Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här var 1,5 cm stor när den flyttade hem till mig från min brukare för ett år sen.
15834126047928417802186537929895.jpg
 
Har pratat växter på jobb idag! Så ska kanske kränga över mina orkidéer på en av dom. En annan erbjöd mig sticklingar från High Chaparral-kaktus och röd Mårbacka mot elefantöra och ljusrosa Mårbacka! Even trade!
 
Kul! Jag har lite svårt för monstera faktiskt! Tycker det är lite äckligt med bladsprickorna :o men har upptäckt dom med vitgröna blad och tycker de är så vackra!
Jag började också med pelargoner. Har bara Mårbacka nu, moderplantan dog tyvärr i vinter pga min sambo älskar att vattna blommor..! Men hann klippa bort flera sticklingar innan hon dukade undan så har 5 nya på G.


Jag har också lite svårt för orkidéer. Tycker dom är jättevackra när dom blommar men när dom inte gör det är dom trista. Finns roligare gröna växter!
Fick två svårt vanvårdade orkidéer av en kollega förra året (även hem som gav mig alla svärmorstungor.. tror jag fick 6-7st). Dom hade haft rotröta och sen inte vattnats alls och stod i blomjord :( mycket ledsna! Den ena har jag fått bra liv i och blommade i vintras. Den andra lever fortfarande men undra om den kommer hämta sig någonsin igen.
Pelargoner är så tacksamma att ta sticklingar på. Tror det var därför jag fastnade för dem. Det är kul med stickningar, men jag klarar inte av att slänga dem, trots att jag egentligen inte har plats för fler växter. Längtar till sommaren för då kan jag flytta ut pellisarna och kanske några av palettbladen.
 
Har du någon plan för hur den ska bli "trädig"? Min har bara växt på längden och inget på bredden. Jag börjar undra om ett riktigt stort paradisträd är liksom många många sådana här slinger🤔
Visa bifogad fil 46402
Jag har gjort tjockfotingar av flera.

Låter en stängel växa rakt upp och toppar den i lämplig höjd. Sedan klipper jag in grenar så det återstår en tjock stam med en krona. Tar några år men blir rätt läckert.
 
Inte självvattnande krukor. Men lekakulor har jag i alla krukor.

Var hittar folk som säljer sticklingar? Har sett nån som har haft på fb men det har varit växter som jag inte gillar. Ingen större variation heller
Säljer :angel:

Jag norpar friskt :).- Ser jag en fin växt i rejäl storlek skäms jag inte för att nypa ett skott på undangömt ställe. Hittar jag fina växer hos bekanta frågar jagom jag får ta.

De som växer bäst är ju de man stulit - enligt gammalt
 
Mina favoriter är hibiscus. Helst dubbla.
Jag ha sällan lyckats få köpta ex att överleva för de är så hårt drivna att de kolar av när de kommer hem till mig. De jag tagit skott på växer desto bättre.

Har en fredskalla som min mor fick när hon låg på BB med mig -59. Den är trogen och blommar fint lite då och då. En bouganvillea med stora rosa "blommor" har jag haft sedan början av -80-talet. Den klipps ner till nästan inget med jämna mellanrum men tar sig och växer frodigt. Den har bott i lägenheter och i hus. Har trivts överallt.
 
Älskar gröna växter så har börjat samla på mig några. Vet dock inte vad alla heter så om någon har koll vore jag supertacksam :)

Detta är någon form av Kalathea, dock tycker den att jag har lite för torr luft nu under vintern så lite torra kanter är där tyvärr på några löv
 

Bifogade filer

  • 87392874_588218858428544_3098524694509256704_n.jpg
    87392874_588218858428544_3098524694509256704_n.jpg
    186,8 KB · Visningar: 38
Senast ändrad:
Sticklingar är ju kul tycker jag när det finns historia bakom moderplantan. Jag har en hoya, vilken sort har jag ingen aning om, som är är stickling från min mammas enorma planta, som är en stickling på hennes mammas (min mormor) planta som hon hade som ung. Så ursprungsplantan är mer än 60 år gammal.
Men den är fin, väldigt fin och kom till mig som två blad.
957BA813-6ECF-4654-A215-68CB16ABD6E9.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 221
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 798
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 962
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 501
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp