Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon i tråden som återanvänder blomjorden till just blomjord? Tycker det känns onödigt att bara kasta bort jord som förlorat näringen, kan man starta upp den igen på något sätt? Ett sätt som inte kräver kompost och är görbart i lägenhet eller på balkong helst ;)
Jag återanvänder alltid blomjord. Känns den dålig kan man ju blanda upp den med t ex gödningsladdat kol. Det är ju som jorden i rabatterna, inte kastar man bort den heller, utan blandar upp den med jordförbättring om det behövs.
 
Jag återanvänder alltid blomjord. Känns den dålig kan man ju blanda upp den med t ex gödningsladdat kol. Det är ju som jorden i rabatterna, inte kastar man bort den heller, utan blandar upp den med jordförbättring om det behövs.

Så kan jag också göra. Det viktiga är oftast att fylla på med nytt poröst material som kompenserar för att jorden blivit mer kompakt när den bryts ner. De flesta av mina växter har känsliga rötter, så jag brukar blanda med orkidébark, pimpsten och kokosfiber för att lösa det. Plus biokol för att hjälpa näringsinlagringen.
 
E621E252-59BD-4EDE-8F44-26C861DE27BE.jpeg

:devil:
 

Jag har dödat två hibiscus-sticklingar på rad nu, försöker följa reglerna från Wexthuset men får inte till det. Fina gröna sticklingar som ledsnar på två dar i ny kruka... Finns det någon hibiscus-whisperer på buke som har tips?
Är det köpta sticklingar eller sticklingar från en växt hemma?

Jag brukar lyckas med dem. Antingen genom att ställa dem i vatten tills att jag ser att det är knöligt på stjälken så rottrådar är på väg ut eller genom att sätta direkt i jord.

I bägge fallen trär jag en platspåse över och knyter ihop. Luftar genom att öppna knuten lite då och då. Det blir som ett mini-väthus.

Dock kan jag tycka att det är lite tidigt på året för att få sticklingar att ta sig ordentligt? Det är lite väl korta dagar än. Tillväxten har inte riktigt börjat.

/tasnten - hibiscusälskare
 
@Lager Kanske får bli fiskintresserad, låter som ett bra sätt att tillvarata både jord och vatten!

In other news har flera individer ur mitt växtbestånd mött sophinken idag. Bla zebraskölden dukade under, även ärtor på tråd som låg mig varmt om hjärtat. Får hålla mig till lite härdigare växter framöver som överlever vintern.

Visa bifogad fil 65456
Vaxrankan kämpar!!!
Den här vintern har varit hemsk! Växter som jag i normala fall inte har problem att övervintra har varit ledsna och känsliga har dött. Tror en kombo av mörker och torr luft blivit för jobbigt för stackarna. Jag har fått duscha de mest krävande ofta och skaffa en extra växtlampa.
 
Är det köpta sticklingar eller sticklingar från en växt hemma?

Jag brukar lyckas med dem. Antingen genom att ställa dem i vatten tills att jag ser att det är knöligt på stjälken så rottrådar är på väg ut eller genom att sätta direkt i jord.

I bägge fallen trär jag en platspåse över och knyter ihop. Luftar genom att öppna knuten lite då och då. Det blir som ett mini-väthus.

Dock kan jag tycka att det är lite tidigt på året för att få sticklingar att ta sig ordentligt? Det är lite väl korta dagar än. Tillväxten har inte riktigt börjat.

/tasnten - hibiscusälskare

Traderaköpta sticklingar, så de inledde sitt sticklingsliv med en resa i postpaket. Även om de var ordentligt inpackade med blöt bomull, plast och skydd.
 
Hur gjorde du med dem? Panerade direkt? Kuvös eller bara i jord och vattnade?

Den första i vatten, i fönstret, men den säckade ihop direkt och blev en torr pinne. Då tittade jag på Wexthusets rekommendationer och satte nr två i direkt i fuktig jord med plast över. Den säckade också ihop, och blev en pinne.

Jag har växtlampa till Paletterna som jag använde till sticklingarna också.
 
Den första i vatten, i fönstret, men den säckade ihop direkt och blev en torr pinne. Då tittade jag på Wexthusets rekommendationer och satte nr två i direkt i fuktig jord med plast över. Den säckade också ihop, och blev en pinne.

Jag har växtlampa till Paletterna som jag använde till sticklingarna också.
Det kan ju vara så att det är för tidigt på året, de var inte i tillväxt.

Hojta längre fram i vår så kan jag skicka dubbel röd och dubbel gul till dig.
 
Min adopterade dracaena har börjat utveckla vad jag antar är luftrötter på en kvist och jag är lycklig för jag vill verkligen klippa ned henne - men nu är jag lite nervöös och undrar hur jag bäst går till väga? Sist jag hårdklippte en dracaena dog både topp och stam trots att de egentligen ska vara typ enklast i världen att trimma. :nailbiting:
Bör jag kultivera rötterna en period först kanske, typ i en gladpackficka?
157855492_2923522844533658_3602782713425479580_o.jpg
 
Lite skeptiskt till gull- och silverrankan dock, gullrankans blad är lite knyckliga och det vet jag inte om de ska vara?

På silverranka har ngt ätit!? :eek:
Hittade det här under ett blad också:
20210309_201619.jpg
Så jag kanske har köpt på mig problem!? Någon som vet vad det är för något? Är nybörjare på växter så alla råd är varmt välkomna.
 
Ett av bladen som har blivit smaskade på:
20210309_201707.jpg
Jag har tvättat alla växterna och tagit bort fula blad och så, ställt denna i ett rum för sig, och gullrankans med. Resten står tillsammans i eget rum.
 
Lite skeptiskt till gull- och silverrankan dock, gullrankans blad är lite knyckliga och det vet jag inte om de ska vara?

På silverranka har ngt ätit!? :eek:
Hittade det här under ett blad också:
Visa bifogad fil 65947
Så jag kanske har köpt på mig problem!? Någon som vet vad det är för något? Är nybörjare på växter så alla råd är varmt välkomna.
Isolera växterna ett tag. Bilden ser inte jättebra ut. :cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 251
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 062
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 845
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 086
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp