Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bladen ser helt klart övervattnade ut. (Om den fått för mycket näring brukar den få ödem eller bli kladdig, den släpper ifrån sig överskottet.)

Ta upp den ur barken och kolla om det inte är så att rötterna därnere kan vara skadade av för mycket vatten/brist på luft? Det brukar synas på bladen sist av allt, så därnere kan barken har packat ihop sig och rötterna börjat ruttna. Om du vattnar alla på samma sätt och de andra mår bra låter det mest troligt att substratet inte dränerar tillräckligt.
Ooooh, så orkidéer gillar inte för mycket vatten?
Vet jag alltid vattnat min på samma sätt som alltid men det va ett tag när den inte sög i sig vattnet den fick, sen har den stått i vatten ett tag innan ja upptäckte det och hällde ur.
Funderar mest på hur jag kan kolla rötterna, jag har inget att plantera om med och vet inte om jag kan återanvända det som finns i den. :/
 
Gick för att kolla hur min orkidé låg till, den såg helt klart inte bättre ut än förra gången jag såg den. Den simmade även i vatten. 👀
Hällde ut allt vatten och nu står den i diskhon så vattnet kan rinna av.
Misstänker att det är försent för att rädda den, va säger ni orkidé experter?

4928D1C6-4184-4568-A8C0-E166D14A9053.jpeg
 
Gick för att kolla hur min orkidé låg till, den såg helt klart inte bättre ut än förra gången jag såg den. Den simmade även i vatten. 👀
Hällde ut allt vatten och nu står den i diskhon så vattnet kan rinna av.
Misstänker att det är försent för att rädda den, va säger ni orkidé experter?

Släng!
Alla de "vanliga" orkidésorterna är epifyter. I det vilda lever de fastklamrade i en grenklyka eller en spricka i barken på ett träd. Det är en miljö där rötterna sitter oftast i luft, och bara blir översköljda med vatten när det regnar. Resten av tiden tar den fukt ur luften. Stänger vi in rötterna med ständig fukt och lite luft ruttnar de (även om just brudorkidéer kan vara oväntat tåliga mot misshandel).

Anledningen till att man odlar dem i bark är alltså att de inte ska ha jord omkring sig, för att det blir för tätt och blött. När man vattnar ska det bara rinna igenom, inget får stå kvar i krukan. Rinner det inte fritt igenom har man antingen för gammal bark eller fel typ av kruka. Blir rötterna ihoptorkade och grå är det förmodligen högre luftfuktighet den behöver, de ska vara grönsilvriga och spänstiga när de mår bra.

(De allra flesta krukväxter dör om de står blött, för mycket vatten i krukan och för lite vatten i luften är fel nr 1 man ofta gör.)
 
Släng!
Alla de "vanliga" orkidésorterna är epifyter. I det vilda lever de fastklamrade i en grenklyka eller en spricka i barken på ett träd. Det är en miljö där rötterna sitter oftast i luft, och bara blir översköljda med vatten när det regnar. Resten av tiden tar den fukt ur luften. Stänger vi in rötterna med ständig fukt och lite luft ruttnar de (även om just brudorkidéer kan vara oväntat tåliga mot misshandel).

Anledningen till att man odlar dem i bark är alltså att de inte ska ha jord omkring sig, för att det blir för tätt och blött. När man vattnar ska det bara rinna igenom, inget får stå kvar i krukan. Rinner det inte fritt igenom har man antingen för gammal bark eller fel typ av kruka. Blir rötterna ihoptorkade och grå är det förmodligen högre luftfuktighet den behöver, de ska vara grönsilvriga och spänstiga när de mår bra.

(De allra flesta krukväxter dör om de står blött, för mycket vatten i krukan och för lite vatten i luften är fel nr 1 man ofta gör.)
I och för sig gör det inget att den inte mår bra, haft lite för många blommor.
Porslinsblomman som ja nyss planterade verkar gilla att stå i vatten, tyckte inte jag hade vattnat den så mycket förrän jag kollade krukan en dag å såg att den simmade i vatten, kommer inte vattna den på ett bra tag, den växer så det knakar just nu.

Just nu håller jag på med ett annat projekt att se om jag kan få timjan att överleva, provat några gånger, men så fort jag tagit för mycket av den har de dött. Nu hittade jag en kruka med fat som jag kunde plantera den i och vattna underifrån.
Försökte läsa mig till på förpackningen den kom i om det stod något hur ofta den vill ha vatten, men stod ingenting.
 
Min gullranka har fått en liten kompis bredvid sig. Kan jag på något vis knipsa av denna och plantera om den som stickling för att få en till växt i en separat kruka, eller ska jag låta den växa ett tag till? Jag har aldrig haft en gullranka förut och läser på vissa sidor att man bara kan föröka en gullranka från toppen så att säga, så jag blir lite osäker.

Visa bifogad fil 53364

Tror man måste ha en nod när man tar gullranka? Nån annan får rätta mig om jag har fel :)
 
Tror man måste ha en nod när man tar gullranka? Nån annan får rätta mig om jag har fel :)
Det kan mycket väl stämma, det pratades en väldig massa om noder i alla artiklar jag kunde hitta på nätet! Det är väl därför man bara kan "ta från toppen" så att säga. Då bör jag vänta tills den här lilla kompisen vuxit till sig lite och jag kan knipsa precis nedanför en nod alltså?
 
Det kan mycket väl stämma, det pratades en väldig massa om noder i alla artiklar jag kunde hitta på nätet! Det är väl därför man bara kan "ta från toppen" så att säga. Då bör jag vänta tills den här lilla kompisen vuxit till sig lite och jag kan knipsa precis nedanför en nod alltså?

Jo precis, eller ta från den större kompisen? :)
Klipper alltid några centimeter under noden!
 
För någon som aldrig beskurit är det liksom bara att klippa av den på hälften eller hur gör jag? Och ska jag rota toppen i vatten sen eller så?
Jag klipper precis ovanför ett bladpar. Då utvecklas bladen till grenar, typ.
Det jag har klippt av tar jag bort några blad på och stoppar sen ner i en kruk med jord. Eller ett glas med vatten.
 
Jo precis, eller ta från den större kompisen? :)
Klipper alltid några centimeter under noden!
Ja, det är ju också ett alternativ förstås! Det känns bara så himla fel att klippa av något som växer så fint, det känns som att det skulle ta död på hela växten men jag får försöka intala hjärnan att så är inte fallet :D
 
Min gullranka har fått en liten kompis bredvid sig. Kan jag på något vis knipsa av denna och plantera om den som stickling för att få en till växt i en separat kruka, eller ska jag låta den växa ett tag till? Jag har aldrig haft en gullranka förut och läser på vissa sidor att man bara kan föröka en gullranka från toppen så att säga, så jag blir lite osäker.

Visa bifogad fil 53364
Jag hade antingen låtit den växa mer för att se om den får noder också och då tagit en stickling, alternativt planterat om för du kan du se om den har ett eget rotsystem redan och går att "lossa" från den stora plantan.
 
Alltså jag skäms, men lägger ut en bild ändå då det är lättare att se hur de ser ut...
Jag har tre men dessa är värst, våreld om det inte syns :angel:

Vad ska jag göra med dem, hur mycket ska jag klippa ner dem? Arma växter...
99892DA3-BB99-4600-9652-C9DA75469455.jpeg
 
Alltså jag skäms, men lägger ut en bild ändå då det är lättare att se hur de ser ut...
Jag har tre men dessa är värst, våreld om det inte syns :angel:

Vad ska jag göra med dem, hur mycket ska jag klippa ner dem? Arma växter...Visa bifogad fil 53418
Inser att jag kanske svär i kyrkan nu då jag förstår viljan att liksom ta hand om växterna.

Men ärligt, släng och köp nya? Jag är absolut ingen blomexpert och är novis på det mesta men har haft en del blommor och våreld är den enda jag aldrig lyckats få att blomma om. Jag hade en i flera år som i och för sig blev väldigt tät och frodig (och hög) men några nya blommor blev det aldrig.

De är bara fina när de blommar tycker jag, vilket de gör väldigt länge, och brukar inte kosta mycket mer än någon tia styck :)
 
Jag har också en våreld som blivit kvar som bladväxt. Den är säkert tre fyra år gammal, hänger liksom ner med stora grenar nu - men så länge bladen är blanka och fina så tar det emot för mig också att döda den. Nyligen lossnade en av grenarna nere vid fästet. Jag satte den i vatten och den rotade sig på nolltid, så den vill uppenbart gärna leva vidare. Jag tror därför att de är hyggligt tåliga att klippa ner och möjligen ta sticklingar av på så sätt om man vill det, men har inte testat någon mer medveten beskärning.

Vill man att de ska blomma om så krävs det lite jox efter vad jag har läst, det är en kortdagsväxt så ca 16 timmar helt mörker dagligen i bortåt 3 veckor skulle stimulera nya blomanlag. Inte så lätt att fixa med en inomhusväxt men möjligen om man "släckte ljuset" med att sätta över en hink varje eftermiddag/kväll och lyfte bort den på morgonen? Men sett bara till priset är det förvisso enklare att köpa nya.
 
Inser att jag kanske svär i kyrkan nu då jag förstår viljan att liksom ta hand om växterna.

Men ärligt, släng och köp nya? Jag är absolut ingen blomexpert och är novis på det mesta men har haft en del blommor och våreld är den enda jag aldrig lyckats få att blomma om. Jag hade en i flera år som i och för sig blev väldigt tät och frodig (och hög) men några nya blommor blev det aldrig.

De är bara fina när de blommar tycker jag, vilket de gör väldigt länge, och brukar inte kosta mycket mer än någon tia styck :)
Såg fina på affären och tänkte tanken, känns bra att få ett okej från tråden! Det får nog bli så!
 
Såg en liknande fråga längre upp men om en annan växt, så provar jag med Om någon vet:
Om man har ett gäng sticklingar från zebrablad och vill ha buskiga och fina plantor - bör man plantera dem var för sig och toppa eller plantera ett par-tre ihop eller både och? :)
 
Jag har också en våreld som blivit kvar som bladväxt. Den är säkert tre fyra år gammal, hänger liksom ner med stora grenar nu - men så länge bladen är blanka och fina så tar det emot för mig också att döda den. Nyligen lossnade en av grenarna nere vid fästet. Jag satte den i vatten och den rotade sig på nolltid, så den vill uppenbart gärna leva vidare. Jag tror därför att de är hyggligt tåliga att klippa ner och möjligen ta sticklingar av på så sätt om man vill det, men har inte testat någon mer medveten beskärning.

Vill man att de ska blomma om så krävs det lite jox efter vad jag har läst, det är en kortdagsväxt så ca 16 timmar helt mörker dagligen i bortåt 3 veckor skulle stimulera nya blomanlag. Inte så lätt att fixa med en inomhusväxt men möjligen om man "släckte ljuset" med att sätta över en hink varje eftermiddag/kväll och lyfte bort den på morgonen? Men sett bara till priset är det förvisso enklare att köpa nya.
Min våreld var också flera år gammal. Det kanske bara var jag som inte hade så optimala förhållanden men upplevde ändå att den växte relativt sakta i jämförelse med mycket annat. Efter två år hade den inte ens dubblat i storlek så tycker inte det är en så "rolig" växt att liksom hålla liv i då den växer sakta och inte vill blomma om.

Däremot är det en rätt bra växt för de med allt annat än gröna fingrar kom jag fram till. En vinter strök alla mina andra växter med, även pelargonerna som ju brukar vara tåliga, men vårelden stod där envist :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 206
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 496
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp