Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag såg häromveckan i mataffären en liten kruka med snödroppar 😍 me want! Men jag såg att det var sand i krukorna och jag är notorisk dålig på att vattna (därför har jag glaskulor med vatten), och jag är osäker på om de kan leva tillräckligt länge hos mig... :cautious:
 
Annars har jag två krukväxter som är köpte under 2019 tror jag :cautious: eftersom de innan dog/såg rejält slitna ut :angel:
En av dem är en engelsk pelargon, jag är egentligen inte så förtjust i klassiska pelargoner men de engelska är läckra! Min nuvarande är vit med rosa detaljer :love:

Den andra är en sån där vanlig ampellilja, den sköt små vita blommor strax efter jag hade köpt den, blev glatt överraskad :love: sedan blev det skott på dem, som jag bara låtit vara :cautious::angel: Om jag vill ha blommor igen så bör jag nog klippa bort dem tänker jag.

De båda har glaskulor med vatten, funkar tämligen bra.

Sedan finns det en hibiskus någonstans i lägenheten som jag hade först men sedan övergått till mina föräldrar. Den är en sorglig syn, mycket få blad :( blommar då och då.
Vet dock inte hur man kan få den att skjuta mera blad 🤔 tyder det på för mycket vatten eller för lite?
 
Sedan finns det en hibiskus någonstans i lägenheten som jag hade först men sedan övergått till mina föräldrar. Den är en sorglig syn, mycket få blad :( blommar då och då.
Vet dock inte hur man kan få den att skjuta mera blad 🤔 tyder det på för mycket vatten eller för lite?

Låter mer som brist på näring? Hibiskusen är törstig men ska stå fuktig, inte blöt. Vill ha tillräckligt av både näring och ljus för att må bra.

(Om du har svårt att komma ihåg att vattna, kör på växter som funkar i ren vattenodling istället? Det är ju skitsnyggt!)
 
Låter mer som brist på näring? Hibiskusen är törstig men ska stå fuktig, inte blöt. Vill ha tillräckligt av både näring och ljus för att må bra.

(Om du har svårt att komma ihåg att vattna, kör på växter som funkar i ren vattenodling istället? Det är ju skitsnyggt!)
Vattenodling, är det som det låter? Hur funkar det inomhus?
 
Jag har 2 st fikusar som ser ruggigt tråkiga ut. Mestadels nästan bara torra pinnar som sticker upp. Gamla som gatan dessa fikusar så sega på att överleva är de. Den ena skulle behöva en större kruka men har ni tips på hur man kan sköta den så den blir ståtlig igen?
 
IMG_20200306_145356.jpg

Slänger upp några favoriter. Fiolfikus.
 
Mina citrusar är bortskämda och har egen näring, övriga får lakvatten. Sen har jag precis inlett ett test med effektiva mikroorganismer i olika former, EMA och terrafert jord som vattnas och EMA, terrafert blad och MK-5 som sprutas på växterna. :)
Ehh... Det lät lite komplicerat. Nåt sånt har jag inte tillgång till tyvärr 😬
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 225
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 809
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 008
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 521
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp