Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast den har alltid bott över element?

Lättare sagt än gjort dessutom, alla fönster har element under
Absolut är det lättare sagt än gjort, men det är ju ändå så det är. Det är en av anledningarna till att det är svårt att få växter att hålla sig fina över vintern. Man får skapa så goda förutsättningar man kan, helt enkelt.
 
Absolut är det lättare sagt än gjort, men det är ju ändå så det är. Det är en av anledningarna till att det är svårt att få växter att hålla sig fina över vintern. Man får skapa så goda förutsättningar man kan, helt enkelt.

Nej jag tycker det är märkligt att det inte gick just här, när det gått överallt annars?
Jag tror säkert det är rätt alltså, jag är bara konfunderad..

Jag bytte fönster (med element under) och det verkade passa bättre.
 
Fast den har alltid bott över element?

Lättare sagt än gjort dessutom, alla fönster har element under

Mina annars få fina paraplyaralior ser rätt risiga ut nu, men å andra sidan har vi sällan behövt såhär mycket värme på elementen. Vet inte var du bor, men här har det varit ovanligt kallt några veckor och det gör stor skillnad för växterna som står över element. Jag tycker inte det är konstigt alls att det är värre nu.

Det man kan göra är att flytta in växten lite från ett söderfönster, ställa på piedestal, och spraya ofta med duschflaska.
 
Mina annars få fina paraplyaralior ser rätt risiga ut nu, men å andra sidan har vi sällan behövt såhär mycket värme på elementen. Vet inte var du bor, men här har det varit ovanligt kallt några veckor och det gör stor skillnad för växterna som står över element. Jag tycker inte det är konstigt alls att det är värre nu.

Det man kan göra är att flytta in växten lite från ett söderfönster, ställa på piedestal, och spraya ofta med duschflaska.

Jo, det har varit kallt här med. Vi flyttade för två veckor sen och har precis fått upp värmen i huset. Det var i samband med flytten som just aralian blev ledsen.

Piedestal var bra tips! Har en utan invånare, kan ju ta fram den. Tyvärr är våra enda fönster i söder täckta av en stor granliknande skapelse (som ska huggas ner till våren) så där kommer det inte in mycket sol. Men har ett gigantiskt fönster i väst där de flesta växter verkar trivas. Kan ju ställa den där kanske.
 
Jo, det har varit kallt här med. Vi flyttade för två veckor sen och har precis fått upp värmen i huset. Det var i samband med flytten som just aralian blev ledsen.

Piedestal var bra tips! Har en utan invånare, kan ju ta fram den. Tyvärr är våra enda fönster i söder täckta av en stor granliknande skapelse (som ska huggas ner till våren) så där kommer det inte in mycket sol. Men har ett gigantiskt fönster i väst där de flesta växter verkar trivas. Kan ju ställa den där kanske.

Västfönster kan vara nog så bra, nu återvänder ju ljuset också. Kanske flytten påverkade? Det är också något som kan störa växten. Hoppas den repar sig bra. Jag tycker de är tåliga.
 
Västfönster kan vara nog så bra, nu återvänder ju ljuset också. Kanske flytten påverkade? Det är också något som kan störa växten. Hoppas den repar sig bra. Jag tycker de är tåliga.

Ja den har överlevt alla flyttar och annat i över tio år, vore ju trist om den dog nu.
Trodde Benjaminfikusen skulle ta stryk i kylan men den verkar trivas bra i sitt nya hem.
 
Jag kan ha glömt att vattna min Azalea :banghead:
1613204221560269208148185805937.jpg
 
Jahapp, trips på hibiskusarna :meh: har flyttat undan palettbladen som stått runt omkring men med tanke på att jag flyttat runt nästan alla krukor på sistone räknar jag med att dom finns överallt. Kuuul.
 
Planterade om min Monstera i en större kruka oxh gav den en pinne att klättra på - köpte den för några månader sen och hoppas på massa tillväxt över våren och sommaren!
 

Bifogade filer

  • 20210213_163210.jpg
    20210213_163210.jpg
    177,8 KB · Visningar: 29
Är det någon i tråden som återanvänder blomjorden till just blomjord? Tycker det känns onödigt att bara kasta bort jord som förlorat näringen, kan man starta upp den igen på något sätt? Ett sätt som inte kräver kompost och är görbart i lägenhet eller på balkong helst ;)
 
Är det någon i tråden som återanvänder blomjorden till just blomjord? Tycker det känns onödigt att bara kasta bort jord som förlorat näringen, kan man starta upp den igen på något sätt? Ett sätt som inte kräver kompost och är görbart i lägenhet eller på balkong helst ;)
Finns de som gör sk jordfabriker med sin bokashi. Borde funka att göra i lägenhet eller balkong. Har aldrig gjort det själv, men om du googlar finns det tips att få 😊
 
Ni som beskär era paraplyaralior, hur gör ni när ni vill rota toppen? Bäst i vatten eller direkt i jord?
 
Är det någon i tråden som återanvänder blomjorden till just blomjord? Tycker det känns onödigt att bara kasta bort jord som förlorat näringen, kan man starta upp den igen på något sätt? Ett sätt som inte kräver kompost och är görbart i lägenhet eller på balkong helst ;)

Jag brukar inte kasta bort något, men jag vattnar med akvarievatten så jag fyller ju på med näring hela tiden på det sättet. När jag planterar om så byter plantan till större kruka och får mer jord bara.
 
@Lager Kanske får bli fiskintresserad, låter som ett bra sätt att tillvarata både jord och vatten!

In other news har flera individer ur mitt växtbestånd mött sophinken idag. Bla zebraskölden dukade under, även ärtor på tråd som låg mig varmt om hjärtat. Får hålla mig till lite härdigare växter framöver som överlever vintern.

16145912504726886248895180207137.jpg
Vaxrankan kämpar!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 206
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 836
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 496
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp