Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har varken källarförråd eller uteplats /balkong. Tror ni det funkar med sånna plastbackar med snäpplock i en garderob? Eller blir det för tätt?
Va lite för glad i shoppingen och handlade mer än vad som gick åt.
Så förvarar jag min jord, i ett skåp i tvättrummet. Knäpper i och för sig aldrig locket, men har aldrig tänkt att det inte skulle funka.
 
Köpte ett kejsarträd för 20 kr på Blomsterlandet. Lagom dyrt tycker jag :D Ångrar att jag inte plockade på mig fler. Fast det är klart, var ska jag ha dem? Det är rätt fullt i alla fönster nu..
 
Jag har blivit med lite nya plantor, och särskilt den här tycker jag är så läcker! Är det någon som vet vad den är?
237069341_362664825331950_8626737058833780974_n.jpg

238153644_921215708429279_6127081008846552395_n.jpg
 
Känner mig så himla basic. Mina favoriter hemma är de olika sorterna av gullranka. Kan dock inte avgöra om det är för att jag verkligen gillar dem eller för att de är de enda som överlever 😂 Har bara ett bra fönster och det är fullt, såklart. Har tre fönster i vardagsrummet men kan bara använda det ena pga 6kg ohyra. Älskar växter men har varken gröna fingrar eller koll.
 
Känner mig så himla basic. Mina favoriter hemma är de olika sorterna av gullranka. Kan dock inte avgöra om det är för att jag verkligen gillar dem eller för att de är de enda som överlever 😂 Har bara ett bra fönster och det är fullt, såklart. Har tre fönster i vardagsrummet men kan bara använda det ena pga 6kg ohyra. Älskar växter men har varken gröna fingrar eller koll.
Ja men då kan vi vara två basic bitches tillsammans då :D

Jag gillar min gullranka och det är helt klart min favorit. Fina färger, lättskött och framförallt - växer som ogräs! Tycker det är trist med växter där man liksom ser minimal skillnad efter ett par år.

Jag köpte min nuvarande gullranka i slutet på februari tror jag att det var, den är typ tripplad i storlek nu!
 
Ja men då kan vi vara två basic bitches tillsammans då :D

Jag gillar min gullranka och det är helt klart min favorit. Fina färger, lättskött och framförallt - växer som ogräs! Tycker det är trist med växter där man liksom ser minimal skillnad efter ett par år.

Jag köpte min nuvarande gullranka i slutet på februari tror jag att det var, den är typ tripplad i storlek nu!
Yay! Jaa de är fantastiska. Kul att din växt så mycket! Jag håller mina i relativt små krukor för att de inte ska bli för stora, har inte tillräckligt med plats tyvärr.

Tycker även philodendron brasil är likvärdig. Om du inte redan har en så kan jag rekommendera den i alla fall 😍
 
Yay! Jaa de är fantastiska. Kul att din växt så mycket! Jag håller mina i relativt små krukor för att de inte ska bli för stora, har inte tillräckligt med plats tyvärr.

Tycker även philodendron brasil är likvärdig. Om du inte redan har en så kan jag rekommendera den i alla fall 😍
Ja den var riktigt fin! Liknar gullrankan väldigt mycket, jag skulle nog ha svår att se skillnad faktiskt.

Förhoppningsvis är det något som kanske kan dyka upp på IKEA till vintern eller något när jag är där nästa gång. Köpt de flesta av mina växter där då de brukar vara både fina och prisvärda.

Att köpa i trädgårdsbutik som plantagen med mera är ju tyvärr så himla dyrt. Framförallt för mig som brukar ha lite svårt att hålla liv i grejerna över en längre tid och liksom får "börja om" lite då och då.
 
Ja men då kan vi vara två basic bitches tillsammans då :D

Jag gillar min gullranka och det är helt klart min favorit. Fina färger, lättskött och framförallt - växer som ogräs! Tycker det är trist med växter där man liksom ser minimal skillnad efter ett par år.

Jag köpte min nuvarande gullranka i slutet på februari tror jag att det var, den är typ tripplad i storlek nu!

Här är en till! Jag tycker så mycket om min gullranka! Fin, tålig och växer som ogräs!
 
Ja den var riktigt fin! Liknar gullrankan väldigt mycket, jag skulle nog ha svår att se skillnad faktiskt.

Förhoppningsvis är det något som kanske kan dyka upp på IKEA till vintern eller något när jag är där nästa gång. Köpt de flesta av mina växter där då de brukar vara både fina och prisvärda.

Att köpa i trädgårdsbutik som plantagen med mera är ju tyvärr så himla dyrt. Framförallt för mig som brukar ha lite svårt att hålla liv i grejerna över en längre tid och liksom får "börja om" lite då och då.
Det är stor skillnad på gullranka och philodendron Brazil i verkligheten. Bladform, bladmönster, rankornas utseende, växtsätt… Båda är trevliga, dock!

Apropå gullranka, nån som har erfarenhet av sorten ”N’Joy”? Min växer mycket svagare än den vanliga (typ marble queen), nån mer som gjort den erfarenheten, eller har jag ett klent exemplar?
 
Det är stor skillnad på gullranka och philodendron Brazil i verkligheten. Bladform, bladmönster, rankornas utseende, växtsätt… Båda är trevliga, dock!
Absolut, det är de. Mina bor i samma fönster, får samma omvårdnad och mår lika bra, var lite otydlig med vad jag syftade på 🙈
 
Apropå gullranka, nån som har erfarenhet av sorten ”N’Joy”? Min växer mycket svagare än den vanliga (typ marble queen), nån mer som gjort den erfarenheten, eller har jag ett klent exemplar?
Dom har inte lika mycket klorofyll, som jag fattat det är det därför :) Men det gäller väl iofs även marble queen
 
Dom har inte lika mycket klorofyll, som jag fattat det är det därför :) Men det gäller väl iofs även marble queen
Ja, precis. Det gäller ju Marble queen i lika hög grad. Min Marble queen får ibland nästan helt vita blad, medan N’Joy alltid är grönfläckiga. Så det verkar inte bero på att N’Joy har mer vitt - min har inte det, iaf.
 
Ja, precis. Det gäller ju Marble queen i lika hög grad. Min Marble queen får ibland nästan helt vita blad, medan N’Joy alltid är grönfläckiga. Så det verkar inte bero på att N’Joy har mer vitt - min har inte det, iaf.
Nää skumt, min vanliga (minns ej sort, nån med lite gult i bladen) växer jättelångsamt den med, min jobbarkompis köpte en samtidigt som jag, från samma ställe, och dom står på ungefär likvärdiga ställen i våra lägenheter, men hans växer helt galet verkligen. Haft gullrankor förr och dom har också växt bra mycket bättre än denna...
Är väl tråkexemplar vi båda råkat lägga vantarna på 😅
 
Känner mig så himla basic. Mina favoriter hemma är de olika sorterna av gullranka. Kan dock inte avgöra om det är för att jag verkligen gillar dem eller för att de är de enda som överlever 😂 Har bara ett bra fönster och det är fullt, såklart. Har tre fönster i vardagsrummet men kan bara använda det ena pga 6kg ohyra. Älskar växter men har varken gröna fingrar eller koll.
Även jag älskar gullrankor. De är så fina och tacksamma och trivs typ överallt (förutom för mkt sol). Älskar även spadranka som även den växer så det knakar, och tål det mesta.
 
Haller pa och brakar med an Alocasia stingray (nan version av ett elefantora tror jag?) - jag har inte haft den sa lange, men jag tror inte jag har hittat ratt med solljus och fuktighetsniva an - har fatt ett nytt skott, men pa tva av de fyra loven sa borjar de gulna lite, och en slokar en del..
Har satt den i vattenbad och ska sedan flytta den till en nagot ljusare plats, och sa aller jag tummarna den blir gladare!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 221
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 799
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 963
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 501
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp