Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det följde med en lite roligare överraskning i paketet också, en sån här liten söt! :rofl:
20210309_201834.jpg
 
Oh-oh.. de här fläckarna (och skrynklet) känner jag igen.. Det måste väl vara trips?! :😭
Visa bifogad fil 65989
Fick tillbaka pengarna för både denna och silverrankan.

Nätet sa de att det troligtvis var ett spindelnät, men det är ju inte spindeln som käkat blad.. de sa också att varigerade växter kunde få sådana silverfläckar på grund av att de saknade klorofyll? Det stämmer väl för sjutton inte?
 
Fick tillbaka pengarna för både denna och silverrankan.

Nätet sa de att det troligtvis var ett spindelnät, men det är ju inte spindeln som käkat blad.. de sa också att varigerade växter kunde få sådana silverfläckar på grund av att de saknade klorofyll? Det stämmer väl för sjutton inte?
De varigerade bladen är känsligare, så den biten stämmer säkert.
 
De varigerade bladen är känsligare, så den biten stämmer säkert.
Att de är känsligare har jag förstått, men att de kan få sådana fläckar av det hade jag ingen aning om! Vad bra isåfall, om det bara är det och inte trips! Hoppas verkligen det! 😊

Min gullranka har också bruna fläckar på vissa av sina blad, vissa mer än andra, men har inte kunnat se några skadedjur alls på varken den eller mina andra växter 😊


Tycker också det ser ut som spindelnät, och det som ätits på, kanske har en larv varit i farten?
Vad bra, skönt att höra! :D Känner mig lite lugnare nu, växten var ett hårsmån från att åka ut i snön innan men jag ville inte gå in till den ens! Ifall tripsen anfaller liksom..:cautious:

Så kan det ju ha varit! Hoppas det, hade varit superskönt isåfall! :D
 
Gick in till en blomsteraffär idag och hittade denna söta lilla lilla grej :love:
20210311_170754.jpg

Rosenrosett
Graptopetalum bellum
Bedårande liten :D den skulle säkert kunna må bra av lite omplantering men den ska ju vara tålig så förhoppningsvis tål den detta :p
 
ED0F8178-AB44-452B-A9AF-B7FA3ECEE806.jpeg

Åh vad dom ser ut :arghh: oriusbaggarna var jätteglada första dagarna men försvann spårlöst efter det, hoppas det var många larver i paketet så det kommer nya snart. Småflugorna har minskat aningens iaf men finns absolut kvar.
 
Hihihihihi 🤗
Visa bifogad fil 65945

Dessa kom till dörren idag!
Monstera adansonii, skelettsköld, forellbegonia (:love:), silverranka, gullranka n'joy, hoya carnosa variegata och en klätterkalla.
N’Joy får ofta lite missformade blad, tror det är allt det där vita som gör dem känsligare. Eller så är de bara sådana. Min erfarenhet är att den är mycket mer svagväxande än de vanliga melerade sorterna (typ ’Marble queen’).
 
N’Joy får ofta lite missformade blad, tror det är allt det där vita som gör dem känsligare. Eller så är de bara sådana. Min erfarenhet är att den är mycket mer svagväxande än de vanliga melerade sorterna (typ ’Marble queen’).
Ja, bladen skrynklar sig verkligen på den jag har! Skönt att höra att det är normalt för sorten! Sneglat på neon och marble queen också så det kanske blir sådana med i framtiden, så får jag se hur en gullranka normalt beter sig :D
 
Jag har en kaffeplanta som börjar se lite väl miserabel ut. Har kommit på att det kanske beror på det kalkrika vattnet jag har. Finns det något sätt att ”avkalka” innan jag vattnar? I sommar tänker jag väl att regnvatten är bästa alternativet men nu? Har inte torktumlare eller luftavfuktare
 
Jag har en kaffeplanta som börjar se lite väl miserabel ut. Har kommit på att det kanske beror på det kalkrika vattnet jag har. Finns det något sätt att ”avkalka” innan jag vattnar? I sommar tänker jag väl att regnvatten är bästa alternativet men nu? Har inte torktumlare eller luftavfuktare

Om du inte har någon extra belysning brukar de se riktigt risiga ut framåt vårkanten? Annars går det att vattna med batterivatten om du har väldigt mycket kalk i kranvattnet. I så fall kan det även vara vettigt att plantera om med rhododendronjord (blandat med luftigare substrat såklart).

Hos oss klarar de flesta växter kranvattnet utmärkt, och mina första gissningar brukar vara ljusbrist och/eller för tungt substrat, eftersom det är vad vi brukar ha problem med vintertid. Ett gäng växter är ju känsliga för torr vinterluft också, men det brukar inte vara det största problemet.
 
Om du inte har någon extra belysning brukar de se riktigt risiga ut framåt vårkanten? Annars går det att vattna med batterivatten om du har väldigt mycket kalk i kranvattnet. I så fall kan det även vara vettigt att plantera om med rhododendronjord (blandat med luftigare substrat såklart).

Hos oss klarar de flesta växter kranvattnet utmärkt, och mina första gissningar brukar vara ljusbrist och/eller för tungt substrat, eftersom det är vad vi brukar ha problem med vintertid. Ett gäng växter är ju känsliga för torr vinterluft också, men det brukar inte vara det största problemet.
Tack. Det är bara den som ser för hemsk ut. Jag har (för) många växter och alla är jättefina förutom just den 😂 men ska försöka med det och btterivatten 😁 hade sänkt värmen och ställt allt så ljust som möjligt och inte varit hemma på tre veckor, de har aldrig varit finare än nu. Så borde sluta sjåpa 😂
 
Jag har laddat ner appen Planta. Håller på att lägga in alla växter och göra planer för dem. Kul!
Får se om jag kommer sköta mig sen :D
 
20210319_195258.jpg


Fick hem mina nya små raringar från plnts häromdagen :love: :love: :love:

2st Adansonii
Florida Beauty Green
White Butterfly
Black Velvet
Silver Dragon

De ska ackumuleras och sen är de del i vad som ska byta ut paletterna i växtväggen när de åker ut på balkongen i vår. 😍
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 230
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 817
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 035
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 521
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp