Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är som sagt också lite nyfiken på detta. Letar växter som i princip inte vill ha direkt solljus alls, känns inte som att de riktigt finns dock.

Jag vill ha en silverkalla. Det är högst på min lista. Fast den ska stå sovrummet! Den vill inte ha så mycket ljus. Absolut inte direkt solljus har jag hört. De är dessutom jättefina tycker jag!

Garderobsblomma kan stå mörkt också.

Jag har en gullranka långt från fönster som trivs utmärkt! Men helt mörkt vill den nog inte ha det.
 
Jag vill ha en silverkalla. Det är högst på min lista. Fast den ska stå sovrummet! Den vill inte ha så mycket ljus. Absolut inte direkt solljus har jag hört. De är dessutom jättefina tycker jag!

Garderobsblomma kan stå mörkt också.

Jag har en gullranka långt från fönster som trivs utmärkt! Men helt mörkt vill den nog inte ha det.
Ja den var riktigt fin! Undrar hur stor en sån kan bli?

Jag skulle gärna ha något som är så stort att det liksom kan stå i en kruka på golvet, typ ett litet träd liksom? Men har ingen sådan placering där den samtidigt kan få direkt solljus.

Jag har en gullranka som hänger i fönster som är typ nord-väst, där trivs den utmärkt. Min är frodigare än min mammas som sitter i norr-fönster så jag tror de mår bra av lite extra sol.

Sen finns det ju alltid belysning men tycker ofta det är så fult? Måste ju dessutom vara så nära för att det ska ge bra effekt, svårt att ordna det på ett snyggt sätt tycker jag.
 
Ja den var riktigt fin! Undrar hur stor en sån kan bli?

Jag skulle gärna ha något som är så stort att det liksom kan stå i en kruka på golvet, typ ett litet träd liksom? Men har ingen sådan placering där den samtidigt kan få direkt solljus.

Jag har en gullranka som hänger i fönster som är typ nord-väst, där trivs den utmärkt. Min är frodigare än min mammas som sitter i norr-fönster så jag tror de mår bra av lite extra sol.

Sen finns det ju alltid belysning men tycker ofta det är så fult? Måste ju dessutom vara så nära för att det ska ge bra effekt, svårt att ordna det på ett snyggt sätt tycker jag.

En stor garderobsblomma är fin att ha på golvet. De får mycket höjd och har en bra stabil struktur. :)

Silverkallor finns i olika sorter och vissa kan bli ganska stora. Jag har en som absolut har tillräckligt omfång för en golvkruka, men den har inte så mycket höjd så är snyggast på piedestal. :)
 
Ja den var riktigt fin! Undrar hur stor en sån kan bli?

Jag skulle gärna ha något som är så stort att det liksom kan stå i en kruka på golvet, typ ett litet träd liksom? Men har ingen sådan placering där den samtidigt kan få direkt solljus.

Jag har en gullranka som hänger i fönster som är typ nord-väst, där trivs den utmärkt. Min är frodigare än min mammas som sitter i norr-fönster så jag tror de mår bra av lite extra sol.

Sen finns det ju alltid belysning men tycker ofta det är så fult? Måste ju dessutom vara så nära för att det ska ge bra effekt, svårt att ordna det på ett snyggt sätt tycker jag.

Jag skulle också säga att en stor garderobsblomma kan stå på golvet och ta sin plats.

Min gullranka är i ett rum med söderfönster men den står längst bort från fönstret d.v.s. 4 meter in. En annan hänger i en norrfönster och växer och frodas. Utanför norrfönstret är det visserligen ett annat hus och solen speglas i den andra husets fönster så det är nog ett relativt ljust norrfönster. Men ändå ett norrfönster.
 
Jag skulle också säga att en stor garderobsblomma kan stå på golvet och ta sin plats.

Min gullranka är i ett rum med söderfönster men den står längst bort från fönstret d.v.s. 4 meter in. En annan hänger i en norrfönster och växer och frodas. Utanför norrfönstret är det visserligen ett annat hus och solen speglas i den andra husets fönster så det är nog ett relativt ljust norrfönster. Men ändå ett norrfönster.
Jag tycker inte garderobsblommor är särskilt fina tyvärr. Alla jag sett känns liksom lite rangliga och glesa. Gillar inte monstera av samma anledning.

Jag gillar täta växter som ger djungelkänsla typ. Drömmen är ju en stor ormbunke på en piedestal men jag har tyvärr inte lyckats hålla liv i någon av de jag haft :(
 
Jag tycker inte garderobsblommor är särskilt fina tyvärr. Alla jag sett känns liksom lite rangliga och glesa. Gillar inte monstera av samma anledning.

Jag gillar täta växter som ger djungelkänsla typ. Drömmen är ju en stor ormbunke på en piedestal men jag har tyvärr inte lyckats hålla liv i någon av de jag haft :(

https://www.comfort.se/privat/comfo...nder/10-vaxter-som-gor-badrummet-mer-levande/

https://www.elle.se/tradgard/5-taliga-vaxter-att-stalla-i-badrummet/4673011

https://www.plantagen.se/badrum/

Här är några sidor med tips på växter för badrum.
 
Åh tack :)

Några av de där har jag redan, de står i väst/nordväst/sydväst och trivs bra.

Lite förvånad av att se svärmorstunga där måste jag säga, men den kanske är väldigt anpassningsbar? Den brukar alltid komma högt upp på listor för väldigt soliga fönster också. I min förra lägenhet hade jag bara fönster som låg i direkt söderläge. Perfekt för typ pelargoner och hibiskus men de flesta gröna växter mådde inte toppen direkt.
 
Jag tycker inte garderobsblommor är särskilt fina tyvärr. Alla jag sett känns liksom lite rangliga och glesa. Gillar inte monstera av samma anledning.

Jag gillar täta växter som ger djungelkänsla typ. Drömmen är ju en stor ormbunke på en piedestal men jag har tyvärr inte lyckats hålla liv i någon av de jag haft :(
Har en stor silverkalla på golvet, en bit in i rummet bakom en byrå, norrfönster :)
Även kalatea har jag en bit in i rummet, i stor kruka 😀
 
40C3AE12-EFB4-4714-8826-BBF822F0B3AF.jpeg


Nytillskotten :love:

Monsteran har jag ”snott”; min mamma fick den av någon och jag stod tydligen dom ett plåster vid den tillräckligt länge för att hon skulle ge den till mig :angel:

Moses stentavla beställdes. Jag hittade världens bästa sida; plantredo. Finns hur mycket som helst som jag vill ha där. Känner mig rätt starkt som bara köpte en och inte alla jag ville ha på en gång :D
 
Jag tycker inte garderobsblommor är särskilt fina tyvärr. Alla jag sett känns liksom lite rangliga och glesa. Gillar inte monstera av samma anledning.

Jag gillar täta växter som ger djungelkänsla typ. Drömmen är ju en stor ormbunke på en piedestal men jag har tyvärr inte lyckats hålla liv i någon av de jag haft :(

Fredskalla då? Kompakt växtsätt och lättskött. De kan bli riktigt stora.
 
Jag har varken källarförråd eller uteplats /balkong. Tror ni det funkar med sånna plastbackar med snäpplock i en garderob? Eller blir det för tätt?
Va lite för glad i shoppingen och handlade mer än vad som gick åt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 220
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 798
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 956
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 499
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp