. Fick också en påse med gott och blandat idag som innehöll en lönnbegonia. Tyvärr i så dåligt skick att jag fick klippa ner den helt och hoppas på att sticklingar överlever istället.

20200729_231648.jpg
 
Jag gillar växter men har aldrig haft gröna fingrar. Mera köpa billigt och sen slänga när de är hopplöst förlorade. Vändningen kom med min forellbegonia som av någon anledning verkar trivas hos mig, vilket har väckt intresset att faktiskt försöka anstränga mig för att få dem att överleva.

Fredskalla och Ampellilja har länge varit standard, mest för att inget annat överlevt. Har tagit död på både kaktus, garderobsblomma och svärmostunga. Har också tagit död på en hel del orkidéer. Men efter att jag slutat vattna dem och börjat bada har några till och med blommat om.

Visa bifogad fil 54885

I dagsläget bor här 18 stycken och jag inser att jag behöver fler fönster.

Det ska jag testa. Orkideer verkar trivas hos mig men efter att alla blommor försvunnit så verkar de ha självdött/sett ruggigt tråkiga ut. Hur ofta badar du dem?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 226
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 812
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 013
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 521
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp